Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Värvade arméregementen   >  
Änkedrottningens regemente och Stedingska regementet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5734) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Torsdag den 17 december 2009 kl. 19.02
Vet inte om jag är på rätt ämne men jag undrar hur jag hittar material för dessa, Änkedrottningens regemente och Stedingska regementet?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 18 december 2009 kl. 00.13
Det fanns ett Änkedrottningens livregemente (länk till Krigsarkivets arkivförteckning). Kan det vara det?

I Båhuslän och Halland fanns också Riksänkedrottningens livregemente till häst fram till 1720, men det var indelt, inte värvat.

Stedingska regementet var värre; något regemente med det namnet finns inte i Krigsarkivet. Men det fanns några militärer som hette von Stedingk, och regementen var förr ofta namngivna efter regementschefen, och fick alltså ett nytt namn när det kom en ny chef. Regementet kan alltså finnas i arkivet under ett annat namn i dag.

När och var ska det ha varit verksamt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Fredag den 18 december 2009 kl. 10.08
Jag har ett par personer som jag försöker att skaffa mej mer information om. Det är Christian Korsgård född ca 1752, vet ej var samt hans bror Fredrik Korsgård född ca 1755 vet ej var.

De är runt 1758 bosatta i Naverstad där ytterligare barn föds. Ett av syskonen återkommer efter att familjen flyttat från Naverstad på besök och då återfinns både Christian och Fredrik i födelseboken. Christian får en dotter Ingeborg f. 1794-03-16 i Mo socken och då står det att han är soldat vid änkedrottningens regemente. Samma sak gäller Fredrik som blir far till en son Andreas 1795-02-13 i Sanne sn med anteckningen soldat vid Skedingska regementet. Skall vara Skedingska ej Stedingska som jag har skrivit.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5753) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Fredag den 18 december 2009 kl. 10.41
Det skall nog vara Stedingska regmentet i alla fall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5754) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 18 december 2009 kl. 11.02
Ja, jag får det också till "Stedingska" i födelsenotisen i Sanne, "Stedingska Regementet i Gborg".

Och i Göteborg fanns inga andra regementen än soldaterna i garnisonen. Det borde m.a.o. vara Garnisonsregementet i Göteborg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post5765) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Fredag den 18 december 2009 kl. 13.52
Om man googlar på Stedingska regementet, så finns en hel del. Bl.a. att det är lika med Garnisonsregementet i Göteborg.

Hälsn. Eivor
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)