Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Berättelser om gångna tider   >   Allmänna forskningserfarenheter   >  
Min släktforskning
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7557) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström (Ninnie) - Tisdag den 28 september 2010 kl. 22.47
Jag måste få berätta en sak. Sedan jag började släktforka för ett par månader sedan, så har jag fått två nu levande släktingar enom min forskning sm jag int visste om. Jag nämner inga namn.

Den första är en dam. Vi har inte samma ana, det är två syskon so vi har som varsin ana.

Den andra är en kille som har räknat ut att vi är femmänningar, dvs pysslingar. Så nu vet jag att jag är en tomte och bor under en stubbe i skogen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7573) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 13.40
Det är sådant som händer. Jag har fått många släktingar på detta vis. Evert Taube t.ex. på väldigt avlägset håll. Viu har gemensamma förfäder i norra Bohuslän.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 01 oktober 2010 kl. 23.29
Jo, detta känner jag igen eftersom jag har det efternamnet jag har. Vi har haft det sedan 1813, på detta tidsbeolppet har det blivit ättlingar. Och så kommer det som jag ofta hör. "Dom gamla" berättade att de var släkt med Wulcan, hur är vi släkt ?.
Då svarar jag: Vet inte.
Efter en bra stunds diskussion (ibland forskning) visar det sig att deras mormor eller dylikt är kusin med min farfar. Så kommer det en kommentar: Trodde du kunde det som är släktforskare.
Lite bittert låter det, men haft släkt som vill ha del av material som rör dem. De har fått det, efter något/några år har jag frågar dom: Hittade du några fel ?
Svaret, är det klassiska: Har inte haft tid ?
Ninnie, Jo visst, har jag fått en hel del nya bryllingar, pysslingar och ännu längre tillbaks som verkligen varit varit intresserade.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Torsdag den 21 juni 2012 kl. 00.50
Jag kan ju för egen del nämna ett exempel från Sunne hembygdsgård i augusti 1996. Den dagen var jag där för att se om det fanns något av intresse i hembygdsföreningens arkiv.

På kvällen visar arkivarien mig en antavla för Tage Erlanders mor, som satt på väggen i hembygdsföreningens matsal. Det visade sig då att den innehöll anor för både min farfar och farmor 5 - 7 generationer bakåt i tiden.
Dagen efter kom jag dit på nytt och skrev ner dessa för hand, drygt 400 personer allt som allt.
Det finns mer uppgifter om det i bl.a. Anbytarforum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12173) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Måndag den 25 juni 2012 kl. 13.28
Ett av misstag dubblerat inlägg (den 21/6 kl. 1.46) och en kommentar till det (den 22/6 kl. 4.44) har tagits bort. Den första versionen av inlägget finns kvar här ovan.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)