|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 04 juli 2011 kl. 16.16
|
Christian! Apropå båtsmännen i Södra Möre. Vet ni vilka krig de fått delta i genom åren? Har det alltid varit ett båtmanskomani i Södra Möre? Har det tidigare varit ett ryttarkompani t.ex.?
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 05 juli 2011 kl. 12.56
|
Håkan Vill du veta hur förhållandena var före 1680 rekommenderar jag dig att läsa på Hans Högmans hemsida: Båtsmanshållet i Sverige och även Flottan - Båtsmanskompanier. När det gäller tiden för det yngre indelningsverket har jag försökt reda ut begreppen när det gäller Södra Möre och Blekinge på sidan "Blekinge och Södra Möre båtsmän / Project... / Båtsmansindelningen". Båtsmännen i Blekinge och Södra Möre var indelta båtsmän. Med undantag av ett fåtal frälsebåtsman, rotebåtsmän med fördubblingskarlar. Dessa ingick i de ordinarie kompanierna. I övriga landet fanns det enbart rotebåtsmän. Systemet med indelta båtsmän innebar att i stort sett varje gård skulle utgöra ett rusthåll och hålla en båtsman. Det fanns enbart båtsmän i socknarna, inga ryttare eller knektar. Med undantag av Vissefjärda socken. Den socknen var uppdelad på två härader. Men hur det var med den saken känner du nog till bättre än jag gör. Södra Möra båtsmän har såvitt jag vet aldrig utgjort ett kompani. Från omkring 1680 till indelningsverkets upphörande var det tre kompanier. Dessförinnan ingick Södra Möres båtsmän i Smålands kompani. Att det blev så många kompanier berodde naturligtvis på den tätare indelningen. Det är givetvis också orsaken till att vi har så många båtsman bland våra anor. Jag tar för givet att Södra Möres båtsmän har deltagit i samtliga krig under den period de har funnits till. Jag tror till och med de har slagits med oss blekingar.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 juli 2011 kl. 15.55
|
|
Det är ialla fall lite intressant läsning du kom med, Christian.
|
|
|
|
|
|
|