Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 30 april 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3920) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk (Fala) - Söndag den 12 april 2009 kl. 12.52
Arne

Var bor du någonstans? Är det Bohuslän?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3922) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Söndag den 12 april 2009 kl. 14.55
Alt hvad du skriver om er interessant,Arne, så bare kør på...
Det er også måden du skriver - Bohuslänsk Humor ? - som gør det roligt.
Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3929) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 12 april 2009 kl. 22.53
Hej.
Jag skrev ett väldigt långt inlägg om gamla minnen.
Det blev så skrytsamt så jag radera hela skiten.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3930) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 12 april 2009 kl. 23.32
Jörgen.
Inte förrän nu har jag fattat vad du menar med frislagsregulatorer.

Per. Skandia har väl aldrig haft någon frislags regulator.
Om man lyssnar på en Avance blir man ju bara spänd och orolig.
Avance användes väl bara av pojkarna från Baljans strand vill jag minnas.
Jag har en sann historia om när jag rodde på kapp med min gamle läromästare i början av förtiotalet.
Vi satt i samma båt och han var tre gånger så stark som jag,men jag vann.(nu skryter jag inte)
Det är allt fler än du Jörgen som kan vara finurliga.
Det var tur att en Ubåt dök upp intill oss annars hade han nog slängt mej i sjön.
Jag tar den historien en annan kväll,för nu gäller det smör och kärnmjölk.
Naturligtvis är jag Båhuslänning. Men gammal som Skam och lite till.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3931) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 12 april 2009 kl. 23.50
Hej Ole.
Nu får du rycka upp dig och berätta gamla minnen.
Du får gärna skryta,det hör till när det gäller gamla minnen.
Om allting är sanning är inte så noga heller.
Det gäller alla andra också.
Det lär finnas två slags Stollar,det är släktforskare och golfspelare.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 13 april 2009 kl. 12.18
Arne

Och aldrig mötas de två?

På tal om Stollar så planerar jag att fara till Kareby framåt sommaren. Arntorp närmre bestämt.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Måndag den 13 april 2009 kl. 19.17
Jeg tror der er noget på vej, Arne ! Men det kniber lidt med inspirationen - Hypofysen behøver et spark, tror jeg ?
Jeg sidder ikke så længe ved skærmen - "Hvem sidder der bag skærmen"? En kendt sang af St.St.Blicher, som var præst og forf. heromkring i 1800 talet.( Det var nu en stenhugger han mente )- så det bliver ikke rigtig til noget nu for tiden.
Men det kommer når det kommer...
Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3945) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Måndag den 13 april 2009 kl. 19.40
Forkert igen...sangen, Jens Vejmand , er af Jeppe Aakjær.
www.ugle.dk - gamle danske sange : Hvem sidder der bag skærmen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 13 april 2009 kl. 20.13
Ole.
Ålborgs Aqvavit är bra för Hypofysen,om den får tillräckligt.
Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3947) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 13 april 2009 kl. 23.04
Jag börjar väl bli för tjatig på detta forum
Ni kan väl säga till om jag skall lugna ner mig.
Men först skulle jag vilja läsa upp en dikt av Dan Andersson som jag har läst så många gånger.
I bland får jag nästan för mig att den är skriven för mig.

EN SVANESÅNG
Jag står vid vägens sista,hög grindar,
och kring mig blåsa kvällens svala vindar,
och innan solen purpurröd gått ner,
jag hunnit upp min längtans högkvarter.

Jag ser på livet som på slänors vimmel,
inunder sommarhagens höga himmel,
och längtar att vid dagens skumma slut,
få falla i det stora mörkret ut.

Mitt liv, min kraft jag gav åt blodets strider,
och tackar glatt för gågna kämpatider,
för alla heta slag på solbränt grus,
Och segerfesters jubeldränkta grus.

Jag hör en storm som går på vingar tunga,
och midnattsåskans vita blixtar ljunga.
Hell,tordön,hell! Jag svänger högt min hatt,
och hälsar livets svala avskedsnatt.

Nu stundar fest,nu varslar upprottstimma,
då fri och frälst jag upphör att förnimma,
och stiger i det namnlöst mörka ner-
och jublar,faller,ler och finns ej mer.
-------------------------------------------
Jag skrev själv en dikt i September år 1941.Det var samma väder den dagen, som den dagen när kriget bröt ut.
Klar stilla luft med blå himmel och många små ulliga moln som gled fram.
Om ingen tycker jag är för tjatig tar jag den en annan gång.
i morgon skall jag. Det får vi se när gumman har bestämt sig.Jag skall i alla fall såga ner en stor jäkla fura.
Jösses va klocka har blitt mycket.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3948) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 14 april 2009 kl. 00.10
Arne! Nu vet jag saker du kan berätta om som i alla fall jag skulle vara intresserad av och det är hur människor i din ålder upplevde andra världskriget på hemmaplan när det begav sig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3953) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Tisdag den 14 april 2009 kl. 16.16
Ja, de kunne noget de gamle skjalde-digtere.
Du har utvivlsomt ret - med aqua-vita'en - Arne. Men maven sætter sig til modværge - det bæst !
Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3958) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 14 april 2009 kl. 23.08
Håkan.
Nu har du ställt det för mig,när det gäller hur vi hade det under kriget.
När jag tänker på en sak,så försvinner den innan jag börjat skriva,och jag är inne på en annan sak,
och så håller det på i all oändlighet.Du får nog vänta ett tag.
Jag tror vad Ole skulle kunna berätta om är intressantare.
Det jag minns bäst från kriget var i alla fall den dagen det slutade.
Jag jobbade på ett bygge,och jag var yngst så jag fick cykla till Systemet gång på gång hela dagen.
Efter klockan tre kunde man komma in bakvägen,och inte var det noga med Motböcker heller,
jag fick supar gratis där,trots att jag var på pickalurven.En sån dag får jag nog aldrig mer uppleva.
Jag får återkomma en annan dag,jag måste lägga mig tidigt,jag har så jädra mycket att göra i morgon.
Ole. sätt i gång och skriv,vad som helst,jag läser med nöje allt vad du skriver.
Jag vet många som läser Arkivguidens forum,men inte skriver själva,jag förstår inte varför.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3962) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 15 april 2009 kl. 23.18
Långt bort i skogens djupa snår,
ensam en liten kojja står,
en gammal gubbe bodde där,
med sin ende son så kär,
en dag till stan for sonen bort,
för som han sade,komma åter innom kort,
men det blev natt,
och gubben i sin stuga ensam satt,
då plötsligt uti stugan står,
tvenne män med en bår,
på denna bår med filt betäckt,
låg ende sonen djupt utsträkt,
gubben reser sig,vacklar faller omkull,
ty ???? ??? ??? ???????? ????.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3963) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 16 april 2009 kl. 01.24
... ty även han var dj-ligt full. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3964) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 16 april 2009 kl. 19.11
Den lärde min far mig en gång i tiden.

Här är lite uppbyggelig litteratur i aftonstunden Carlskrona Weckoblad 21 september 1844
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 16 april 2009 kl. 22.06
En man kommer förbi och frågar den metande mannen om har får mycket

Oh ja, svarar mannen.

Vad gör du med alla fiskarna då?

Tja, de jag inte behöver kastar jag i igen.

Men med så stor fångst kunde du ställa dig på marknaden och göra dig en förmögenhet. Sedan hade du inte behövt göra någonting. Du kunde bara ta det lungt och sitta och fiska hela dagarna.

Ja, det är det jag gör, svarade mannen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Torsdag den 16 april 2009 kl. 22.27
Christian.Den var bra.
Jag tänkte jag skulle hålla käften i kväll,men det är en sak jag vill ha sagt först.
Man skall alltid lyssna på kvinnorna,
för det kaaan ligga något i vad dom säger.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Söndag den 19 april 2009 kl. 19.03
Jeg sidder og ser på et billede, af min fætters (kusins)2 børnebørn, som sidder ved deres danske oldemors grav ; Fremantle, AU . Han kom til Australien som 7 årig og har boet der siden.
Om nu vores fælles Tipoldemor, som blev født og voksede op i Bohuslän, kunne se disse to unge piger (som er halvt Aboriginals, el. 3/4 ) - det er syv generationer bagud (el. frem) - hvad ville hun så sige ???
" Dette er af MIN slægt "! - udaf en kæmpeflok på 7-8 genr. Selv blev hun aldrig gift og kun en af hendes 2 børn blev voksne.
Hun ville nok forundre sig en smule...tænker jeg.

Og så siges det at globaliseringen er noget nyt og moderne ?
Bare en fundering
V.h. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4055) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Torsdag den 23 april 2009 kl. 22.09
Kan nogen svare mig på dette ?
Hvad er forskellen på en å og en älv ?
Jeg har funderet en del...men. Det kan jo ikke være længden der afgør det ; både Viskan - Nissan og Ätran er jo længere end Göta Älv. Og Nordre Älv er enddå kortere. Så er det måske storleken der afgør det - vandmængden - el. bredden ?
Vi har kun åer i DK , selvom nogen kalder Gudenåen for en flod ?

M.v.h. Ole
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4068) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 26 april 2009 kl. 23.21
Så, nu var det äntligen färdigt. Nu är alla varorna på plats i den nya butiken. Titta gärna in, ni måste inte köpa något: http://blekingesf.se/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Onsdag den 29 april 2009 kl. 18.09
Er der ikke mere kaffe på kanden ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 29 april 2009 kl. 19.44
Kaffet är slut och brännevinet är slut.
Detta är nästan värre än 1658.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4100) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Onsdag den 29 april 2009 kl. 21.39
Den kan jeg ikke slå, Arne !
Men - ja - det ser sort ud...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4105) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ole Frederiksen (Olef) - Torsdag den 30 april 2009 kl. 19.31
Ja vårn,ja,
ja vårn,ja,
tjong fadeladeli
dä ä e fina ti !
Da stecker sä ur jola
å guschelôv för sola,
ho ä så gla å bli !

I talla smacker ickern,
för talltoppmat dä licker,n
å kongler smaker,n bra.
I vika sprätter abbern
å gädda går å habber,n
å sier:" Tack ska,n ha!"

Gustav Fröding ( med forlov)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)