Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Indelta arméregementen   >   Västmanlands regemente   >  
Soldaterna Frisk och Hammarlind
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7037) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 16 maj 2010 kl. 00.18
Jag söker en soldat Olof Frisk, som var fader till Catharina Olsdotter (min farfars farfars morfars mor). Catharina var född i Kärrbo, Medåker, Västmanland den 2/5 1723. Olof Frisk ska ha haft till hustru Margaretha Olsdotter, vet någon något om henne också? Vet ej när dessa båda är födda och inte var...Har inte hittat i några kyrkböcker men svårt förstås när man inte vet var man ska leta.

En annan soldat som ska heta N.N. Hammarlind (han skulle vara min farfars farfars mormors far) från Hamre, Medåker (?) men vet ej när han är född eller något annat så jag kommer inte längre bakåt i kyrkböckerna. Vet ej vem hans hans hustru var heller.Han ska ha varit far till Brita Stephansdotter född 30/9 ? 1736 i Medåker eller Arboga och död 1 december 1809 i S. Ryby, Medåker. Det som är konstigt är hennes efternamn, det stämmer inte riktigt med de påstådda initialerna (ur kyrkbok) som soldaten hade.

Jag har letat mig fördärvad! Finns någon vänlig själ som vet något om dessa???

Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7040) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 maj 2010 kl. 22.06
Initialerna N.N. som soldaten Hammarlind har skulle jag tro att det står för "No Nomen" = inget namn. I detta fall hans förnamn var inte antecknat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7041) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 16 maj 2010 kl. 22.10
Hej igen

En liten rättelse till det jag skrev ovan om N.N. efter att jag kikat i Wikipedia. Ovanstående som jag skrev var lite felaktigt. Kika på följande länk så får du veta vad N.N. står för så slipper jag kopiera in informationen i detta inlägg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/N.N.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7044) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 17 maj 2010 kl. 10.54
Kärrbo och Medåker är två olika socknar. Det var i Kärrbo som Catharina Olsdotter föddes, närmare bestämt på Harkie soldattorp. Och enligt födelseboken (Kärrbo C:2, sidan 6) föddes hon den 29/4 1723 (döpt den 1/5):

Kärrbo C:2, sidan 6

(Bilden från Arkiv Digital.)

Enligt "Statistiskt sammandrag af svenska indelningsverket" (kallat "Grill" kort och gott efter författarens namn) var Harkie i Kärrbo socken rote nummer 43 vid Livkompaniet av Västmanlands regemente.

Generalmönsterrullorna för regementet kan läsas hos SVAR.

Enligt 1729 års rulla (sidan 29, SVAR-bild 21) hette nummer 43 vid Livkompaniet Olof Ericksson Frisk, var vid mönstringen i september 39 år gammal och hade tjänstgjort i 17 år.

I 1721 års rulla (SVAR-bild 164) sägs att han har "transporterats" (förflyttats) dit från nummer 80 vid Kungsörs kompani den 24/1 1721, och har "ifrån danska fångenskapen kommit 1720". Han är vid mönstringen 31 år, har tjänstgjort 10 år "här" (vid Västmanlands regemente), och är gift. Som födelseort står "Närike", och mer än landskap ska man inte räkna med att finna i rullorna.

Och i samma års (1721) rulla för Kungsörs kompani nummer 80 (SVAR-bild 221) står:

"Olof Ersson som hemkommit ifrån Norige 1720 är af H:r Baron och Landz Höfdingen d. 24 Jan. 1721 Transport. till Lijf Compagni. och N:o 43."

Rote nummer 80 var Tveta i Medåkers socken.

Vid mönstringarna 1715 (i mars) och 1714 (i oktober) ser det ut så här för nummer 80:

1715 (SVAR-bild 420)
GMR 1715 - Vml reg, Kungsörs komp, n:r 80

1714 (SVAR-bild 161)
GMR 1714 - Vml reg, Kungsörs komp, n:r 80

Det är alltså samma text, men jag tar med båda bilderna så att det går att 'pussla ihop' kråkfötterna till ett läsbart sockennamn. Här står nämligen något som man som sagt normalt inte hittar i soldatrullorna:

"Är barnfödd i Öhrebro Hfd:e och Fällsbro S:n."

"Fällsbro" borde vara Fellingsbro socken, vilket visserligen inte ligger i Närke, utan i Västmanland - men det är ju ett gränsfall, eftersom det hör till Örebro län (hövdingadöme). Fellingsbro är t.o.m. en grannsocken till Medåker, som ligger på andra sidan länsgränsen.

Här framgår också att hans soldatnamn i Kungsörs kompani var Lustig, och att han blev lejd till soldat år 1711. Och i 1712 års rulla (sidan 220, SVAR-bild 226) får vi också månaden, september 1711.

Om vi går åt andra hållet, framåt i tiden alltså, så framgår det av 1736 års rulla för Livkompaniet (sidan 54, SVAR-bild 33) att nummer 43 Olof Eriksson Frisk ersattes av en ny soldat den 15/9 1730. Och i Kärrbo husförhörslängd (AI:1, sidan 7) står att soldaten Olof Frisk med familj 1730 har flyttat till vad som ser ut som "Fellansbro", alltså Fellingsbro. Tillbaka till födelsesocknen m.a.o.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7046) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 17 maj 2010 kl. 18.28
Jag antar att uppgiften om att Brita Stephansdotters far var en soldat Hammarlind kommer från Britas dödboksnotering (Medåker F:2, inget sidnummer, bild 144 hos Arkiv Digital). Men det namnet är en felskrivning eller ett missförstånd.

Hamre ligger i Arboga landsförsamling och utgjorde rotarna nummer 59 och 60 i Kungsörs kompani. Soldatnamnet för nummer 60 är Lind. Och Lind hette Britas far. Hamre + Lind = Hammarlind?

Enligt generalmönsterrullan 1736 (sidan 420, SVAR-bild 218) blev den förre soldaten för nummer 60 den 26/9 1730 ersatt av Staffan Olsson, som vid mönstringen i september 1736 var 29 år och gift samt född i Västmanland.

I 1744 års rulla (sidan 640, SVAR-bild 334) står att Staffan Ohlsson Lind dog i september 1742. Och i husförhörslängden (Arboga landsförsamling AIa:7, sidan 12) står "död i Finland". Han dog alltså i kriget mot Ryssland.

Soldaten Staffan Olsson och hans hustru Anna Larsdotter finns också i husförhörlängden AIa:5, sidan 27. Och i AIa:6, sidan 22, har de också döttrarna Maria, född 1733, och Brita, född 1735. Och så här ser Britas notis ut i dopboken 1735 (C:2, uppslag 9):

Arboga landsförs C:2, uppsl 9

(Bilden från Arkiv Digital.)

Den 13/11 är alltså dopdagen; någon födelsedag står inte.

I AIa:5 står inte bara att Staffan dog i Finland. Hela familjen är struken, och på Annas rad står: "Bor i Säterbo, Norbergs hustru."

Hon är alltså omgift, närmare bestämt med soldat nummer 53 (Åsby, Säterbo socken) vid samma kompani som Staffan, Johan Johansson Norberg. Deras vigselnotis finns i Arboga landsförsamling C:2, uppslag 149, den 10/6 1744 (dag för första lysning).

Av 1744 års rulla (sidan 639, SVAR-bild 333) framgår att Johan Johansson ersatte den förre soldaten för nummer 53 i februari 1743. Företrädaren hade precis som Staffan dött i september 1742. Johan var vid mönstringen i oktober 1744 21 år samt född i Västmanland.

Men redan i 1748 års rulla (sidan 672, SVAR-bild 341) sägs att nummer 53 Jan Jansson dog i december 1746. Och i husförhörslängden (Säterbo AI:1, sidan 124 i första delen) står också "död" på Johans rad, men det finns ingen notering på Anna. I 1748 års mantalslängd (sidan 182 i Kammarkollegiets exemplar som finns hos SVAR, SVAR-bild 99), som är daterad den 3/12 1747, står dock: "Jan Norbergs E:a fattig flyttad"

Där slutar spåret åt det hållet. För att hitta dem igen får man börja i andra änden och följa Brita bakåt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7047) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Måndag den 17 maj 2010 kl. 20.12
Jag är oerhört glad! Tusen tack för att jag fick så snabbt svar! Jörgen, dina uttömmande och mycket intressanta skriverier om detta är av otroligt stort värde för mig, och utan vilka jag helt säkert aldrig kommit någon vart!
Jag har tryckt ut allt och ska nu sätta mig ner och begrunda detta.
Än en gång tusen tack!
Sivan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7252) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Siv Laine - Söndag den 04 juli 2010 kl. 16.13
Ja, Jörgen, jag har ägnat mig åt andra grenar ett tag, men återkommer nu till Staffan Olsson Lind igen, för att försöka få något före honom och före hans hustru Anna Larsdotter, men det verkar omöjligt. Staffan lär vara född 1701 men finns inte i Födde vare sig i Arboga eller Medåkers födelsenoteringar. Ej heller i Döde. Han dog i sep 1742 i kriget i Finland, vilket kan utläsas i husförhörslängder i Arboga. Det var förresten du som påpekade detta, och en del annat om denne Staffan. Problemet är att jag inte kan gå vidare bakåt för att få en fingervisning om hans mor och far!
Beträffande frun Anna Larsdotter har jag lyckats få fram att hon döptes 1713-01-25 i Säterbo. (Kanske) Säterbo C:1 bild 49. Där står att fadern var Lars Pehrson. Husförhörsanteckningarna från Arboga där Stephan eller Staffan Olsson Lind och Anna Larsdotter förekommer är synnerligen magra och inkluderar inga årtal. Måste man ge upp här??
Hälsningar i sommarvärmen (det regnar just nu, därför sitter jag och håller på med detta; men snart går tiden ut, då abonnemanget tar slut på tisdag!
Siv
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)