Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Lustiga arkivfynd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 01 februari 2010 kl. 09.15
Ottarp C-4-449

(Ottarp C:4, sidorna 448-449. Bilden från Arkiv Digital.)

"Desse Sidor hafwa Händelsewis råkat, att blifwa blanka, men på det de ej,
skola så förblifwa skrifwas desse rader.
Om någon önskar, att något tillägga står det honom fritt."


:)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6264) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 07 februari 2010 kl. 19.42
Hittade en något ovanlig notering i Lysekils kyrkoböcker:

”Här har de gått över ett blad. De förbannade träbockarna. ”

Lysekil C:2 s.101

När man kikar in i kyrkoboken framgår det också att ordet "förbannade" är överstruket.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6265) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 07 februari 2010 kl. 19.55
Det är ju värt att avbildas... :)

Träbockar

(Bilden från Arkiv Digital.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6266) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 07 februari 2010 kl. 20.02
Håller med Jörgen....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6420) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 26 februari 2010 kl. 22.07
Vet inte om detta hör hit detta är en avskrift, som jag gjort ur Viste Härads dombok 1797, det var när jag började i domböckerna. Så datum antecknade jag inte ( och kanske någon felläsning). Inlagan till tingsrätten, tycker jag är mästerligt skriven, hela tiden på gränsen till ärekränkning. Det återges med stavning och rad ur domboken
Förre klockaren numera kronorättaren uppsyningsman över
svinringningen. Sig kallande Fa, läkaren, glasmästaren och Walackaren Anders
Callman, har till detta ting, förmodeligen av överdrefven eller inbillad tjenstenit låtit
inklla mig för ensak hvilken utgjort en del av dess näring. Jag menar olovlig
brännvinshandel.
Avunden torde säkert grudlagt detta därigenom förhullpit. Dock hade
jag inte förmodat att wederparten, sjelv med brottslig som förnuftig kunnat och bordt
tänka en slik fråga--- Äve4n jag jag har mig på dess Charecter.
Wederpartens mångfaldiga göromål måste säkert hafva förbryllat dess eljset nog svaga
hjerna, men till han ursäkt torde kunna lända lända, att han med sängförning icke
synnerligen besvärde och av laglydiga sockenboer förekommen i utöfningen af
svinkreaturens stärkande icke ville vara sysslolösa. Ware härmed huru det vill, så får
jag äran med bilagda qvittense visa att jag och på förut af vederbörlig kronoåklagare
skedd instämning och kärande gäldat de böter min förbiseelse förtjänat.
Jag vågar ödmjukast påstå det Callmans så beskaffade så
oberhöriga käromäl föreklars ogillt och han kännas skyldig med 2 rd ärsätta mine
vållade rättegångskostnader.
Grästorp 24/2 1797
Anders Garthman

Min favoritformulering är att han inte var intresserad av sängförning alltså samlag med hustrun men var mycket för svinkreaturens stärkande (tidelagare). Delvis att jag fastnade för detta var uttrycket var uppsyningsman över svinringen.
Att få reda på det var, var inte lätt. Men vet detta tack vare en farmor som nästan blev 104 år och var hela sitt liv klar i skallen. Och vägrade att prata och berätta om sin barndom och släkt osv, bla,bla En av de få gånger hon berättade var besöken i fattigstugorna, dom, skrek. grät fattighjonen, råttorna sprang på bordet barnen var rädda för att få löss osv . Emil i Lönneberga säger alla, men hon berättade detta, 1968 Att jag vet årtalet beror på att jag fyllde moppe,och en av de få gånger hon berättade om sitt liv. Och denne Emil fanns inte då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6421) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 26 februari 2010 kl. 22.46
Kenneth.
Nu skall även jag börja att läsa domböcker.
Det har jag missat alldeles för länge.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6422) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 27 februari 2010 kl. 00.25
Domböcker är inte alltid kul, men ibland hittar man pärlor. Men som Tv-tittande sambo säger för att reta mig,släktforskning, domboksforskning är problem man inte behöver.
Eftersom mitt Tv- tittande är cirka 1 timme per år, kan jag svara, Tv: Är mitt sista problem här i världen. Släktforskning, historia os.v inte ditt. Du sköter Tv:n och jag historien och förfäderna.
Låter lite som en så kallad mansgris. Men jag och min sambo har mycket stor förståelse varandra.
Och Arne inte skit om din "grålle". Men har en säregen man på jobbet som säger att hans T 34 eller om det är det 32 ? Är säkrare !
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7412) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 02 september 2010 kl. 17.37
Adam och Eva


Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13983) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 23 juli 2013 kl. 11.11
Två inlägg (den 3/4 2011 kl. 09.45 och 17.57) har flyttats till Sjukdomar och dödsorsaker: Uppbränd av brännvin.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14856) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 27 februari 2014 kl. 08.58
Kringflutna ön

"Fastighet
Fins ingen annan at anse än 1/2:ten
i kringflutna öen Fläskö..."


Är det någon som är bekant med andra sorters öar än kringflutna sådana? :-)

(Tanums, Bullarens m.fl. häradsrätt FII:29, sidan 873. Bilden från Arkiv Digital.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16621) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 07 juli 2016 kl. 18.58
Avskedad Välkommen

Avskedade dragonen Välkommen. :-)

(Han finns på Kärr i Tossene socken i mantalslängden 1807, om någon undrar. Bilden från Arkiv Digital.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17729) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 16 mars 2018 kl. 14.59
1795 ser ut att ha varit ett mycket långt år - det innehöll minst 19 månader:

Född den 27/19 1795

(Mantalslängden, GoB län 1819, Kammarkollegiums ex., uppsl. 1898. Bilden från Arkiv Digital.)

Eller betyder det möjligen att han var född den 27/7 1796? :-)

(För den som undrar kan upplysas att det står exakt - nåja... :-) - födelsedatum för att han var i värnpliktig ålder. Normalt står annars endast ålder i längderna vid den här tiden.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 16 mars 2018 kl. 15.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18839) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 17 maj 2020 kl. 01.10
Ett inlägg (den 17/5 kl. 0.12) har flyttats till Dagens citat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19010) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 22 juli 2020 kl. 01.33
Ett lustigt fynd i Sveriges Dödbok:

18300282
Andersdotter, Brita Stina
Grisbäck 3
Död 6/10 1894.
Kyrkobokförd i Söderåkra (Kalmar län, Småland).
Född 82/2 1830 i Söderåkra (Kalmar län, Småland).
Gift kvinna.
SDB7


Söderåkra (H) F:3 (1884-1895) Bild 82 (AID: v41104.b82, NAD: SE/VALA/00362)
Söderåkra (H) C:4 (1828-1860) Bild 22 / sid 35 (AID: v41095.b22.s35, NAD: SE/VALA/00362)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19011) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 22 juli 2020 kl. 02.04
Född den 82 februari. Och det var inte ens skottår 1830. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19012) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 juli 2020 kl. 12.25
Sett sådana konstigheter ibland i olika varianter. Inte ofta men det händer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19819) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 januari 2022 kl. 22.59
Okär man

(Konga HR FII:15, s. 1403. Bilden från Arkiv Digital.)

"...och efter sig lämnat deß kjära man..." - med "kjära" överstruket... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19820) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 11 januari 2022 kl. 22.20
Det kan väl knappast varit liket själv som har gjort strykningen. För att travestera Albert Engström. Fast strykningen verkar vara gjord av annan hand. Så något lurt är det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19845) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 31 januari 2022 kl. 19.14
Huvudskans

Bilden är hämtad från GMR 1741 med soldater från Dalregementet som var kommenderade till Vaxholm (uppsl. 165; app.arkivdigital.se/aid/v372921a.b3260.s165).

Jag misstänker starkt att det skrivaren menar är att soldaten blev skadad i huvudet på arbete vid skansen. Men det är ju inte riktigt det som det står...:

"...skadad på arbete wid skantsen i hufwudet..."

Vad det står är alltså att den stackars soldaten hade en skans i huvudet och blev skadad på arbete vid den.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20259) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 15 augusti 2022 kl. 08.12
Dåvarande hederlige drängen

(Tanum HII:2; app.arkivdigital.se/aid/v202274.b1300.)

"...blef ordenteligen sammanwigd med sin Kära Man, då warande Hederlige och Wälbeskedelige drängen..."

"Dåvarande hederlige" - vad hade han haft för sig efter det? :-) Nu lär det vara "drängen" som det syftas på med "dåvarande", men det ser ju onekligen lustigt ut när prästen skriver det i den bakvända ordningen...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20921) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 17 januari 2024 kl. 17.39
Ung åldring

Bouppteckning efter "unga drengen Olof Olsson den äldre"... :-)

(Tanums, Bullarens m.fl. HR FII:28, s. 1135.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 17 januari 2024 kl. 17.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20923) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 18 januari 2024 kl. 13.03
Den unge drängen var äldre än den yngsta drängen Olof Olsson? Betyder dräng i det här sammanhanget ogift man eller tjänstedräng? Båda Olof Olsson hette likadant som sin fäder. Hade de rentav samma far?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20924) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 januari 2024 kl. 15.52
Den äldre och den yngre var bröder. Modern Ingrid Nilsdotter var tidigare gift med Ola Hansson, som enligt bouppteckningen den 19/6 1793 (FII:22, s. 557) hade två barn som båda hette Ola. Den äldre på sitt fjärde år och den yngre 6 veckor. Det är luckor i Näsinges slarvigt förda kyrkobok, så varken den yngres födelse eller faderns död är med där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 19 januari 2024 kl. 00.09
Utan att ha födelsedatum och/eller dödsdatum kan det vara knepigt att bena ut det här fallet. Det förekommer att förste sonen uppkallas efter farfar och näste son efter morfar. Om farfar och morfar heter Olof så blir det två Olof i barnaskaran. Det förekommer också att man inte namnger efter en levande person så då kan ordningen bli annorlunda. Likadant på kvinnosidan. Men det verkar inte vara så i det här fallet. Hur kallar Olof och Olof i en syskonskara? Blir det Olof och Olle?

Det verkar vara vanligt att man att man ger en postumt född pojke faderns namn. Om modern dör i barnsäng kan det vara så att en nyfödd flicka får moderns namn.

Det verkar vara ganska vanligt att man ger första pojken respektive flickan i det nya giftet samma namn som den avlidna hustrun respektive mannen.

Sedan har vi pigan som ger den lille drängen samma namn som den okände store drängen. Men det tror jag är på pin kiv. Särskilt om den ökände fadern är en gift aktad men i socknen.

Det finns många fler varianter.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)