Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båtsmanskompanier   >   Västergötlands båtsmanskompani   >  
Båtsman Anders Vättla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2022) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Tisdag den 25 november 2008 kl. 13.22
Er Vättla/Vädtla et båtmannsnamn ?
En av mina anfäder het Anders Persson Vädtla/Vättla og va född ca 1750.
Han blev gift 1775 i Skallsjö socken med Anna Håkandotter.
I kirkeboken står det snfört an en av dem er fra Ekeberg i Skallsjö socken,och den andra från Torp i Lerum.
Er det nån som känner till Anders Persson Vädtla och Anna Håkansdotter ? Var och när er dom födda ? Vem er dom föreldre ?
Har forsökt å hitta dom i Skallsjö och Lerum utan att lyckas.
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2023) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 25 november 2008 kl. 14.46
Hej Jan

Var har du hittat Anders med namnet Vädtla/Vättla?
Om han är båtsman så kan namnet komma av häradet, både Skallsjö och Lerum hör till Vätle härad.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2024) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Tisdag den 25 november 2008 kl. 15.01
Hej Lotta

Jag hittade Anders Persson Vädtla/Vättla i familysearch.
I familysearch står det også at Anders Persson er født 1750 i Skallsjö og Anna Håkansdotter er født 1748 i Skallsjö.
Men jag hittar dom inte när jag söker i födelseboken for Skallsjö socken.
Så jag litar inte så mycket på det som står i familysearch.
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2025) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 25 november 2008 kl. 16.37
Jag har hittat Anders Wädtla/-e och hans hustru Anna i husförhörslängderna, men prästen verkar inte vara säker på vad Anna heter. Han kallar henne Andersdotter, inte Håkansdotter.
I hfl 1819-1820 finns dom på sidan 8 i Stockebacken. Där bor också en dotter Maja som är änka med sina två barn.
1820-1822 finns dom kvar och sonen Karl har tagit över torpet.
1826-1831 står att "f.d. Båtsman Anders Wädtla" dör 8/5 26, men enligt dödboken dör han 1827-05-08. Anna (fortfarande Andersdotter) dör 1830-08-20 och kallas då "Båtsmansänkan Anna Andersdotter Wädtla" vid Oryd Stocken.

Jag kontrollerade födelse- och dopboken 1781 och 1794 när barnen Maja och Carl föddes och då kallas modern Anna för Håkansdotter. Jag har heller inte hittat någon Anna Håkansdotter som dött före 1820, så det är inte troligt att Anders gift om sig med en Andersdotter.

I mantalslängderna finns följande:
1775 i Ekeberg, Anders Persson (man och hustru) "fr. Torp, Lerum socken".
Han finns kvar i Ekeberg till och med 1778 då det står att han flyttar "till Säfwedsbo". Det finns inget Sävedsbo i Skallsjö, däremot i Lerum men där finns han inte heller åren efter i mantalslängderna.
Anders Wädtla/-e dyker upp som båtsman i Säfshult, Skallsjö första gången 1778, men det står tyvärr inte varifrån han kommer. Kan det vara samma personer?

Så nu har du iallafall svar på att han var båtsman. :) Kanske står något i båtsmansrullorna om varifrån han kommer när han blir antagen som båtsman. Före Anders fanns en båtsman Lars Wädtle i Säfshult, så namnet verkar följa roten.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2026) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 25 november 2008 kl. 16.50
Lite tillägg. :)
I mantalslängden för Lerum finns under Torp Södra en dräng Anders och en piga Anna hos Hans Jonsson. Det kan ju vara dom två som sedan flyttar till Ekeberg.

I Skallsjös husförhörslängder står inte att Anders och Anna är födda i Skallsjö, och jag kan inte heller hitta dom i födelseböckerna där. Jag tittade som hastigast i Lerums födelseböcker, men hittade dom inte där heller.

När det gäller familysearch så gör du rätt i att inte lita på uppgifterna där. Det som däremot verkar stämma är att det står samma födelsedata på Anders och Anna i husförhörslängderna som det gör i familysearch. Anders född 1750-06-20 och Anna 1748-11-24.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Tisdag den 25 november 2008 kl. 20.53
Hej Lotta !

Det var jätte bra.Tack så mycket.
Da vet jag att födelsesdatane för Anders og Anna nog er riktiga.
Men nå ble jag lite ösäker på om hon er en Andersdotter eller en Håkansdotter.
Men mycket tyder iallafall på at varken Anders Persson ellre Anna Håkansdotter er födda i Skallsjö/Lerum.
Tack.
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2032) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Onsdag den 26 november 2008 kl. 11.09
Bara en fråga.Hur pålitliga er husförhörslängderna ? Vi har inte dom i Norge.Kan man lita på det som står der när det gjelder
födelsedato och år ? Ställer frågan ettersom varken Anders Persson eller Anna Håkansdotter ser ut til at va födda i Skallsjö,även om det står så i husförhörslängderna.
Och en annan fråga .Hur vanligt er det att en kvinna föder barn vid 46 års ålder ?
Om Anna Håkansdotter er född 1848 så måste hon va 46 år när hon fikk sonen Karl i 1794.
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2033) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 november 2008 kl. 11.38
Ett kort svar: Husförhörslängderna är inte alls pålitliga.

Ett längre svar finner du på sidan Släktforska i kyrkoböcker i Arkivguiden. Där beskrivs varför det lätt kan bli fel.

Man får helt enkelt lägga pussel med uppgifter ur så många källor som möjligt.

På din sista fråga är svaret att 46-åriga mödrar inte är ovanligt, så det kan alltså stämma.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2034) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 26 november 2008 kl. 11.39
Hej Jan,
Det förekommer fel i husförhörslängderna (hfl) när det gäller födelsedata, det är inte ovanligt. När det gäller Anders och Anna så står det inte var dom är födda i hfl, det står bara år och datum. I den första hfl står Anna utan patronymikon (Anders- eller Håkansdotter), och sedan står det Andersdotter. Jag skulle lita mer på födelseböckerna när det gäller hennes namn, Håkansdotter. I hfl kan prästen ha skrivit Andersdotter "av bara farten" eftersom han skrev Andersson/-dotter på dom övriga som bodde där, och när han skrev in henne i dödboken kan han ha skrivit av hfl, och alltså blev det fel där också.
Att födelsedata stämmer överens i familysearch och hfl betyder inte att det är rätt data, bara att den som skrivit in uppgifterna i familysearch skrivit av det som står i hfl.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 november 2008 kl. 12.25
I vigselboken (Skallsjö C:3, sidan 286) står det Håkansdotter.

Skallsjö VB 1775

(Bilden från Arkiv Digital.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 26 november 2008 kl. 12.35
Jo, om det nu är samma par det är frågan om..... :)
Går det att få ut något av båtsmansrullorna? T ex Anders Wädtlas patronymikon eller om det står där varifrån han kommer?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2038) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 november 2008 kl. 12.46
Det är i varje fall paret från Ekeberg/Torp... :)

Noteringen i mantalslängden 1778 kan ju ha blivit fel. Vättla dyker upp i Sävshult samtidigt som det står att Anders Persson i Ekeberg flyttar till Sävesbo utan att finnas där. Skrivaren kanske har blandat ihop 'sävarna'...

Båtsmansrullorna är dessvärre inte filmade, varken av Arkiv Digital eller SVAR, och Genline har ju bara kyrkoböcker.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 november 2008 kl. 12.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2040) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Onsdag den 26 november 2008 kl. 13.07
Tack til Lotta och Jörgen
Som ni mycket riktig så er det viktigt att skilla primär källor och sekunder käller.
Som till ex. att det INTE står födelseort i kyrkeböckerna.Sannoligt en gissning från dom som skrev i Familysearch.
En annan kuriositet her er at paret Anders Persson/Anna Håkansdotter möiligvis har flyktat frå nån skandal.
Stadig enligt Familysearch.. så giftet dom sej i Februar 1775 och första barnet föddes 2- 3 måneder senare...
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2041) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 26 november 2008 kl. 13.50
Jo, Jörgen, jag tror att det är samma par också, men.....det där med övertygande bevisning. :) Men jag tror att jag hittat lite nu som åtminstone övertygar mig.
1775-05-03 föds Maria Andersdotter i Ekeberg, tyvärr står inte föräldrarnas namn men Andersdotter är ju rätt. 1779-02-16 dör Maria Andersdotter på Sandkullen av koppor, 3 år och 6 månader gammal. Det är mycket troligt att det är samma Maria trots att ålder inte stämmer riktigt. I oktober 1778 är också hustru Anna i Sandkullen fadder till ett barn som föds i Säfshult Östergården. Sandkullen är det torp som Anders Wädtla och Anna bodde på.

Jan, det var ingen skandal att ett barn föddes några månader efter vigseln även om det inte ansågs så bra, och dessutom kan dom ju inte ha flytt så långt om dom flydde från Torp i Lerum till Ekeberg i Skallsjö, det låg ju nästgårds. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2042) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 26 november 2008 kl. 14.30
Jag måste få protestera lite grand när det gäller FamilySearch. Men bara lite. De har något som heter Vital Records, som är avskrifter av födelse- och dopböcker. Jag skulle vilja påstå att de är tämligen pålitliga, i vissa socknar mera pålitliga än t.ex. PLF:s utgåvor. Fast det säger inte kanske så mycket. Dessa register kan vara till stor hjälp att hitta rätt, men alla sekundärkällor måste ovillkorligen kontrolleras i originalkällorna.

För övrigt håller jag med. Med undantag av Vital Records är FamilySearch inte något som jag vill rekommendera. Inte på något vis i världen.

När det gäller ålderuppgifter i husförhörslängder och dödböcker gentemot militära rullor bedömer jag utifrån min egen erfarenhet att uppgifter i rullorna är mera att lita på. Dels ligger de oftast närmre födelsen, dels så tror jag att det var mera noga i det militära än i det civila.

Det skulle ha rört sig en båtsman i Blekinge i stället. När det gäller Blekinge Båtsmanskompanier så finns de flesta rullor avfotograferade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2044) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Onsdag den 26 november 2008 kl. 15.09
He he Skandal och skandal.Det beror jo lite på var man bor.I Norge var det straffbart at få barn utenom äktenskapen på den tiden.
Det ble ochså ansett som syndigt och skammeligt den gång presten och kirkan hadde stor makt.
Barnet ble jo ochså omtalat som "oäkta" på den tiden.
Spesielt för av prester och länsmenn var det problematisk att få barn utenom äktenskapen.
Vet av en länsmann och andra som måttat avgå från sitt jobb pga at dom inte hann ellre inte ville gifta sej med barnets mor.
När det gälder Anders Larsson och Anna Håkansdotter,så vet vi ju inte om dom var hemmahörende i Lerum hellre.Dom återfinnes jo inte i födelseböckerne der hellre.
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2045) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 26 november 2008 kl. 15.29
Oäkta eller utomäktenskapliga barn var lite mer skandal - och olagligt - än dom som "lyckades" födas efter vigseln. I Skallsjös kyrkoräkenskaper LI:1 1775 står att Ander Persson i Ekeberg bötar till kyrkan för "otidigt sängelag" 4 daler.

Jo, dom kom till Ekeberg båda två från Torp i Lerum. Vid vigseln så står det att Anna kommer från Torp, och i Skallsjös mantalslängd, Ekeberg 1775 står att Anders kommer från Torp i Lerums socken. Se mitt inlägg 16:37 igår 25/11. Eftersom det endast är Anders som nämns med namn i längden så avser det säkert att även han kom från Torp, men kanske hade flyttat till Ekeberg lite före Anna. Och i Torp fanns ju en dräng Anders och en piga Anna 1774 (mitt inlägg 16:50 igår).
Att dom kom från Torp i Lerum till Ekeberg i Skallsjö säger ju tyvärr ingenting om var dom var födda.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2046) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Onsdag den 26 november 2008 kl. 15.41
Tack för interessant information.
Men vad betyder "otidigt" i denne sammanhangen ? Opassande ellre olaglig ? Ellre båda ?
Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2047) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 26 november 2008 kl. 15.49
Otidigt betyder att det var för tidigt, alltså före vigseln. Lite opassande i och för sig.... :)

Det var samlaget som var olagligt, inte själva barnafödandet. Men det var ju lite svårt att bevisa om det inte blev något barn. :) I och med att dom hann gifta sig så "försvann" olagligheten men kyrkan krävde ändå böter för det för tidiga sängelaget/samlaget.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 26 november 2008 kl. 15.56.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2048) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 26 november 2008 kl. 16.29
I framförallt antagningsrullor och även i andra rullor brukade patronymikon anges. Det är värdefullt för den fortsatta forskningen. Denna uppgift saknades många gånger i kyrkböckerna.

Blev det inget gifte av så kallades det "lönskaläge".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2050) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Onsdag den 26 november 2008 kl. 18.42
Tack för svaren.Kan Anders Perssons patronynomikon vara fel ? Kan han va en Larsson och inte en Persson ?
1754 får båtmann Lars Larsson Vädtla och hans fru sonen Anders.Dom bodde i Säfhult.Så den Anders Vädtla som
bodde i Säfhult var nog Anders Larsson .Så om de to som ble kallt Anders Vädtla er samma person,så måste
patronymikonet vara fel.og ochså födelse år och dato.
Denne Anders Larsson Vädtla ska ha blitt gift med en Anna (Assersdotter ?) från Kullen i Skallsjö.
Det er mycket som tyder at att Anders Larsson Vädtla och Anders Persson Vädtla kan va samma person.

Jan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2052) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 november 2008 kl. 18.59
Båtsmansnamnet följde roten. När det kom en ny båtsman dit, så fick han samma namn.

Före Anders Vättla finns Lars Vättla i Sävhult. 1774 står han som båtsman i mantalslängden, men från 1775 är han avskedad båtsman.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jan Nordum - Onsdag den 26 november 2008 kl. 19.28
Tack för svaret.Men kan inte båtsmann Anders Vädtla vara son til båtmann Lars Vädtla ? (Anders Larsson Vädtla)
Han hadde jo en son Anders som passar med ålderen.
Men sidan varken namnet ellre födelsedato stemmer,så har du nog rätt.
Jan
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)