|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 20 januari 2023 kl. 19.24
|
Tyskland har väl snarare svårt att komma till skott när det gäller stridsvagnar till Ukraina...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 21 januari 2023 kl. 05.52
|
De ödslar krutet på annat
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 30 januari 2023 kl. 02.04
|
Det vill till att det blåser. I dag var jag ute en sväng på stan. Det var som det brukar. Motvind när jag gick bort och motvind när jag gick hem. 01:29:39 och 01:37:28 var det lite krisartat https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ Glöm inte att spara innan ni släcker och går och lägger er.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 30 januari 2023 kl. 02.41
|
https://www.expressen.se/noje/aja-baja-svt-"missarna"-i-handelser-vid-vatten/ Det var som "katten"
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 31 januari 2023 kl. 23.00
|
Svenska Kraftnäts "kontrollrum" (som du hänvisar till, Christian) visar att när vindkraftproduktionen ökar, så minskar samtidigt vattenkraftproduktionen. Och när sedan vindkraften minskar, så ökar vattenkraften igen. Man sparar m.a.o. vatten i dammarna när det blåser mycket. Sammanlagt står vind och vatten för ungefär 2/3 av elproduktionen, det är bara fördelningen mellan de två som ändras. Det blir alltså inte brist på el när det blåser mindre. Och atomkraftselen motsvarar ungefär exporten...
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 01 februari 2023 kl. 16.07
|
Det var balansen jag syftade på. Inte produktionen. Sedan har jag svårt att förstå att man sparar. När man tvingas betala mer för mindre. Men aktörer och myndigheter har slutat att tala om att spara.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Fredag den 03 februari 2023 kl. 21.46
|
Vind ovh vatten? Varför utelämna solen?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 03 februari 2023 kl. 22.52
|
För att den inte finns med i statistiken i Svenska Kraftnäts "kontrollrum". Det är ju ingen stor kraftproducent (företag) som står för den, utan enskilda fastighetsägare som har paneler på taken. En del har överskott som man levererar, och möjligen ingår den då i "ospecifierat".
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 februari 2023 kl. 22.35
|
SVT: "Människor sökte skydd i tunnelbanan när flyglarmet ljöd över Kiev under fredagen." Tjusig tunnelbana man har i Kiev. Den ser nästan ut som en teater...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 februari 2023 kl. 21.19
|
SR: "Vill få stabilare elpriser." Det låter ju betryggande...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 mars 2023 kl. 08.19
|
SVT: "Trikfiksäkerheten"? Här har nog Trikfiksnisse varit i farten...
|
|
|
|
|