Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 24 juni 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9597) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 15.55
Det är ingen koja! Det är en liten station, eller heter det hållplats när dom är så små? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9601) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 16.38
Nog ser det ut som ett stationshus alltid, på en hållplats brukar det bara vara ett skjul. Men det är nog spåren det kommer an på vad som är vad. Men man kan ju inte säga att det inte är långt mellan slott och station. Eller det kanske man kan?

(Ändrat av Xian den 20 juni 2011 kl. 16.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9603) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 16.53
Det är inte lätt att veta hur ni blekingar definierar storlekar på hus. :) Slip- och barkasskjulet är ju inte precis litet, men stationshuset är för stort för att kallas skjul?

Jag tror iallafall att det lilla söta stationshuset finns i Marielund, i närheten av Mariefred, utefter museijärnvägen Mariefred-Läggesta-Taxinge - Östra Södermanlands järnväg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9604) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 17.29
Nu var du bra snabb igen ;-) Jag som hade fler ledtrådar på lut. Från Marielund är det inte långt till kungen slott. Och det är inte så länge sedan självaste kungen var i grannskapet och förrättade invigning. Inte av stationen i Marielund förstås. Jag vet inte om han fick köra ända dit, jag tror inte han är utbildad lokförare:

En glad kung
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9605) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 18.43
Lotta, jag ser att du råkade skriva slip- och barkasskjulet. (freudian slip?) Det är inte helt fel. Finessen med att bygga på det sluttande berget var just att få en naturlig slip.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9606) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 20 juni 2011 kl. 18.49
Jag har ingen aaaaning om vilken slags "slip" det var, men felet var tydligen rätt iallafall. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9627) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 16.27
Vart har alla sockerkakor tagit vägen? Riddarna?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9628) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 16.46
Håkan!

Nu är det snart midsommar och du tänker bara sockerkakor
när det finns så mycket annat gott. Gottigottgott!

Gottigottgott!


Men det kanske bara är Arne som kan lösa denna bildgåta :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 18.09
Med tanke på att du skrev gottigotti gott.

Kan det vara Karlshamns mejerier. Har för mig att det kom glass därifrån.

TV-reklamen med tvillingarna, du vet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9632) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 18.35
Nej det är inte Sojan och det är inte Karlshamn. Långt därifrån- Den "ledtråden" var bara till för att förvilla. Vad brukar du ha på bordet till midsommar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9634) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 21.56
Ja, du Håkan hela menargeriet håller visst på med midsommarens förberedelser. Och några kvällar i Hultarns omskrivna partytält. Grannen berättade att någon av mig obekant hade fått en massa potatisstånd uppgrävda inatt. Möjligen kunde gärningsmannen vara en av oss känd korvkioskägare med partytält. Det verkar bli rena knytkalaset, sockerkaka, köttbullar och vilka som hade med det ena och andra allt enligt Grannen. Sonen såg nog mest fram emot en lönande svart taxirörelse i helgen. Änkan skulle oxå ha någon fest med speciellt inbjudna och inte kreti och pleti där inte, hade hon berättat för den lille taxichauffören när han kört henne fram och tillbaks under veckan. Imorgon skulle hon inhandla vin som skulle "luftas" vad nu menas med detta. Själv struntar jag i hela midsommar ryggskottet släpper inte om jag friskanade till så kunde jag besöka Karlsson sa han.
Christian chansar med Abbas sillfabrik, för inte är det Vassmáarns sockerkaksbageri inte.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9635) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 22.36
I det röda skjulet säljer de sill och på hörnet ....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9636) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 23.22
Christian, skämtar du eller hade jag rätt ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 22 juni 2011 kl. 23.54
Inte säljer de väl snaps på Abbas sillfabrik? Jag vet inte var sillfabriken ligger, men det är väl också i Båhuslän?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9639) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 12.26
Ah, kan det då vara Vin & Spritcentralen och i det ovannämnda röda skjulet kanske Vassmáarn säljer sockerkaka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9640) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 12.38
Inte helt rätt. Men i en fabriksbod i närheten kan man handla andra slags bakverk. Konstigt nog heter inte fabriken likadant som staden vi besöker.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9641) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson (Jarma) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 13.53
Inte bakar väl Göteborgs kex i Kungälv sockerkaka
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9643) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 14.04
Nubbar brukar finnas på bordet på midsommar, Christian!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9644) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 14.05
Någon sockerkaka har jag aldrig sett i Bräckboden. Men mycket annat gott. Gottgottigottgott ;-) Jag trodde Arne skulle ha knäckt det här.

(Ändrat av Xian den 23 juni 2011 kl. 14.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9645) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 15.43
Arne han är väl och tvättar Grållen inför midsommar, de ska väl dansa runt stången imorgon. Nubbe ? I riddarnas fall är det "sockerkaka" i en dunke med en liten kran på. Som sagt Vassmáarns sockerkaka är mycket saftig. I mitt fall blir det väl varken det ena eller det andra i midsommar.
Lite rätt kan jag väl få Christian, att Vassmáarn säljer sin sockerkaka i ovannämnda fabriksbod, det såldes ju andra bakverk där. Håkan håller nog med mig om att en sådan försäljning utan nämnda sockerkakia är dålig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9646) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 17.21
Det är marknad i staun. Relaterad länk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9650) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 23 juni 2011 kl. 23.26
Håkan och alla andra, en rapport från Klabb-Arne och Åsa-Grållen saknas. Putsat det Åsa-Grållens muttrar, eller vad gör de ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9651) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 24 juni 2011 kl. 00.13
I frå de ena te de andra, va ska ja skriva om egentligen.
Ja tror inte de ä Kexen i Kongäll, å inte Systemet heller.
Tvätta Grållen, då tror han, nu har de slött fel i hövvet på han,
får ja barre tört unner föddera å tört å legga på å få vara ifre så ä ja nöjd.
Messommer, va fasen ä de för särskilt mä de, men de som kommer efter, Systemet å feskaffärn öppnar igen,
Tänk förr i tia när je stack i vej tidit på mörran å dro opp ett tjöv makell, på tändkulemotorns tid.
Ja la han i jorlkällarn te fram på ettermedda å då stekkte ja han som han va mä hövve å allt.
Feska en vedding på kvel, då skulle han han stegas samma kvel, annars gick gick smagen ur.
De ä ligedant mä kärringera, dom ä bäst på på kvel, inte så ilskna i allefall.
Va spelar vädret för roll för mig,inte ett skit,bara ja mår bra, å gumman min mår bra.
Å barn å barnbarn å barnbarnsbarn mår bra.
Varför kan inte alla människor få må bra. jag undrar mycket över detta.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 24 juni 2011 kl. 10.00
Håller med dig Kenneth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9655) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 24 juni 2011 kl. 20.21
Tja, min midsommar var bara i ryggskottets tecken. Några burkar maltdryck är nog allt det blir. "Huliganerna" till söner trakasserar mig, med: Du slipper betala veckopeng om springer fortare. Ska vi tävla om vem som snabbast till forsen osv(spöstraff kanske borde införas?) Grannens pojk var och frågade om jag hade något med den gamla orkestern Nazareth som han kunde låna, lennart "med magen" ville visst höra på det vid hemfärden i "taxirörelsen" Olles "pojk" var oxå med som någon sorts inledare och utledare i bilen för nattens transporter. Driftigheten i dessa gossar slutar aldrig att förvåna mig.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)