Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 06 juli 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9656) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 24 juni 2011 kl. 20.47
Underlig undran. Bekanta har kommit hit ovanstående huliganer höll på med med den s.k silvertejpen. Som egentligten inte heter så vad heter den egentligen ? Den kallade så i våra trakter förr Saabtejp för alla som jobbade på hade denna tejp från jobbet. Någon som vet vad den heter egentligen för att upprepa frågan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9662) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 25 juni 2011 kl. 21.40
Och Håkan, grannens pojk var här och lämnade tillbaks lånade skivor. Åkte med han till Hultarn en sväng och djäklar i min låda va de tagit sockerkaka. Har även fått reda på att silvertejpen heter vävtejp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9664) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 26 juni 2011 kl. 15.34
Tror du vävtejpen går åt att täppa till sockerkaksinkastet så att de nyktrar till? Eller det kanske var för sent. Och turbojästen går nog åt att baka ny sockerkaka.

Vet du om sockerkakan smakade för mycket finkel?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 11.41
Hej Arne

Nä, Kexet är det inte! Den ligger ju ett gott stycke därifrån. Och du har säkert varit på systemet mer än jag har varit, åtminstone det i Kungälv. Men jag ska kontrollera den saken när jag kommer upp till Bohuslän härnäst. Jag ska ändå dit. Det går ju inte an att komma tomhänt till Kareby. Det blir nog rätt snart.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9669) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 15.26
Smakade finkel ? Nej Håkan, tog bara en liten bit men den smakade som vanligt, saftigt kanske väl blöt konsistens för att vara sockerkaka. Men ungkarlar att baka kanske inte alltid får så lyckade resultat. Inte ens nämnda teljp tror jag kan få tyst på Hultarn och deras Caruso, Ankebonnen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 16.51
Perfekt sockerkaka fick du med andra ord?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9671) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 17.01
Ja, inte var det fel på det lilla jag smakade. Vävtejpen behövdes inte för tillnyktring, det tog slut på det goda för det tappra gänget. Partytältet ska visst stå till stundande kräftskiva, misstänker att det kan bli ett visst tjuvfiske nere i ån. Fast då får det inte bli som för några år sedan, de fick inte i burarna, på grund av en viss förtäring.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9672) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 18.10
Christian.
Du har nästan fått med Västertull på bilden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9673) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 19.08
Hur stavar ni till kex-käx? Lär komma från engelskans "cakes"!

Och hur uttalar ni det. Själv gör jag både och.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9674) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 21.03
Partytält = riddarnas fästning ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9675) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 27 juni 2011 kl. 23.31
just nu är Hultarns partytält deras fästning och vad det består av, har väl avhandlats förut (tror jag?). Var nere i byn och köpte snus, Lennart "med magen och sambo" var på krogen börjar ana hans travvinst inte låg i 2000-kronorsklassen, vinsten gick i alla fall till behövande. Och så Christians undran, engelskan lånade under medeltiden från de nordiska språken ordet kaka som blev cake och sedan hämtades mer eller tillbas till svenskan på 1700 ochh 1800-talen, orden kex, käx, kjeks, kiks från den den engelska pluralformen av samma ord cakes.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9678) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 28 juni 2011 kl. 22.49
Christian, glömde uttalet. Fick lära mig i skolan att k blir k framför hårda vokaler. Och blir sch/tj framför mjuka som i kyrka till exempel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9707) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Fredag den 01 juli 2011 kl. 22.25
Alla tips om smultronställen emottages tacksamt.
Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9708) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 00.07
Smultronställe. I forsen en bit där från jag bor i Tengene socken, abborren där är god liten och stor. Men just nu är chansen liten att få den liten, bäst på våren. Smultronställe Arne , det är väl vad varje person egenetligen tycker själv ? De omskrivna riddarna tycker nog just nu att Hultarns partytält är det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9713) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 18.03
För att inte tala om riddarna sockerkaka. Ett sådant smultron.

Sitter och funderar på Grållens smultronställe. Kan det vara ett oljehål någonstans?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9718) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 18.36
Kanske kan Grållens smultronställe vara Mollockens, "maskinpark" där det finns det mesta av traktorer och traktor delar. Men de de flesta traktorer där saknar ju det ena och eller det andra. Riddarna ligger lågt, men några av väpnarna pratade jag med nere i byn för några timmar sedan. En av dom berättade att han han skulle få besök av en tjej han träffat igår. Tror inte det blir något av den affären, efter hans tillstånd att döma. Bara synd om tjejen som bemödar sig att åka till honom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9723) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 20.48
Maskinparken kanske kan vara något. Bara det inte blir någon bilskrot någonstans för Grållen. Det borde vara ett ålderdomshem för honom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9724) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 02 juli 2011 kl. 23.01
Varken Arne eller Grållen passar på ålderdomshem.Tror jag har nämnt Mollockens försäljning av traktordelar på nätet förut? Så plockar man ihop lite delar så får Grållen nog en Grålla, och gamle Grållen kanske får vitalare delar, åldern tar tar ju ut sin rätt. Husse till Åsa-Grållen, Klabb-Arne tycks ju vara vid full vigör, så ingen behöver byta något. Men Hultarn behöver nog byta hjärna snart, han var här och frågade efter snus. Enligt den snart 11årige-sonen, så fick man mer ut av än ett samtal med den gamla katta "Maja" mer än av honom. Hultarn är som han är gav sonen en present han fyller ju 11 snart , en kramnalle. Men den lille han har umgåtts för mycket med Olle"mä rôvens" och grannens pöjk kan jag misstänka. Han såg bara, en present från honom pérsonligen till kusiner och kusinbarn. Utan dessa småskaliga driftiga, så tror jag en del av systemet kollapsade.
Och för övrigt Kramnallar gav Hultarn till store sonen tills han fyllde 13.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9728) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 03 juli 2011 kl. 09.37
Hoppas att traktordelarna passar jättebra för någon fågelskrämma vill Grållen inte se ut som.

Tror säkert att Åsa-Grållen och Klabb-Arne är i god vigör. Gumman Kritin tar säkert väl hand om dem med lite sockerkaka till kaffehalvan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9731) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 03 juli 2011 kl. 11.06
Det får vi verkligen hoppas att Klabb-Arne får av gumman och att Grållen får ny olja. Tror nog att det finns en del välputsade traktordelar hos Mollocken som Grållen kan tända till på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9734) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 03 juli 2011 kl. 12.28
Smörjfett i Grållens leder får inte glömmas bort. Och lite massage i form av rubbing kanske?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9740) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 03 juli 2011 kl. 13.25
Vaxet får absolut inte glömmas!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9772) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 15.52
Ja du Arne!

Snart bär det av till Kareby. Jag vet inte om stället kan kallas smultronställe. Men det är ett förbaskat trevligt ställe!

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9773) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 16.55
Klabb-Arne + Åsa-Grålllen + Xian + brännevin = fyllefest?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post9778) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 06 juli 2011 kl. 23.00
Håkan, du är anbytytarforums Orakel.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)