Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 17 november 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 15 november 2010 kl. 21.15
Ja, Arne har nog med förfäran läst om Grållens eskapader med Carl Philip, med dig och Madde. Och av mig det påstådda fadderskapet, Reinfeldt avslöjad som Alfons pappa. Tror inte att det är gumman som stoppar honom för inlägg. När han tagit lite Bäska droppar kommer han säkert igen. Kanske vi skulle släktforska på grannen! Tändkulemotor till farfars farfar tippar jag på.
Arne.Håkan och jag väntar på svar från dig och Grållen. Vad gör ni och skäll inte på Grållen. Det är nog Håkan som lurat ut honom i nattlivet i Stockholm.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 15 november 2010 kl. 21.28
Undrar, förresten hur det gick för Ninnie. Ska hon bli opererad ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8077) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 15 november 2010 kl. 21.56
Nattlivet var roligt ute i Stockholm skall ni veta. Tycker både jag och Grållen.

Före tändkulmotorn fanns säkert några ångmaskiner tidigare släktled och före det några vattenhjul i någon bäck som kvarnar drevs av.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8078) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 15 november 2010 kl. 22.07
Ärade herrar.
Nu småskrattar jag inte längre,jag gapskrattar,
och Grållen ser mycket fundersam och frågande ut när han spänner lyktorna i mig.
Jag förstår att han tänker på de Bäska Dropparna.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8079) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 15 november 2010 kl. 23.00
Klappa om Grållen från oss så kanske han inte längre är lika fundersam. Lås gärna in honom i en varm ladugård med en filt över sig som han kan ha över natten också så blir det säkert ännu bättre.

Här i forumet finns det Bäska Droppar som vi gärna delar med dig, Arne. Grållen kan få lite hemgjord T-sprit.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 15 november 2010 kl. 23.28
Rätt igen Håkan, tändkulemotorn var nog fel av mig, ångmaskin måste han ha som förfader. Roligt att se att Arne tog Grållens nattäventyr med humor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8082) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 06.10
Lite skvaller Håkan, är det sant att Grållen stöter på Silvia nu när kungen är i Kina. Har bara hört obekräftade rykten om detta. Tänkte att du sett eller hört något på dina Maddemöten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8090) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 13.15
Tändkulemotorn behöver inte vara fel ayy ha i släktträdet. Kan ju tänkas att den var placerad emellan de moderna motorerna och ångmaskinen.

Skulle inte förvåna mig att Grållen stöter på Silvia. Gamla är de båda. Till och med en gammal märr skulle passa Grållen. Han går igång på allt numera. Grållen syns inte till på mina Maddemöten för han försvinner fort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8094) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 15.21
Ah, så då fick vi det bekräftat med Grållen av en källa som brukar heta "vän till familjen" i pressen. Skulle mer tro att grannens fru härstammar från tändkulemotorn, hon är lite som en symaskin, svår att hantera för karlar. Någonstans i släkten finns den förut nämnda kvarnen, för barnen är pratiga, så de mal i ett. Frågade grannen en gång om hans förfäder, svaret blev: Dä vete schåen, vad det är för kônstiheter. Lika bra att inte veta nôt. Börjar förstå honom. Annars är grannen en snäll människa. Och mycket jordnära ibland särskilt efter besök hos "Vassmāarn" på lördagen, då är han ibland mycket jordnära på hemvägen. Vassmāarn säger sig gilla att baka för han köper mycket socker, men han klagar på Ica affären som inte har norsk turbojäst, den får han köpa i Trollhättan. En väldigt bra jäst, säger han sockerkakorna blir så stora. Varför skulle han ljuga?
Kanske ett tips till frun/sambon. Lämnade det till min sambo men hon tyckte att jag skulle, växa upp och att hon hade nog med tre barn och problem om dem, särskilt det som aldrig blev vuxen. Jag förstår inget, gör ni ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 19.37
Grannarna snälla människor? Snälla symaskiner menar du? Och det här men att det går åt mycket socker och att det behövs turbogäst till baket... Tycker det låter som hemgjort brännevin istället för sockerkakor. Eller så blir det väldigt goda sockerkakor med 40 procent i. Undrar vad man har som groggvirke till detta?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8100) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 20.35
Har själv haft de funderingarna om hemgjort, har även påpekat att man inte har jäst till sockerkakan. Men Vassmāarn svarade att Det var så i hans recept.Groggvirke till dessa kakor bör väl vara kaffe utan halv. Att vassmaārn bakar beror kanske på att han inte har någon kvinna i huset. Inte heller så konstigt med det utseendet, jag tror han härstammar från varulven. Grannen har för övrigt en tältsäng i ladugården: Har den där för jag sover här när korna kalvar, säger han. Men det är nog så att symaskinen låter honom sova där efter kaffe och sju sorters kakor på lördagen. Efter vad jag förstått, har han inte mycket att säga till om.
Och bulldozern till mamma, som bor i ett hus intill är helt på symaskinens sida. Han kanske borde låta bli sockerkaka och kaffe?
Arne är Grållen hos Silvia eller i garaget med en filt över motorhuven ?
Har du tänkt på att om man sätter på Thomas Östros en gul hatt är han väldigt lik Skalman i Bamse ? Någon teori om att de möjligen är kusiner.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8102) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 22.08
Din granne ligger nog i ladugården och sover ruset av sig efter alla dessa kakor. Hoppas han fick med sig en radio som lite sällskap i alla fall. Och en filt. Hoppas att han slipper lyssna på opera och operett.

För hade en Grålle låtit på det sätter så hade det inte gått att köra den traktorn. Inte ens till Silvia med filt på huven.

Östros kanske är en muterad Skalman. Sover i riksdagen gör de säkert alla med tanke på de beslut som fattas där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8104) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 22.19
Den muterade Skalman kanske skulle vara med på kakkalasen och sova i grannens ladugård. Det kanske klarnar lite då.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8105) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 22.33
Det gör inte saken sämre i alla fall
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 16 november 2010 kl. 23.17
Det blir inte mycket skrivit i dag,jag har börjat att släktforska igen.
Som vanligt hade jag ett snack med Grållen,vi byter lite åsikter om olika saker.
Han undrade hur det står till med Herrarna i Hagen, ja det undrar jag också på.
men får dom bara lite Bäska Droppar,piggnar dom nog till.
Ninnie,hoppas det går bra med läkningen av armen,skriv gärna något.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8112) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 06.06
Förresten Håkan och Arne, Vassmāarn har en kamrat som kallas Hultarn, som gillar hans bakverk. Hultarn anser sig kunna och veta allt egentligen så kan han ingenting om nånting. Han kanske kan ta riksdagsplatsen när den muterade Skalman sover i ladugården hos grannen efter ett väl genomätet kaffebord. Undrar om det blev någon skillnad ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 11.49
Ingen skillnad alls skulle jag tro. Hultarn skulle säkert göra sig väldigt bra i riksdagen. Att anse sig kunna allt men ändå inte kunna något är en prestation. Undrar om han pratar också utan att ha något att säga. Det finns folk som kan det konsttycket. Och då är denne ett politikerproffs anser jag.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8121) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 13.45
Om Hultarn kan prata utan att ha något att säga. Har känt honom i mer än 30 år, munnen går i ett och än har han inte sagt något vettigt. En klar riksdagskandidat. För att inte tala om en 3:e riddare runt det runda sockerkaks fatet, han kallas Ankebonnen, med lite sockerkaka i sig sjunger han country and western: singeliii singelaaaa laalaalaa, underbar text. I jämförelse med låtar i melodifestivaler och allt vad heter, så är hans ylande åtminstone roligt, särskilt när han ska och göra gester och dansförsök till sin "skönsång". Ankebonnen blir en bra kulturminister, grannen jordbruksminister och Hultarn, tja kanske statsminister.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8122) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 13.57
Snart en hel regering. Har du fler i omgivningen som tänkbara kandidater?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8123) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 16.20
Om, jämlikhetsminister bör väl vara en kvinna. Då har vi Änkan som hon kallas, aldrig hört någon säga vare sig för eller efternamn på. Hon flyttade in i i skogen för ca: 30 år sedan, är i 65-70-års åldern. Vad hon jobbat med vet jag inte, om hon nu har det. Troligen har hon en smärre förmögenhet i aktier eller dylikt. Hon kan aktiekurser o dyl. värre än en finanshaj. Efter hemmets inredning att döma, så kan hon inte vara fattig. Troligen barnlös efter som det aldrig har nämnts några. Säger sig själv komma från en "finare" familj men hon heter Karlsson. Men att det finns bildning och ett sätt att föra sig märks mycket väl. Ankebonnen ska en gång havt sällskap med henne när hon flyttade in i skogen, någonstans uppifrån. Men djävlar i min låda, vad änkan kan äta sockerkaka.
Så chef över Säpo/Justitieminister får väl bli Grållen. Han tycks ju ha fått erfarenhet.
Och så har vi ju Härsen, har jobbat som byggnadsarbetare, avbytare, industriarbetare och händig i det mesta. Bör vara vältränad cyklar minst två mil om dan. Fram och tillbaka till bolaget. Om han ska till kakbjudning får han det längre. Tycker han ska bli någon sorts minister över arbetsmarknaden. Denne man har lyckats att fostra upp två barn med mycket lyckade resultat, affärssinnet har de i blodet.
Svarte-Rolf med sambo får väl bli något med det religiösa, kanske ledare över broderskapsrörelsen. När de inte äter de mängder med sockerkaka, läser de bibeln. Svarte-Rolf och en kamrat som alltid hade sjömanskläder, skulle en gång i tiden begå bankrån i byn. Går in med rånarluva båda två, kamraten hade även sjömanskostymen på. Hoppar först in i fel bil, med rånarluvorna av. I den sitter Svarte-Rolfs granne. Sedan tar de rätt bil och åker iväg efter en timma tas de hemma hos Svarte-Rolf: Ingen av dom kunde begripa att polisen var där så snabbt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8124) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 17.30
För övrigt var grannen inne på besök, när jag skrev förra meddelandet och hade en del kritik på mig dock inte allvarlig. Ankebonnens sång ska vara: Singeliiing ling lingelii laalala. Påpekade att jag glömt bort hans kamrat Molocken, med kommentaren att han kunde bli jordbruksminister: För Molocken ä ena rikti planta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8129) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 19.44
Kenneth! Du får säkert ihop hela regeringen med allehanda färgklickar som finns uti vårt avlånga land. Vem skulle passa bättre i valberedningen än ovanstående skribent. Rolig läsning också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8133) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 20.56
Ja, visst är det underbart med udda folk. Umgås gärna med sådana, för att jag ska känna mig något normal. Vad f.n nu normal är.
Dock har jag lyckats undvika kakfatsbjudningarna. Nu struntar vi i den kommande riksdagens ledamöter. Grannen berättade även vid sitt besök att Oscar i Lia ( för mig obekant ) inte fick dricka sprit mer för läkaren. Så nu höll Oscar sig till öl bara.
Jo, jo man kan ta läkarens ordinationer lite hur man vill. En annan i menargeriet runt kakfatsbordet, fick sockersjuka för några sedan. Han var väldigt förtjust i punsch, enda kommentaren om detta var att: Var tredje sup får väl vara punsch den är ju det så mycket socker i, resten fick vara vanligt brennevin.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 21.14
Punsch skulle vara gott. Funderar på att skaffa en sådan flaska. Finns många goda likörer också. Skulle vara roligt att gå till en kakfatsbjudning med inslag av likörer och punsch. Kaffet skiter vi väl i. Brännevinet kan vi ta senare på kvällen.

Arne! Har du och Grållen något att rekommendera oss andra i den vägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8135) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 17 november 2010 kl. 21.22
Och en sak till Kenneth. Det är roligt med udda folk. Något som också är roligt att studera är fulla människor. De kan göra sig till rätt så roliga figurer när spriten verkar.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)