Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Vem tror du att du är?
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Äldre inlägg till 08 oktober 2013 2013-10-08 14.03 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14261) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 oktober 2013 kl. 16.05
Lotta jag tycker som du. Vad tycker du vi ska göra åt saken?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14264) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 10 oktober 2013 kl. 18.59
Vi kanske ska ägna oss åt lite mejlbombning? Det sägs ju att vi är bra på det...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14265) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 11 oktober 2013 kl. 06.14
Varför inte?

Åtminstone jag ska ju enligt uppgift från t.ex. centralt håll inom släktforskarrörelsen vara expert på den saken.

Man kan ju t.ex. sända e-post till Sveriges Television och föreslå att man påbörjar ett projekt med en programserie där metodik ingår från grunden d.v.s. hur man går tillväga i sin forskning.

Varför inte ett upprop på nätet som sedan sänds till ett antal tidningar? Information om vart det i så fall ska sändas bör ju då rimligen framgå på den sidan liksom tidpunkt för när det gjorts. När det sänds iväg bör det ju också rimligen göras en inställning så att nya påskrifter inte kan göras.

Det här är ju bara en fundering så vad säger ni?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 04 november 2013 kl. 13.03
Hänger ni med på tv och de här släktprogrammen. I går var det "Allt för Sverige" och där åkte en ut som egentligen inte ville varit med. Och det kanske hade varit lika bra det. Svenskamerikaner är i regel mer svenska än oss svenskar men han som åkte ut var kanske inte tillräckligt svansk.

I somras hade vi besök besök av ett gäng från Chicago som letade efter sina svenska rötter. En tjej i sällskapet hade sökt till programmet men inte kommit med. Hon kanske inte var tillräckligt kvalificerad. Nu är hon definitivt överkvälificerad. En spännande bakgrund. Det blir nog en nätutgåva vad det lider.

I kväll är det Mårten Palme i "Vem tror du att du är" Han fars sida är ganska så välutredd så det ska bli intressant att se vad det kommer fram till. Om de hamnar på Ostermansgatan nere i Kalvhaugen. Det har jag läst i en bok.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14377) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Onsdag den 06 november 2013 kl. 06.28
Hm, jag tycker den här serien är överreklamerad. Man visar ju inte ett dugg hur man gör rent metodiskt.

Jag tycker Släktforskarrörelsen borde visa hur man gör.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14384) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 08 november 2013 kl. 04.59
Man skulle t.ex. kunna ägna ett program till att visa vilka arkiv och källor man kan söka i.

Nästa program kan t.ex. handla om vikten av källhänvisningar, källkritik o.s.v.

Det tredje hur man gör i fall man av någon anledning inte kommer vidare p.g.a. att man t.ex. stöter på en okänd far eller mor.

Det fjärde vilka släktforskningsprogram som finns och hur man ordnar upp sin forskning.

Observera att det bara är exempel jag visar här ovan men så här skulle en programserie om släkt- och hembygdsforskning kunna se ut.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15215) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 30 september 2014 kl. 10.03
"I det sjätte och sista avsnittet får vi följa den före detta VM-hjälten Thomas Ravellis anor bakåt."

Ovanstående finns att läsa på nätet. Är det någon här som vet när man degraderas från hjälte till före detta hjälte? Är det när hjälteglorian har falnat? Hur gör man för att följa anor åt andra håll än bakåt?

När blir en expert en före detta expert?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15216) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 30 september 2014 kl. 10.35
Jag hade ingen aaaning om att man kunde degraderas till f. d. hjälte. Men å andra sidan, jag är inte så hemma på hjältar. :)

Att följa anor framåt är nog inte alls lätt...men vem vet? Det finns säkert någon som lyckas med det också. Kanske dom där som söker efter sina ättlingar födda på 1700-talet?

När en expert blir f. d. expert? Hmmm...det tål att tänka på ett tag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15221) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 30 september 2014 kl. 17.05
En hjälte kan bara bli en f.d. hjälte om det skedda blir oskett - vilket väl är mindre vanligt... :-)

En expert kan däremot bli f.d. expert, om han inte längre kan det han en gång kunnat. Men det förutsätter ju att han verkligen kunnat det han påstods kunna, annars var han bara en "expert". Och f.d. "expert" blir man genom att verkligen skaffa sig de kunskaper man tidigare bara påstods ha... :-)

Att följa anorna åt annat håll än bakåt? Tja, det borde väl gå, eftersom det är många som säger att den ena eller andra personen är deras ana "i rakt nedstigande led"... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16843) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maj-Len Ahlskog - Onsdag den 05 oktober 2016 kl. 02.54
Jag tycker att det är underhållande att få höra olika öden i tidigare släktled. Fattigdom, självmord, brott, avrättningar och även framgångsrika familjer och ibland adlig anknytning. Men man får uppfattningen att man måste anlita flera olika experter och resa långa vägar, ibland utomlands. Det viktiga är resultaten, inte hur experterna kom fram till resultaten. Förstår iofs dessa resor, det blir ju mer omväxlande än om någon suttit vid en dator och fått fram resultaten.

Kul att upptäcka att en känd skådespelerska var avlägset släkt med en annan känd skådespelerska och att de en gång spelat i samma TV-serie "Längtans blåa blomma". Men får jag ens nämna skådespelerskornas namn? Eller bryter jag då mot denna regel: "I forumet får ej i text eller bild lämnas personuppgifter om, eller på annat sätt diskuteras, nu levande personer utan respektive persons eget samtycke. "
http://www.svt.se/vem-tror-du-att-du-ar/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16844) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 05 oktober 2016 kl. 10.45
Den regeln gäller uppgifter om nu levande personer själva. Man kan alltså inte upplysa om någons bostadsadress eller kommentera eventuell skilsmässa eller lämna andra personuppgifter med 'alibit' att personen eller någon i dess familj har medverkat i ett TV-program eller att uppgifterna har stått i skvallerpressen. Kort sagt: "Kändisar" har samma rätt att få ha sitt privatliv i fred som alla andra.

Men nu är det ju inte detta som "Vem tror du att du är?" handlar om, utan om personernas förfäder och andra sedan länge döda släktingar. Så självklart kan man kommentera innehållet i programmen och nämna huvudpersonernas namn. De uppträder ju inte med en påse över huvudet i programmen... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Maj-Len Ahlskog - Torsdag den 06 oktober 2016 kl. 01.54
Jag tycker ändå det är svårt att tolka den regeln. Jag kan alltså nämna att Eva Röse var en av huvudpersonerna i Vem tror du att du är. Jag kan nämna att hon spelade huvudrollen i Längtans blå blomma; det framgick i programmet. Men kan jag nämna att Eva Röse också spelar huvudrollen i filmerna om Maria Wern; det är allmänt känt men nämndes inte i programmet. Kan jag nämna att den andra skådespelerskan, som Eva Röse upptäckte att hon var avlägset släkt med, är Bibi Andersson? Det framgick ju i programmet, men Bibi Andersson var ju inte med i programmet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 06 oktober 2016 kl. 12.25
Om du inte bara läser den aktuella punkten (3) i forumreglerna, utan också kommentaren (med röd länk), så ser du vad som räknas som personuppgifter. Och däri ingår självklart inte vilka roller som en skådespelare har haft, oavsett om de nämns i programmet eller inte; om det är något som inte hör till privatlivet, så är det det.

Och om du vill diskutera forumets regler vidare, så kan du skriva ett inlägg om den saken under Om Arkivguidens Forum. Det är ju själva programmet "Vem tror du att du är?" som är tänkt att diskuteras under den här rubriken - vilket alltså är tillåtet... :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)