Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 21 november 2010
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 19 november 2010 kl. 20.12
Visst tillverkades Grållar på fabrik. Säkert också på löpande band. Men Arnes Grålle verkar ha börjat serietillverka sig själv och då har han säkert hittat en Grålla någonstans ute i buskarn eller på en gammal loge och är på jakt efter nästa.

Att Olle "med röven" har Kalle Ankas pocket, en komplett samling, är säkert intressant samling för ankister. Skulle gärna vilja ha en sådan samling själv. Får se om det blir någon gång.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 19 november 2010 kl. 21.11
Håkan, han har till och med nr 324, vet inte om det kommit ut några efteråt. Molocken ( som jag tidigare avhandlat), Olle "mä rövens" kompis har samtliga Åsa-Nisse filmer på gamla slitna VHS band, samt en mycket gammal maskinpark som han ärvde efter sin morfar, men inget jordbruk. Den innehåller även en Grålle som inte startat på över 20 år och diverse gamla traktorer som han köpt av Kalängara (som är släkt med mig),Vassemāarn, Prôppe-Karl (som fått namnet eftersom han samlade på proppar) och diverse personer, Vid närmare eftertanke kanske även han blivande finansminister ? Kan köpa en fallfärdig traktor för några tusen, och sälja delar via Internet och kontakter i traktorvärlden, så han tjänar in traktorn flera gånger om.
Kanske, kan ge mig att Grållar tillverkades på Fabrik. Men aldrig Arnes Grålle, är i rymden med en Grålla (var gjordes dom?) och får barn.
I 0lle "mä rôvens" samlingar ingår även hela årgångar av de små tidningarna som lästes på 60-talet Kapten Mikki och Davy Crocket. Många av dessa Kalle Anka Pocket såldes inslagna i plast och är inte öppnade. För de har han dubbelt av, samt travar av gamla Fantomen, Stålmannen (när han hette så) Läderlappen (när han hette så). och alla i svart-vitt. Han har säkert en mycket tryggare framtid än aktieplaceringar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8192) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 19 november 2010 kl. 23.35
Mina herrar.
Grållen min bad mig fråga om ni har gått över till Gauffins Dubbelblandning.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8193) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 19 november 2010 kl. 23.58
Arne, Gauffins dubbelblandning var länge sedan. Blev som 17-åring introducrad denna dryck av ovannämnde Ankebonnen. det stod bara en 75:a på bordet. Ungefär med orden : Dreck å smaka pôjk, så môe du vell. Och djävlar vad jag drack, och djävlar vad full jag blev och djävlar vad dålig jag blev. Dagen efter vaknade jag på golvet hemma hos mor och far. Fy, f.n vilken läxa det var i livets hårda skola.
Arne, vem är modern till Grållens dotter? Är det en Grålla ? Säg bara inte att det är ovabnämnde Grannens moder. Grannen har ju förstått en mycket konstig "stamtavla"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8194) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 10.07
Snö,Snö,Snö, Usch, det enda roliga är en flock domherrar vid fågelbordet. Tycker det tidigt för dessa rödbröstade fåglar. Men är ingen ornitolog.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 november 2010 kl. 11.25
Ja. Den här snön kan jag leva utan. Har precis varit ute och skottat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8197) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 13.41
Struntar, nog i skottningen funderar att ringa grannen och be honom komma över på några öl. Då sätter han nog ned plogen också.
Tänk vad latheten gör människan uppfinningsrik.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8198) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 november 2010 kl. 14.07
Arne har ju Grållen. Plogar han får han T-sprit och varm oljesoppa med muttrar efteråt.

Visst gör latheten människan uppfinningsrik. Hörde att de lata hellre bär ihjäl sig än att gå två gånger. Och Kenneth. Gör nu inget som jag inte skulle gjort ikväll. Nu när ni skall dricka öl...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8199) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 14.32
Tja, Håkan, grannen var i ladugården en ko skulle kalva, sa symaskinen. Misstänker att han ätit för mycket sockerkaka, väldigt tidigt för den grovdoppade kaksorten. Så det blir till att ta fram snöskyffeln. Karlsson ringde och sa att han hade fullt upp i hobbyrummet och tyckte jag kunde besöka honom. Eftersom hela familjen är bortrest, så blir det väl en sväng till Karlssons hobbyrum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8200) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 november 2010 kl. 15.01
Ja. En del börjar tidigt på dagen med sockerkaka. Hur blir det då ikväll? Hinner han bli medvetslös innan mörkret kommer?

Upptagen i hobbyrummet? Bakar Karlsson också sockerkaka? Eller kokar han punschsoppa?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 15.38
Det, dröjer nog med God natt för grannen, Härsen är troligen med och hjälper till med kalvningen. Får hoppas att medhjälparen också får en tältsäng att sova i. Det blir nog svårt för honom att komma hem annars på cykeln.
Karlssons hobby är att dricka öl på lördagseftermiddagen, när tid ges för detta. Karlsson är annars en mycket upptagen grävmaskinist på något vägbygge uppåt Stenungssund. Fullt upp i hobbyrummet innebär att sonen varit Tyskland och tagit hem öl, till pappa. Riddarna runt det runda kakfatsbordet, är inte så bekanta med Karlsson. Så ingen av dem dyker nog upp, möjligen Storeholten och han är stor. En rolig en att dra skrönor. Att dra in Storeholten bland dessa är lite fel, de umgås inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8202) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 17.52
Hultarn, den blivande statsministern har varit och avlämnat rapport om kalvningen. Av hans tillstånd att bedöma så är det nog mycket sockerkaka på den kalvningen. Snusen var slut så han var här och frågade om jag hade en dosa. Sedan gjorde jag misstaget att skoja med honom om hans tillstånd. Med frågan, du ser lite blek ut är du sjuk? Fick då en lång ingående rapport om hans sjukdomstillstånd, som jag nämnt är han hypokondriker med egna "forskningar" om kroppen. I korta drag var det så att han varit förkyld och havt var i halsen, trodde han och varet hade trillat ner i magen och gjort hål, på vänstra sidan. Sedan har det runnit ut i kroppen ner i vänstra benet och det var därför han hade ont i vänstra benet, det är fullt med var från halsen. Läkarna förstår ingeting sa han, jag får ju förklara allt för dom.
Inte lätt att vara nytänkare med banbrytande forskning.
Nu Håkan får det bli ett litet hos Karlsson med sin hobby samtidigt en promenad till "ankdammen".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8203) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 november 2010 kl. 18.24
Så du och Karlsson delar samma intresse? Hoppas ni får det bra vid "ankdammen" och det sockerkaksfat som finns där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8208) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 20.30
Det blev inget delat intresse med Karlsson, hans bror hade ringt att han hade vildsvin i trädgården. Så Karlsson hade varit på vildsvinsjakt och fällt en råbock istället. Så styckningen höll på för fullt, med tillbehör. Tror jag tar en promenad till grannen och tittar till kalvningen. Den tycks vara en svår förlossning, i alla fall enligt Hultarn när han ville ha snus.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8209) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 november 2010 kl. 22.14
Du får hälsa grannen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8210) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 23.02
Håkan, det var faktiskt en kalv född tidigt 5.31 tror jag grannen sa. Hultarn, tycks ha missat detta. Men Grannen och Härsen, har havt en lång och invecklande förklaring, varför de varit i ladugården hela dagen och kvällen. Kon sköter ju det hela själv,
Förklaringen. Var något i stil med Hultarns förklaring, varför han har ont i vänsterbenet.
Att Hultarn missat kalvningen är inte konsigt, med lite sockerkaka i sig, är han som en högtalare. Det hörs, men ingen information släpps in.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8211) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 20 november 2010 kl. 23.05
Hej. Lufsen och Wulcan.
Vad ni än gör så sluta inte å skriva här, för jag har snart tipsat halva sockna om eder.
Nu skall jag lägga mig och tänka på när min Fader och jag dörjade makrill utanför Pater Noster.
Jag tycker mig ännu höra det stilla dunkandet från råoljemotorn,detta var på förtiotalet.
Bra att ha Grållen och tala med,han har så sunda åsikter om det mesta.
I morgon börjar en ny dag med alla dess möjligheter,men jag lägger mig nog bara på sängen med ålderns rätt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8212) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 20 november 2010 kl. 23.28
Kossorna brukar klara kalvningen bra. Och för det mesta brukar kalven överleva dessutom. Har varit med om att kossorna kalvar ute i det fria och det brukar vara intressant. Övriga flocken brukar komma emot en nä det precis har hänt och det verkar som att de vill komma och tala om vad som hänt på sitt vis.

Hultarn får vara försiktig med sockerkaka. Man kan bli BAK-full av sådant.

Nog har Grållen sunda åsikter om det mesta. Det fick jag erfara när jag var hos Madde med honom. Men hur går det för Grållens dotter? Har Grållen Fler än den lilla? Har det varit tillverkning på löpande band?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8213) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 20 november 2010 kl. 23.57
Arne, trevligt att du tycker att mina och Håkans, avslöjande av Kändis livet är intressanta, hans liv med Madde, Grållens liv med Silvia och rymdvarelser, Grållens discosläng med Carl Philip och flickor. Hörde förresten ett rykte att Walt Disney ska göra en ny version av Lady och Lufsen, till Jul. Något om en prinssessa som träffar en släktforskare: Grållen har ju lite kontakter i de kungliga kretsarna, så snälla Arne fråga Grålle.
Det vore ju synd om den vanliga Pressen vore först. Tycker att Arkivguiden har slått det mesta den senaste tiden.
Och Arne, en Grålle är aldrig dumt att prata med. Vissa människor betalar dyra penningar till en psykolog, för att ha någon att prata med. Min vän Molocken har en kattunge att prata med , som han fått av mig. Den är 15 veckor gammal. Jag säger då bara det, vore jag katt så skulle jag vilja ha det som den katten. Barnen här döpte den till Moltas efter Sveriges bäste sångare, enligt dom. Och Moltas Eriksson känner väl alla till som läser detta forum. Med låten om Norge och Norrmän.
Brukar ibland avsluta med Må väl i Cyber space, men nu får det bli. Må Arnes Grålle må väl i Cyberspace och yttre rymden, med mera blivande Grållefödslar och Novor. Skicka gärna rapport om detta Arne. Får sluta skriva mer Grannens sockerkaka, börjar röra till det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8219) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 21 november 2010 kl. 13.28
Olle "mä rôven" hade kvinnobesök igår, han var här och biktade sig. Träffat en tjej på internet, förstod på honom att båda ljugit lite till fördel för sig själva. Olle hade ju skrivit att han läste mycket, lyssnade på klassisk musik. Vilket för honom är 60-tals musik. En kvinna som jobbade på bibliotek hade nappat och var på besök. Olle förstod inte att hon tyckte att Kalle Anka pocketsamlingen inte var kultur, han tycks också varit helt oförstående till att klassisk musik inte är Hep Stars.
Han hade beskrivit henne som liknande något i en Tv-serie, jag inte känner till. I ärlighetens Olle "mä rôven" är direkt inget som kvinnorna springer efter. Bibliotekarien var säkert trevlig, kulturell absolut inget för Olle. Tror att hans drömkvinna är Diana Palmer Fantomens hustru.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8220) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 21 november 2010 kl. 16.01
Det här med klassisk musik verkar vara relativt.

Det är som för oss frimärkssamlare. Det vi menar med den klassiska perioden brukar vara den allra äldsta tiden. Från mitten av 1800-tal till en bit in på 1900-talet.

Och 1960-tals musik för Olle var väl klassisk - d.v.s gammal musik. Fast klassisk musik är nog annat egentligen skulle jag tro. Om jag träffat Olle med dessa ideer han hade om ovanstående. Skulle nog inte kunna annat än le åt alltsammans.

Men Kalle Ankas pocketböcker - en lång serie av dem om än inte komplett - får jag nog säga är kultur. I alla fall i mina ögon.

Vi får höra med Arne så får han kolla med sin psykolog, Grållen, för att se vad han tycker.

Undrar om Grållen inte är på väg in i filmbranchen också. Det går rykten om att han skall spela in en film. Snövit och de sju Grållarna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8221) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 21 november 2010 kl. 16.25
Ja, visst är det så att klassisk musik och kultur är olika för olika personer. Men i Olles kvinnomöte var det inte samma våglängd precis. Grålles debut i filmbranschen, var något nytt. Hur är det med nyinspelningen av Lady och Lufsen i detta fall Madde och Lufsen. Om Grannen och Hultarn skulle göra en film så blev det nog domedagsfilm typ: Flyghavren är lös över Slätten. Eller västerntema: Fjorton förgrymmade bönder ger igen. Karlsson med son vill nog ha instruktionsfilmer som: Hur man bäst lastar bilen med öl. Ankebonnen gillar som han säger. Alla Jöns Bonde filmer, där pangar de och skjuter utav helsicke.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8223) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 21 november 2010 kl. 17.16
Filminspelningen går jättebra. Madde hälsar. Filmen kommer så småningom. Görde också att det går så bra för Grållen så han har tecknat ett nytt filmkontrakt. Denna film som nu är på gång heter Mästergrållen i stövlar. Därefter kommer Trollgrållen från Oz, Grålle Anka firar jul i Grålleborg och Grållen och de 110 dalmartinerna. Det går som på löpande band.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8224) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 21 november 2010 kl. 17.42
Ja, Grålle har ju fyllt upp efter sina rymdäventyr, gjorde visst en uppföljning då på Stjärnornas krig, Grållarnas krig. Samt det ska även göras en film om Grålles dotter i rymden. Den fula muttern. Handligen ska börja med ful liten mutter, som skruvarna mobbar bort. När muttern återvänder har den blivit en glänsande vacker Grålla. Inte ett öga torrt efter det tårdrypande slutet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8225) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 21 november 2010 kl. 19.10
För att inte tala om "Sagan om Grållen" - trilogin. Med första delen, Grållarnas brödraskap, andra delen, Två Grållarna, och tredje och sista delen, Grållens återkomst. En god film med en eminent insats av Grållen.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)