Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 31 oktober 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7734) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Tisdag den 19 oktober 2010 kl. 22.32
Floragatan fanns i Vasastaden 1890 och även i Gårda utmed kvarteret Flora.
Det är från Göteborgs gatunamn av Greta Baum. Det står en * framför namnet, jag vet inte vad det betyder.
Många kvarter fick också namn efter hantverkare : Handskmakaren, Perukmakaren, Brämaregården m.m.

Så vet man var dom höll till.

Håkan: "Rompedrag" sa vi förr om någon som var efterhängsen.
På 1600-talet fanns nog inga traktorer, bara hästar :) Amerikanska synvinklar? har jag aldrig hört.
Är det Uddevallaskämt?

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 19 oktober 2010 kl. 22.58
Nu har de änna blett rolit å läsa inlägg.
Ja bodde på Snickaregatan en gång i tiden.I Annedal i Göteborg.
Jag skulle ha så fint på jul tänkte jag.
Jag köpte en massa lökar och planterade i krukor mm.mm.
Det blev inga blommor,jag hade tryckt ner lökarna med toppen nedåt.
Min blivande Svärmor fick sig ett gott skratt i alla fall.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7736) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson (Jarma) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 01.33
Det kan ju vara så att namnet Floragatan fanns då men inte nu,
jag letade vidare men hittade inte den någonstans i Göteborg,
Spelar roll....

Jag hade oxå en släkting som bodde på Snickaregatan, en moster.

Kom på ett 'namn' till: Strålkastarna på Nya Ullevi kallades
för Sport-light. Många goa historier finns det från Götet,
speciellt Kal & Ada, en kort:
Ada gillar Bohusläns skärgård för varenda klippa ä KAL.
Korta skall dom vara.

//J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7738) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Joel Vogler (Joel) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 09.50
Eivor, i min upplaga (3) av Göteborgs Gatunamn indikerar * att namnet inte mer är i bruk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7739) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 10.37
Tanken var ju god, Arne. Jag trodde du var inbiten Rämmabo :)

Det finns ju en uppsjö av Kal- och Adavitsar Jarl, men jag har glömt de flesta. Uvarna på gamla Ullevi fick visst också ett namn tror jag.

Tack Joel, många gatunamn försvann väl under den stora rivningsvågen i Göteborg. Det kom nya gator då.
Det finns många gator med stjärnor i boken.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson (Jarma) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 18.07
De som alltid hade samma plats på Gamla Ullevi tror jag kallades ’kvarsittare’
dom gjorde allt för att få samma plats vid varje match.
Kluriga ordvändningar och rolig ordanvändning finns det i många ’vitsar’,
denna då:
Fröken, min nya lekkamrat är konstig hans mamma är flygvärdinna!
-Jaså, lille Osborn? Men tycker du att det är så märkvärdigt?
-Ja, för han har ju en mor som far…

eller denna:
Puttte vet jag vem det är, men vem är knödde......
//J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7744) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 20.45
Eivor och Håkan, rompedrag var det inte ett fantasiverktyg (typ amerikansk synvinkel)som man skickade barnen att hämta i granngården/granngårdarna, när det var slakt hemma på gården. När barnen kom till grannen och frågade så var det utlånat till nästa gård osv. Så var de minsta barnen inte hemma när slakten skedde.
Har även hört Eivors version. Och verktyget skiftnyckel för vänsterhänta glömde du håkan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7746) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 21.10
Vill ha rompedrag och amerikanska synvinklar till att vara fantasiverktyg men ett rompedrag kan säkert vara Eivors version också. Skiftnyckel för vänsterhänta har jag inte hört förut. Däremot något fantasiverktyg med spann som jag inte kommer ihåg riktigt. Kanske någon annan vet.

Säkert att det inte fanns traktorer på 1600-talet? :) Kanske hästen var utrustad med gaspedal och fotbroms samt handbroms när man skulle stanna och så vidare. Sommar- och vinterdäck hade de ju. (hästskor = sommardäck, hästskor med brodd = vinterdäck). Tankar hästen gör man med vegetariska bränslen. Finns gott om på sommaren. Belysning i form av stearinljus framtill. Ratten = tömmar. Kärrorna hade ju både fram och baksäte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7747) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 21.34
Får göra tillägget att hästen hade en växellåda också. (1:ans växel = skritt, 2:ans växel = trav, 3:ans växel = galopp) Sedan kunde hästen backa också. Till detta behövs en koppling såvida hästen inte var automatväxlad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 22.48
Håkan.
Min Grålle står helt lungt och stilla vilken växel jag än lägger in.
Lägger jag in backen bliver han något förundrad.
Eivor. Vet du något om Rämma Rös.
Håkan.En Grålle som går helt lungt och stilla,vilken växel är det.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7749) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson (Jarma) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 22.56
En spann vacuum....
Glöm inte ögonmåttet som gesällen skulle hämta.
//J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 23.08
Vad tusan är ett ögonmått.
Jag tror Jarma blir värre än däj Lufsen, å de vell inte säja så litt de.
Nu är burken slut,så nu kryper jag till kojs.
Vi hörs i morgon.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7752) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 20 oktober 2010 kl. 23.37
Jag tänkte precis skriva ögonmåttet och tänkte också på hästen som en "havremoppe". Det finns många ordvrängningar. :)
Arne jag har inte hört om något röse i Rämma, men jag kan läsa på lite.
Nu är det vintertemperatur redan ute.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7762) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 21 oktober 2010 kl. 18.04
Vilken växel Grållen avänder när han går lungt och stilla? Kan det vara ettans växel när han är på väg till Grålla? För att säkert komma fram?

Undrar om han spinner som en katt när han väl är framme och de sitter i gröngräset och dricker T-sprit och kylarvätska och äter kullager som snacks. Men han spottar väl ut kärnorna....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7776) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 23 oktober 2010 kl. 00.01
Håkan, angående hästens växlar du glömde tölt. En växel som inte alla hästar kan, men Grållar kan den nog.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7777) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 23 oktober 2010 kl. 10.22
Är medveten om att tölt finns och vill minnas att islandshästen har den. Så du har rätt. Hästen har en fjärde växel. En del av hästarna i alla fall. Sedan hade det varot roligt att se en Grålle tölta och galoppera. Kanske Grållen sparkar bakut när Grålla kommer efter att hon sminkat sig. Med rostskyddsfärg som läppstift och ögonskugga....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7778) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 23 oktober 2010 kl. 12.04
Grållen, ställer sig då på bakhjulen och gör en burnout.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7780) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 23 oktober 2010 kl. 12.39
Kenneth! Du går från klarhet till klarhet!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7786) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 00.08
Håkan.
Tja, ibland hittar en blind höna ett korn. Arne har sin Grålle, jag min 28-tummare märke Dbs dam cykel (kallad Ramlösa) köpt begagnad för ca: 30 år sedan. Alla har vi någon sak, tingest eller apparat som hänger med för det svårt att göra av med den och för det mesta av intet värde. Vad har du, Håkan och de andra ? Själv kan jag tilläga smörpapper från ett mejeri (numera nedlagt)som jag är stolt över, och en s.k Amerikaklocka, inköpt på auktion (av vem ? det finns ett kvitto på baksian av klockan av vem framgår inte, det ar bara det att klockan hängde hos morsförärdlarna och slog varje halvtimme.
Affektionsvärde, heter det visst.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7787) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 10.33
Kenneth

Det skulle då vara min frimärkssamling som jag började snickra på som liten som idag innehåller allehanda ting. Idag mer än hundra pärmar stor och innehåller allt från skillingar till senaste utgivna frimärket. Huvudparten från Sverige men mycket från USA också. Fortsätter också att bygga på den. Skulle vara svårt att göra sig av med denna samling. Det skulle vara väldigt tomt om den försvann. Och vem som skall ta över den efter mig vet jag inte ännu. Finns i alla fall ingen i den närmaste släkten som har det intresset.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7788) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 24 oktober 2010 kl. 10.57
Frimärkssamlingen, det mesta har försvunnit i flytt. Skänkte bort en del till brorsdottern som samlade i barndomen, som hon vid vuxen ålder inte har en aning om vart den tog vägen. Men något har jag kvar.
Äldste sonen har en Vhs-film Spiderman och en killdocka som heter Actionman, dessa saker är han mycket rädd om Yngste sonen sina tennsoldater.
Fast är mest stolt över de förut nämnda smörpappren, från Tengene mejeri. Och de är oanvända.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7870) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 23.12
Jag sitter och funderar på hur orden Fika och Ditt och Datt har uppkommit.
någon som vet?
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 30 oktober 2010 kl. 23.44
Om ordet fika, se länk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fika

Begreppet "Ditt och datt" är Jörgens fel. (Bara skojar Jörgen!) Antar att all annan smörja passar under begreppet "Ditt och datt" om det inte hör hemma någon annanstans. Smörja som kan vara rätt så rolig att läsa ibland. Om nu formuleringarna tillåts.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7873) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 00.07
Arne, gå till biblioteket och låna boken av Gösta Bergman: Ord med historia. Där finns dessa ord med. Det finns bara ett fel med boken Grålle finns inte med, tror även att Håkan, Jörgen m.m instämmer i denna kritik.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post7875) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 31 oktober 2010 kl. 10.54
I denna dag stämmer ingenting för mig.
Jag fick vänta en hel timma på frukosten.
Men tålmodig och överseende som jag är,sade jag ingenting till Gumman.
Jag känner mig utanför tillvaron på något sätt i dag.
Datorn var helgalen,men det fixade jag med hjälp av min eminenta hjärna.
Enterknappen hade fastnat i bottenläge.
Nu visar han en hel timme fel,det får jag fixa i morgon.
jag tror att jag skall prata med Grållen en stund.
Han kanske kan lösa dom mellanfolkliga samlevnadsproblemen för mig.
Endast talgoxar kommer och äter.
Inte ett rönnbär eller oxelbär i år.
Jag måste ta reda på hur mjälten ser ut på grisarna.
Jag funderar på vintern,jag tror den bliver mycket mild.
Då blir skogsarbetet svårt,när taktorn bara vill slira. HåHå JaJa.
Mvh.Arne
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)