|
|
Av Anna Magnusson (Zou) - Fredag den 26 december 2008 kl. 15.14
|
För något år sen strosade jag förbi en loppmarknad och råkade få syn på en liten metallbricka med hänge, prydd med Eiffeltornet. Den kostade 100 kronor, så jag slog till. Först när jag kommit hem såg jag att hänget inte bara liknade en bok, det var en bok. Hänget går att öppna och inuti finns 6 tunna metallsidor med 8 svartvita bilder från Paris. Det är bilder på de stora attraktionerna som triumfbågen, Eiffeltornet och operan. Baksidan pryds av Paris stadsvapen. Jag är fascinerad av denna lilla sak, men har inte lyckats hitta något eller någon som kan berätta något om det, eller ens någon som sett nåt liknande. Uppenbarligen är det någon form av souvenir från Paris, men hur gammal? Jag skulle kunna tänka mig att den kan ha gjorts som reklam under någon världsutställning, typ 1800-talets nyckelring . Har någon sett något liknande eller vet något om den här saken? Hänget är igenslaget inte ens 2 cm brett och 2,5 cm högt, så det är riktigt litet. Jag hoppas att det här hamnar under rätt rubrik... men på sätt och vis är det ju också en kvarleva från svunna tider... Här är två bilder på den lilla saken: Passar på att önska gott nytt år också //Anna
|
|
|
Av Eivor Andersson (Eivora) - Fredag den 26 december 2008 kl. 16.03
|
Hej, Palais du Trocadero byggdes till en världsutställning 1878. Det fanns i samma skick på en annan utställning 1900 men byggdes om 1937. Så däremellan är det. Jag har ett gammalt anteckningsblock infattat i plåt i samma stil, från sekelskiftet. Idén att vika ut bilder var nog ganska vanlig i europa långt in på 60-talet- Gott Nytt År till dig också. Hälsn. Eivor
|
|
|
|
|
|
|