Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båtsmanskompanier   >   Blekinge båtsmanskompanier   >  
Blekinge och Södra Möre båtsmän - register
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3937) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 13 april 2009 kl. 12.06
Vårt register över båtsmännen i Mjällby har uppdaterats rejält. Det rör sig om såväl militära uppgifter som rena familjeuppgifter. Det ena ger ju som bekant det andra. Även båtsmännen i Sölvesborg har fått en översyn. Och äntligen får båtsmännen i Ysane vara med.

Det är en sammanslagning på gång när det gäller vårt register Östra Blekinge Båtsmän och Blekinge Båtsmansregister. Riktigt hur detta kommer att se ut är lite tidigt att uttala sig om. Namnet kommer i vilket fall som helst att bli Blekinge Båtsmän.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 16 januari 2011 kl. 11.07
Nu har vi uppdaterat vår sammanställning över båtsmännen i Blekinge och Södra Möre. Det är framför allt båtsmännen i Tving som fått en ordentlig genomgång. Det är fem sex år sedan vi gjorde den grundläggande forskningen i den socknen och förutsättningarna för att forska har ju ändrats en hel del sedan dess.

Sedan har vi tittat lite extra på våra "egna båtsmän", det må väl vara förlåtet. Bland annat en Gustaf Månsson Pihlström.

I en husförhörslängd (Ramdala AI:20 sid 204) finns en oäkta dotter Christina Maria upptagen i Gustaf Pihlströms familj. Hon står som mannens oäkta dotter, något sådant har jag aldrig sett tidigare. Hon ska vara född 1850 15/6 i Ramdala socken:

"1850 15 juni föddes och den 27 döptes Christina Maria dotter till pigan Anna Maria Olsdotter i Stockebromåla. Vittnen: Änkan Maria Svensdotter i Granhult och cantor Holmberg. Modern 24 år gammal." (Ramdala C:7 sid 65)

Alltså ingen fader nämnd i födelseboken. 9 juni 1850 föds dessutom en annan Christina Maria i grannbyn Granhult. Också hon med okänd fader. Som gjort för en förväxling.

Så det gällde att följa upp vår Christina Maria ordentligt. Hennes mor får ett barn till innan hon gifter sig med Johannes Lejon och de får ytterligare fyra barn. När så Johannes Lejon och hans hustru Anna Maria Olsdotter dör med några dagars mellanrum i maj 1867 (Lösen F:2 sid 24) så flyttar Christina Maria hem till Gustaf Pihlström och hans familj. Cirkeln är sluten.

Vem var då Maria Svensdotter som var med vid barndopet. Christina Marias farmor naturligtvis. Och min farmors mormors mor. Henne skulle jag vilja veta mera om. Hon verkar ha varit en kvinna som kunde styra och ställa. Jag tror de egenskaperna har gått i arv i flera generationer. Mamma är lik sin mamma. Visst är det kul att släktforska?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18782) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 april 2020 kl. 06.26
Det finns en fråga på Anbytarforum som gäller gäller båtsmän. Eftersom jag är portförbjuden i det forumet svarar jag här.

Anbytarforum: https://forum.rotter.se/index.php?topic=169012.msg1542371

På förstasidan till sammanställningen över båtsmännen i Blekinge och Södra Möre finns beskrivning över vad de olika beteckningarna betyder under rubriken 'Nummer och namn':

Blekinge och Södra Möre båtsmän: http://diginpast.se/bmregister/index.html

Det är för övrigt övertecknad som är skyldig till beteckningarna: Jag ändrade BB-Ä till BB-G och BB-Y till BB-N. Dels för att få rätt sorteringsordning, dels för att undvika bokstaven Ä. Jag lade dessutom till beteckningen BB-F. BB står för båtsmännen i Blekinge och SM står för båtsmännen i Södra Möre.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 april 2020 kl. 06.44.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 20 september 2020 kl. 18.59
Blekinge och Södra möres båtsmän. Finns de hos soldatregitstret i Skövde?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 26 september 2020 kl. 14.44
Håkan: Blekinge och Södra möres båtsmän. Finns de hos soldatregitstret i Skövde?

Det har aldrig varit aktuellt. Min erfarenhet av Björn Lippold är att han satte kvantitet för kvalitet. Jag fick kämpa länge för att han skulle plocka bort det minst sagt undermåliga båtsmansregistret från Blekinge Släktforskarförening. Senare ville jag att han skulle länka till vår sida om båtsmännen i Blekinge och Södra Möre. Men det ville han inte höra talas om. Så det blev inte helt någon länk från oss heller.

Centrala Soldatregistret har jag ingen större erfarenhet av. Men efter vad jag har förstått så är det långt ifrån heltäckande och det som finns på nätet saknar källhänvisningar. Registret över båtsmännen Södra Möre har jag naturligtvis tittat på. Uppgifterna stämmer bra men det är en bråkdel av manskapet som är med. Uppskattningsvis mindre än en procent. Alla uppskattade inte att vi tog oss an båtsmännen i det häradet. Det är inte bra att klampa in på någon annans revir. Men de rösterna tystnade rätt snart.

Beträffande Blekinge Båtsmansregister så hade inte vår släktforskarförening haft ett register värt namnet utan min insats. Blekinge Båtsmansregister finns inte med i Centrala Soldatregistret vad jag vet. Men jag tror det finns en länk.

Nog om detta
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)