Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 02 januari 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2295) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 28 december 2008 kl. 20.57
Nej Jörgen. Nu har jag inte tid med dig. Skall se på Sagan om ringen på 3:an
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2309) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 29 december 2008 kl. 20.17
På tal om ringar, så undrar jag om någon har en länk eller känner till symboler på yrkesringar?
Jag hittar ingen bra på nätet.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2313) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 30 december 2008 kl. 21.43
Jag har släktforskat några år.
Jag har tappat lusten,Det känns så meningslöst på något sätt.
Vet någon hur jag borde göra nu.
Jag vill så gärna bli nyfiken igen på min släkt.
Nu har jag hjälpt några att komma igång.
Hur tusan skall jag få lusten tillbaka att släktforska.
Jag är väl egentligen för gammal för allting.
jag är tacksam för alla tips
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2316) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 30 december 2008 kl. 23.12
Arne!

Lägg släktforskningen åt sidan ett litet tag. Det brukar jag göra när det står mig upp i halsen. Och efter ett tag brukar intresset komma tillbaka. Det himdrar ju inte att hälsa på i forumet under tiden.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2317) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 06.45
Håkan.
Jag skall prova ditt råd.
Detta forum läser jag varje morgon vid pass halv sju.
Då har jag tänt i pannan,och börjar få det varmt och skönt.
Nu skall jag läsa Bohuslänningen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2319) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 11.05
Hej Arne och Håkan.

Visst tappar man lusten för att släktforska ibland och det känns meningslöst att titta efter gamla anfäder. Det är ett bra förslag du kommer med, Håkan.

Gott nytt år på er, båda två.

mvh
Carina
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2322) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö (Asjoo) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 14.07
Gott Nytt År till alla på Arkivguidens Forum

önskar
Allan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2324) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 14.25
Önskar detsamma

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2325) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 14.36
nyår


Eivor (via Jenny Nyström :) )
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2327) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 15.07
kort


önskar Lotta (också via Jenny Nyström :))
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 17.20
Ronnebygatan vid Koopmans backe


Gott Nytt År önskar vi på OSTKANTEN.

(Ändrat av Xian den 31 december 2008 kl. 18.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Onsdag den 31 december 2008 kl. 22.49
Gott nytt år, allihopa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2332) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 01 januari 2009 kl. 16.58
Undrade just vart Carina tagit vägen. Du har inte synts till så mycket på sista tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2333) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Torsdag den 01 januari 2009 kl. 18.02
Hej, Håkan.

Jag är här. På sista tiden har jag råkat ut för det Arne skrev om. Jag har tappat intresset men det återkommer säkert, innerst inne finns det där. Jag har en massa anfäder från Berg och Lerdala i Västergötland som jag borde ta itu med, för varenda en är försvunnen och jag har inte lärt mig socknar och tillhörande annex och har säkert sökt i helt fel kyrkböcker. ( men de springer ju inte ifrån mig )

Ha det bra Håkan, jag brukar titta i Arkivguiden och jag återkommer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 01 januari 2009 kl. 22.58
Jag har egentligen att säga,men har svårt för att tiga.
Var När Hur kommer orden Ditt och Datt ifrån.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 01 januari 2009 kl. 23.09
Jag skrev ett inlägg här ovan,men glömde att skriva inget.
Jag klarar ej av att ändra på det.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2338) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kaj Andersson (Kajan) - Torsdag den 01 januari 2009 kl. 23.25
Arne!

Igår blev jag uppringd av en kvinna norrifrån, hon hade läst mitt släktträd i Disbyt. Hon hade en massa frågor om en man i mitt träd. En del av min släktforskning som jag lämnat för flera år sen - jag mindes inte ens hans namn. Men hennes frågor fick mej att minnas hur mycket tid jag la ner på denna del av min släkt. Och på hur viktig den delen var för mej. Vi kom överens om att fortsätta ett samarbete, hon ska maila mej nu efter nyåret, och jag ska ta fram alla uppgifter jag har. Det tycker jag är ett mycket bra motiv för att fortsätta släktforska - vi är fler som gör det, och vi är mer eller mindre släkt allihop!

Stå på dej, Arne, och god fortsättning!

/Kaj
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2339) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 07.52
Kaj.
Tack för dina uppmuntran.
Att man tröttnar ibland kanske drabbar alla,och då känns det mera rättvist.
Nu läser jag en massa sockenskildringar och hembygdskrifter.

Carina.
Du har så rätt.

Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2340) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 11.19
'Ditt och datt' är förstås nära släkt med engelskans 'this and that' = 'det här och det där' = 'litet av varje', men det är säkert inte ett lån från engelskan. Svenska Akademiens Ordbok anger Linné som det äldsta rent svenska belägget. I så fall verkar det troligt att han har fått det från holländskans 'dit en dat' med samma betydelse. Linné vistades ju flera år i Holland och han kan väl inte ha gått där och pratat latin hela tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2363) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.06
Hej Arne!

Man kan ju byta inriktning på forskning och försöka ge personerna lite kött på benen t.ex. genom att skriva ner viktiga händelser som skedde i bygden under personernas levnad, läsa bouppteckningar eller varför inte börja läsa domböcker så att man får lite mustiga historier.

Mvh
Marita
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 21.12
Ja, domböcker är väldigt intressant läsning. Jag har en ana Per Haraldsson i Ekenäs, Göteryd ( G ) som i början av 1600-talet hade en historia med grannens hustru Brita och om deras kilande mellan gårdarna i Ekenäs kan man läsa i domböckerna. Intressant.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2371) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 22.05
Jaha Marita och Carina.
Jag undrar vad ni menar mustiga historier.
En förklaring,tack
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2373) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 22.24
Jag har en gammal kompis som har blivit blind.
Vi har långa samtal om vad vi känner till om gamla tider.
Han sitter om dagarna och talar in i en inspelare om allting.Stora händelser och till de allra minsta.
Sedan skriver hans barnbarn ut detta på papper.
Detta har jag tänkt att göra också,men det har inte blivit av än.
Til exempel när han sköt en utter,och jag fick vara med och bära i svansen.
Jag var dräng på en granngård,jag tror det var 1940.
Jag får nog sluta nu,alla gamla minnen ramlar över mig.
Mvh.Arne från Båhuslän
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 22.59
Jörgen.
Jag vill inte oförsynt,men kan man skriva om vad som helst här.
i så fall vill jag tala om att jag har haft ett rent helsicke i dag.
Gumman min haver blivit något krasslig i dag,så jag fick koka kaffet alldeles själv.
detta förbaskade kok kaffe.
Tacka vet jag när man kokade kaffet,och drack på fat,man sög i sig aromen eller vad det heter.
Skvätte man i lite renat,så blev man genast glader.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2379) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carina Månsson (Carina) - Fredag den 02 januari 2009 kl. 23.36
Vad bra Arne, att du och din kompis har långa samtal om gamla tider. Det är roligt att prata gamla minnen. Att din kompis spelar in sina minnen och händelser är bra. Det är en guldgruva att ha för barn och barnbarn och även för generationerna efter dom.

En del mustiga historier kan man läsa i domböckerna. Det var bråk om mark och egendom och en del blev dömda för otukt och annat.

T ex Per Haraldsson i Ekenäs som nämns ovan, han var gift med Karin Påfvelsdotter och Brita i granngården som han hade en historia med var gift med Erland Persson. En dom mot Per Haraldsson handlar om hur hans hustru Karin blev orolig för honom på kvällen för han hade inte kommit hem. Så hon befarade att han hade ramlat i sjön och gick ut för att leta efter honom. När hon passerade Erlands hus så upptäckte hon sin man Per och Erlands Brita, och de blev tagna på bar gärning så att säga. Ytterligare en dom handlar om deras umgänge. Det konstiga var att Per Haraldsson satt själv med i nämnden och han dömdes oskyldig i båda fallen. Annars tror jag det var dödsstraff på sådant förr. Tittar man sedan i Göteryds mantalslängder för Ekenäs, på 1630-40-talet, så försvinner både Per Haraldssons hustru Karin och Britas make Erland Persson från mantalslängderna. Då får man anta att de har dött. Något år senare så står Per Haraldsson med hustru Brita. Vilken Brita som har blivit Per Haraldssons hustru vet jag inte och det är ingen av oss som forskat på Göteryd som har tagit reda på det. Men man kan ju undra om det var Erlands Brita, så de kanske fick varandra lagligt till slut ändå.

Hoppas din fru blir bättre snart och att det krassliga går över.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)