Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 22 september 2009
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4838) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 19 september 2009 kl. 11.58
Brinner ner till grunden gör det ju med tiden så fort det tagit eld. Men brinner upp.... Huset står ju upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 19 september 2009 kl. 12.31
Radiobrus är väl detsamma som vitt brus om det om det gäller en radioapparat av bättre märke. Men en radio som bara brusar är ju ingenting att ha. Men man kan ju inte se själva bruset. Hur kan man då veta om bruset är vitt eller skärt? Fast myrornas krig är är ju ett brus man kan se, men inte så ofta nu för tiden. Sedan finns det ju brusfåtöljer också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4840) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 19 september 2009 kl. 13.08
Christian.
Jag funderar på om Kareby Ulkar har påverkat dig på något sätt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 19 september 2009 kl. 15.04
Och brustabletter....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4847) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 19 september 2009 kl. 15.20
Arne, vad ska man säga om det här:

Jag är gift sedan många år


Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Lördag den 19 september 2009 kl. 15.46
Bortskämd gubbstrutt, säger i alla fall jag.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 19 september 2009 kl. 15.54
Arne, vad det nu är så är jag inte säker på att det beror på Kareby. Jag var ju en sväng bortåt Rämma också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4850) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Lördag den 19 september 2009 kl. 20.19
Vitt brus och skärt brus är fackspråk. Ungefär som patronymikon och agnatiska antavlor. Hederligt folk förstår inte vad det betyder, men kan ändå leva ett rikt inre liv nu när Oldsberg är i rutan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 19 september 2009 kl. 21.39
Jo, jag har sett programmet med Svennis. Men jag kan inte påstå att programledaren berikar mitt liv. Jag saknar Lasse Holmqvist och Tollarparn. Allt var bättre förr. På den tiden det fanns tomtebrus ....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4855) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 19 september 2009 kl. 22.16
Christian.
Jag håller med dig.
Men kvinnorna var inte bättre förr,dom blir bara bättre och bättre ju äldre dom blir.
Så nu väntar härliga tider för dig.
Men tomtebrus,nu får du förklara dig.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 19 september 2009 kl. 22.50
Tomtebrus var ett pulver som fanns när jag var liten. Man blandade det med vatten och vips hade man en läskdricka. Men när vi var och hälsade farmor fick vi riktig läsk. Hon var inte min riktiga farmor men den enda farmor jag någonsin har haft. Läsken hette Pärlo och flaskorna hade patentkork. Så nog fanns det bra kvinnor förr också, men farmor var ju förstås gammal redan då.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4859) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 20 september 2009 kl. 19.54
Eivor, tror du att han håller sig undan från köket också?

Jag tycker att alla fruntimmer ska lära sig köra bil och att alla gubbstruttar ska lära sig laga mat. Bägge sakerna är bra att kunna.

För många år sedan var jag hemma hos en som hette Malte. Han hade just blivit änkling och han sa så här mig: "Lelle pojk, vad du än gör här i livet så lär dig laga sås!"

/ Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4860) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Per Thorsell (Perth) - Söndag den 20 september 2009 kl. 20.31
Jag kan inte minnas hur Tomtebrus smakade. Det var rött till färgen och man blev varnad för att äta pulvret torrt. Då skulle man tappa tänderna. Ungefär som med Coca Cola numera. Hemma hos mina morföräldrar kunde man få Sport-Sockerdricka från Enstaberga Bryggeri utanför Jönåker, utanför Nyköping, strax bortom Stockholm Skavsta. (Har alla fattat var det låg, nu?) Sport-Sockerdricka var svagt giftgrön och det närmaste absint man på den tiden kunde komma på det sörmländska bondlandet. Nu är det väl utkonkurrerat av Absolut och Explorer.

Oldsbergs program tittar jag inte på. Jag orkar inte med alla dessa proffskändisar. Det gladde mig i alla fall i veckan att se, att Vera Lynn, 92, ligger på de brittiska topplistorna. We'll meet again.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4862) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 20 september 2009 kl. 21.00
Jag är väl känd med trakten av flera olika anledningar. När E4 och E22 blir alltför trista brukar vi ta färjorna över Bråviken och Slätbaken. Då svänger man ju av i Jönåker. Jag tror Kalle i backen fanns kvar när vi åkte där senast. Tuna motell tror jag också finns kvar. När man åkte till Stockholm blev man bra hungrig lagom tills man kom dit. Då orkade man med många köttbullar. Nyköpingsbro har jag aldrig besökt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4863) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Söndag den 20 september 2009 kl. 21.11
Christian, jag kan föreställa mig att den mannen ligger på sofflocket i köket, som Kronblom.

Tomtebrus har jag ett svagt minne av - och tomteskur.
Raketost fanns också, synd att dom inte lanserar den igen.

Dom flesta kvinnor jag känner har körkort. Själv har jag haft det sedan jag var 19 år - och det var ett tag sedan :).
Den yngre generationens killar är bättre på att delta i hushållet- kan bero på mer bestämda kvinnor.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4865) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 20 september 2009 kl. 22.01
Björn-Klister smakade nästan bättre än Raketost. Jag var också nitton år när jag tog körkort. Jag minns att det var en fredag jag körde upp. Man fick inte köra direkt på den tiden, jag fick lappen veckan därpå. Och då körde dom jäklarna på fel sida av vägen. Det hade vi inte fått lära oss i trafikskolan. Jag ville inte tala om för Malte att jag faktiskt kunde göra sås. Den kunskapen har jag haft nytta av genom livet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4866) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 20 september 2009 kl. 22.09
I dag är det 2009-09-20 Är det någon som har funderat över detta faktum?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4867) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 20 september 2009 kl. 22.17
Eivor.
Jag har alltid trott att det är mera rofyllt för kvinnan om mannen ligger på sofflocket,
då är han ju inte så mycket i vägen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4868) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Måndag den 21 september 2009 kl. 10.42
Det var manligt tänkande, Arne :)

Ha en bra dag- hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4871) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 21 september 2009 kl. 22.55
En Svanesång,av Dan Andersson.
Den är tonsatt av Tommy Rådberg,det vet jag,
men kan den även vara tonsatt av någon annan.
Jag skulle vilja ha "En Svanesång" av Dan Andersson på DVD.
Jag letar på datorn,och har frågat många,men ej lyckats,och tiden börjar rinna ut.
Om någon kunde hjälpa mig att få tag i den vore jag mycket tacksam.
Eivor.
Jag är nog en soffpotatis,men jag har i alla fall diskat idag,Och fått beröm för detta.
Och då känns det väldigt bra,och sedan kommer Glamour i TV,och då blir jag så gott sömnig.
Jag har fastnat för "En svanesång" Den stämmer så bra in på mig.
Det får väl räcka för i kväll.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 22 september 2009 kl. 00.12
Arne, från projekt Runeberg:

Jag står vid vägens sista, höga grindar,
och kring mig blåsa kvällens svala vindar,
och innan solen purpurröd gått ner,
jag hunnit upp min längtans högkvarter.

Jag ser på livet som på sländors vimmel,
inunder sommardagens höga himmel,
och längtar att vid dagens skumma slut
få falla i det stora mörkret ut.

Mitt liv, min kraft jag gav åt blodets strider,
och tackar glatt för gågna kämpatider,
för alla heta slag på solbränt grus,
och segerfesters jubeldränkta rus.

Jag hör en storm som går på vingar tunga,
och midnattsåskans vita blixtar ljunga.
Hell, tordön, hell! Jag svänger högt min hatt,
och hälsar livets svala avskedsnatt.

Nu stundar fest, nu varslar uppbrottstimma,
då fri och frälst jag upphör att förnimma,
och stiger i det namnlöst mörka ner -
och jublar, faller, ler och finns ej mer.

Varsågod - hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4873) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 22 september 2009 kl. 10.27
Arne

Jag hittar inget bra vare sig på Ginza eller någon annan skivhandel på nätet. Men det verkar som man måste veta exakt vad man vill ha när man letar.

Men du kan lyssna på på den på nätet. Det är en Samuel Trygger som sjunger och han har tydligen också gjort musiken. Och lagt ut den själv på nätet, så jag tror man vågar lyssna på den utan att bli jagad av några antipirater: http://jaghardromt.samuel.trygger.nu/?PID=1&SID=11

Hur den låter vet jag inte. Jag har inga högtalare till min datamaskin.

----------------

Skivan går tydligen att köpa både på Ginza och CDon: http://jaghardromt.samuel.trygger.nu/?PID=2 Men lyssna på den först, det är bra att man slipper köpa den i säcken. För skivbutik har ni väl inte i Rämma? Finns det någon i Kungälv?

Christian

(Ändrat av Xian den 22 september 2009 kl. 10.58.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4876) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 22 september 2009 kl. 19.01
Arne

Nu har jag lyssnat på låten. Den var inget vidare. Den ska vara stillsam.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4879) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 22 september 2009 kl. 21.13
Christian.
Jag håller med dig.
Jag tror jag gör som så att jag sticker till Kungälv och köper en flaska Brännevin åsså tråcklar
jag ihop en melodi själv.
Eivor. Jag skulle kunna prova hur det låter ut över Ingetorp Sjö,
Men du kanske blir så betagen,så du blir alldeles från dina sinnen.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 22 september 2009 kl. 22.49
Skriv klimatbluffen på Google.
Mycket intressant,tycker jag.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)