Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 26 augusti 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7272) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 13 juli 2010 kl. 14.11
Vet inte om vi gick över gränsen. Kanske. Men det är som du skriver. Abstinens över saknade inlägg av en viss person.

Den text som Jörgen hävisar till tolkar jag som om man diskuterar en nu levande person. Men om man, som jag ser det, försöker vända sig till en nu levande person i syfte att man vill att denna skall deltaga ibland gjorda inlägg, som i alla fall jag försökte att göra i bland de borttagna inläggen. Undrar hur man gör då utan att dessa skall tas bort. En lite tveksam radering anser jag för jag hade gärna sett ett litet inlägg och utlägg i debatten om grållar från, i detta fall Arne, om han nu kände för detta. Eller man skulle kanske uttryckt sig på annat sätt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7273) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Tisdag den 13 juli 2010 kl. 15.19
Att tala till en nu levande person är naturligtvis helt i sin ordning - det bleve inte mycket till diskussionsforum om man bara fick tala till avlidna förfäder... :)

Men att tala om en person är något annat.

F.ö. får jag bli lite formell igen och hänvisa synpunkter på regeltolkningar till Om Arkivguidens Forum, så att vi slipper en 'diskussion om diskussionen' i diskussionen (forumreglerna punkt 8b, inkl. kommentaren).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7276) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Tisdag den 13 juli 2010 kl. 19.09
Två inlägg (kl. 15.33 och 15.47) har borttagits med hänvisning till det jag skrev i mitt förra inlägg om 'diskussion om diskussionen'.

Synpunkter på regeltolkningar ska som sagt lämnas under Om Arkivguidens Forum - men som framgår av punkt 8 i reglerna (inkl. kommentaren), som jag länkar till ovan, så är det meningen att där ska diskuteras principfrågor, inte enskilda fall. Det är ju ingen mening att ta bort inlägg p.g.a. dess innehåll, om innehållet sedan ändå kan diskuteras i forumet...

Enskilda fall får alltså kommenteras per epost.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7277) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 13 juli 2010 kl. 20.29
Hej,

Här var ett förskräckligt åskväder i natt.
Vaknade av en jätteknall och trodde hela huset hade rasat.
Det behövdes ändå efter en så kvalmig och het dag.

Ha en fin sommar - Eivor stryk det som ej önskas :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7278) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 14 juli 2010 kl. 00.06
Eivor, jag blir smått avundsjuk. Här är det kvalmigt, det har regnat och åskat runt omkring, men inte här. Hoppas du fick lite regn i åskan. Det hela har en viss fördel, gräsmattan behöver inte klippas. Men lillen familjen, har problem med att hitta metmask. Han ska metartävling på sin födelsedag i morgon.
Må väl därute i cyberspace !
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7284) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 23 juli 2010 kl. 22.50
Stockholm, gjort med familjen. Lllen i familjen och jag gillade museerna. Mor gillade Allsång på Skansen och det mesta, hon har bott i Stockholm. Den store gossen, att Sms:a med en flicka i Lerum. Samt haft ett lyckat abborrefiske med lillen ikväll.
Semestern slut. Vad gör ni alla andra ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 18 augusti 2010 kl. 22.05
Arne! Vart finns du?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7352) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 20 augusti 2010 kl. 22.08
Jag vill bara tacka dig Lotta ( min ängel), som bollplank och hjälp. Troligen behöver jag dig mer framöver.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 20 augusti 2010 kl. 22.52
Håkan.
Håller med dig var är Arne och Grållen ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7354) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 21 augusti 2010 kl. 01.25
I lördags kväll var jag på den blötaste tillställning jag någonsin varit med om! Någon som kan gissa var jag var? Själv tror jag att jag var söder om landsvägen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7355) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 21 augusti 2010 kl. 07.41
Christian
Blötaste tillställningen, det måste väl vara Hembryggarnas årsmöte i Hembrygdsföreningen ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7356) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 21 augusti 2010 kl. 08.46
Nu vaknade Christian också efter en tids frånvaro.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 22 augusti 2010 kl. 23.51
Ärade Båhuslänska män och kvinnor.
Jag haver nu läst vad ni har skrivit här på Arkivguidens Forum i sommar.
Det får jag återkomma till.
Men det bästa var maskrosängen,hoppas jag får uppleva maskrosorna en gång till.
Mina döttrar fick så jädrans roligt när dom läste om bilden.Jag förstår ej varför.
Grållen står där han stått i tjugofem år.Jag får nog byta ut den ena skärmen snart.
Den har änna blett sledden när ja har stått å stöttat mej app ätter han å strögget hanna app ätter han
när ja har gått förbi.
I morgon skall Gumman och jag såga ved,om hon kan få i gång mig.
Jag får inte styrketräna så hårt längre sade doktoren.jag har haft lite krångel i sommar med hjärtat.
Men nu kommer snart höst och vinter,härliga tider,strålande tider,och sedan kommer den ljuvliga våren,
men sedan kommer den förbaskade sommaren med gräsklippning.
Tyck ock skriv vad ni vill om mig,det blir jag bara glad för,men skiter fullständigt där i.
Sätt i gång nu gubbar och käringar och skriv om vad ni har gjort i buskarna i sommar.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7358) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 23 augusti 2010 kl. 00.16
Underbart. Arne är tillbaka.

Och Christian

Blöt tillställning? Söder om landsvägen? Skall jag ta det bokstavligt och tro att du hamnade i Östersjön? Där är det blött.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7359) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 23 augusti 2010 kl. 16.48
Håkan

På sätt och vis har du rätt. Därifrån är det inte långt till Smygehuk:

Blött en dag i sänder


Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 23 augusti 2010 kl. 17.53
Närkontakt av tredje graden? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 23 augusti 2010 kl. 23.25
Ja det blev vedsågning i dag.
Det kändes riktigt bra,lagom varmt var det,och jag var på bra humör,tyckte jag.
Jag satte mig i bland och tittade på korna och tjuren på åkrarna.
Dom går och äter,står stilla en stund,lägger sig en stund och idisslar,står upp igen och går och äter.
Men vad tusan tänker dom på egentligen. Vad tjuren tänker på kan jag förstå när han går där
och loktar kora bag i röva.Kossorna kan väl inte gärna veta att dom skall dödas så att jag skall kunna
skära bitar ur deras lik och lägga på grillen. I morgon skall det ösrengna hela dagen. Hurra Hurra.
Te lörda har Jörlanda Hembygdsförening Hembygdsdag i Dalen,alla välkomna.
Där finns mycket av gamla grejer att titta på inne i husen.
Tänk på att ur historien formas framtiden.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 24 augusti 2010 kl. 12.30
Det var nog inget UFO som hade landat. Men någon däruppe i himmelen förvandlade våra starkpilsner till lättöl.

Den jeg elsker elsker jeg


Och så var där en gudabenådad speleman, ingen utomjording förstås utan snarare en nabo. Det var det som fick oss att dröja kvar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 24 augusti 2010 kl. 15.34
Kul att du är tillbaks Arne.
Synd att du och Grållen är lite "ankomna", men humöret tycks ju vara på topp hos dig
Jörlanda skriver du. Undrar om "Maja i Jörlanda" som hon kallade sig, lever, en trevlig dam som bott som barn i huset där jag bor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7367) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 24 augusti 2010 kl. 23.26
Håkan! Vart finns du?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7371) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 25 augusti 2010 kl. 16.56
Här är jag Christian! Har du saknat mig?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7373) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 25 augusti 2010 kl. 22.01
Kenneth.
Maja i Jörlanda, återkommer jag till när jag forskat lite.
Jag funderar på att köpa mig en levande gammal Grålle.
Han behöver ej kunna springa för jag tänker rida utan sadel.
Det skulle vara ganska skönt och få sett sig omkring,och slippa gå själv.
I morgon blir det arbete med veden igen.
Hoppas att snön kommer snart så dom förbaskade gräsmattorna slutar att växa.
Jag har nog ett par tunnland och köra över,så det går åt en del HB som du förstår.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 26 augusti 2010 kl. 12.16
Kenneth,
jag tror att du har fel. Jag är ingen ängel! Ända sedan du skrev det har jag testat och testat att flyga (för änglar kan väl flyga?), men icke! Det går inte. Inte ens igår när det blåste som värst lyckades jag lätta en enda liten millimeter från marken.

Men jag agerar gärna bollplank, bara du inte slår för hårda bollar! :) Och jag hjälper gärna, om jag kan.

Ha de' gott och hälsa familjen!
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7377) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 26 augusti 2010 kl. 15.43
Håkan

Jag trodde att du skulle avslöja svaret på min fråga. Namnet på gården har en viss likhet med det svenska alfabetet. Eller kanske tvärtom ....

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7378) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 26 augusti 2010 kl. 16.54
Fattar ingenting... Svaret på din fråga? Och gård som har likhet med svenska alfabetet?
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)