Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Dagens citat
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
Äldre inlägg (arkiv) 2023-01-20 14.47 425
Äldre inlägg till 30 april 2023 2023-04-30 18.42 25
Äldre inlägg till 14 juli 2023 2023-07-14 19.27 25
Äldre inlägg till 31 augusti 2023 2023-08-31 22.37 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20741) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 01 september 2023 kl. 19.22
I kväll stämmer vi träff vid clarkbilen: https://www.fabas.se/50/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 september 2023 kl. 23.09
"Det är idag för tidigt att säga exakt hur många som kommer att omfattas eller i vilken del av företaget ändringarna kommer att ske men allt tyder på att vi kommer att få genomföra uppsägningar. Vår ambition är att kunna ge alla våra medarbetare tydliga besked så fort som möjligt", skriver Cilla Benkö.

'så fort som möjligt'? Borde det inte vara 'så snart som möjligt' eller 'snarast möjligt'? Är det radiochefen som har rätt eller jag som tänker fel?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20745) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 22 september 2023 kl. 09.33
Zlatan - släng dig i väggen! :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20746) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 15.34
Göteborgs-Posten: "Trots skredrisken i Göta älvdalen har regeringen minskat anslagen"

Ligger Stenungsund i Göta älvdalen?

Hur stavar/skriver man 'Göta älvdalen'?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20747) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 16.11
Nej, Stenungsund ligger inte i Göta Älvdalen. Och därmed är väl också den andra frågan besvarad... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 18.39
Tack. Ibland är det märkliga sammanträffanden. Jag hade inte varit i Stenungsund på år och dag. Men för två veckor sedan besökte jag en kusin i Stenungsund. Han bor på fjärde våningen ett stenkast från havet. Hur riskabelt är det? Han och hustrun är på väg att flytta och har köpt en lägenhet drygt halvvägs upp i Karlatornet. Tornet ligger väl i Göta Älvdalen? Oavsett vilket ligger det nära Göta Älv. Jag tror inte jag kommer att hälsa på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20749) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 19.00
Stenungsund ligger inte vid havet heller. Det ligger vid vattnet, men havet är på utsidan Tjörn och Orust - åtminstone om du frågar mig... :-)

Husen vid stranden i Stenungsund ligger på "mark" som egentligen är utfyllnad. Sjön gick ändå upp till järnvägen tidigare. Om jag inte minns fel var det sättningar i de husen, trots att de inte är gamla.

Om din kusin ska bo drygt halvvägs upp i Karlatornet, så fråga hur de har tänkt att ta sig ut om det börjar att brinna. Fallskärm? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 19.37
Där ser man. Det är inte rätt att hålla reda på alla detaljer. Jag kallar hela Östersjön för sjön.

Fallskärm blir knepigt. Det lär inte vara några fönster som går att öppna.

Min kusin jobbar vid järnvägen så han borde vara införstådd med sättningar och risker för skred och ras. Men man säger kanske inte säger järnvägen utan Trafikverket numera. Han är med och bygger västlänken. Det är väl ett riskprojekt om man säger så.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 26 september 2023 kl. 20.08
Här säger man sjön om havet också. Men om man ska säga havet, så ska det vara den del av sjön som verkligen är ett hav... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 27 september 2023 kl. 00.12
svt.se

rasande
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)