Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 24 oktober 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10545) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 15 oktober 2011 kl. 18.13
Ar det inte brukligt att sveriges kung är högste beskyddare över ordensväsen ? Han är det i alla fall över något. Men i sockerkaksorden räcker det kanske med kommunalrådet, kanske skulle fråga honom nästa gång vi ses nästa vecka i kommunstyrelsen. Eftersom han är trevlig och har humor skulle det inte förvåna mig. ( det svider inte särskilt mycket i själen att beskriva honom sådan fast han tillhör motståndarsidan) Eftersom han är idrottsintresserad och jägare kan vi kanske ta 1:a graden som prickskytte på Karlssons tomma tyskölsburkar. Nobelpris i sockerkaka och recept, mycket bra tanke. Tycker att Vassmáarn åtminstone kan få kommunens kulturpris i alla fall, eller miljöpris inte är det långa körsträckor på hans produkter och så forslas de för det mesta på cykel. Den störste sonen tipsade mig förresten idag om två klipp på youtube de heter sveriges största mytoman. Med orden: Farsan han ser ut som Hultarn fast lite tjockare och yngre, men ljuger lika bra som Hultarn när han är full. Håller inte riktigt med sonen för denna person ljuger värre. Men tänk dig honom magrare och lite äldre så har du Hultarn. Se på de båda klippen de är bra. Underbart med udda människor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10546) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 15 oktober 2011 kl. 19.33
Får väl bli kungen av sockerkakslandet i detta fall antar jag som får bli högste beskyddare över sockerkaksorden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 15 oktober 2011 kl. 20.14
Tar du det frivilligt, du är då en man som inte är rädd. Det värsta är väl att högste beskyddaren bör närvara på alla möten från början till slut. Tror jag skulle tänka på abdikation, före jag tillträtt. Kollade du förresten "Hultarn" på youtube ? Jag vet att Hultarn varit gift och har vuxna barn, som han inte har kontakt med. Undrar om detta kan vara hans son ? F.n vet. Får vissa honom detta klipp när han är här nästa gång. Tror jag tar en cykel tur i mörkret och kollar upp lite hos "finnen i skogen".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 16 oktober 2011 kl. 09.09
Det hade varit intressant att klä på sig rollen som kung av sockerkakslandet och därmed bli beskyddare av dess orden. Så jag antar denna utmaning. Allt för dessa ädla riddare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10552) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 16 oktober 2011 kl. 14.27
MC Donalds
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 16 oktober 2011 kl. 16.44
Har lustighetsministern i sockerkaksregeringen varit framme?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10554) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 16 oktober 2011 kl. 16.56
Eller uttalat sig skall jag kanske skriva....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10555) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 02.12
Det här står att läsa i dagens upplaga av Aftonbladet:

Trasslande hörapparat bakom olycka

En trasslande hörapparat ledde till en singelolycka för en 100-årig bilförare på E 20 utanför Eskilstuna på söndagskvällen.

Mannen körde in i ett trafikhinder. Han klarade sig oskadd, men fick ändå åka till sjukhus för undersökning. Föraren är misstänkt för vårdslöshet i trafik.

– Han har missat ett rätt stort trafikhinder, säger Lennart Ahlin, vakthavande befäl vid polisen i Södermanland. 100-åringen har uppgivit att en av orsakerna till olyckan var att batteriet i hörapparaten slutat fungera.

TT


Vän av ordning frågar sig hur bilföraren kunde köra in i ett trafikhinder när han hade missat hindret? Eller var händelseförloppet det omvända? Fanns det möjligen flera trafikhinder? Fast jag vet om gamla personer ska sitta bakom ratten. När det finns så mycket hinder i vägen. Jag tänker i alla fall lämna in mitt körkort samma dag jag fyller 100.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10556) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 08.22
Jag tror nog inte man ska dra för stora växlar på det här. Det är en ovanligt hög ålder, men för det mesta är det fortkörning och någon sekunds ouppmärksamhet som ligger bakom de trafikolyckor som inträffar. Vi vet inte med säkerhet vad som är korrekt i detta fall. Sedan är det klart att var och en som sätter sig bakom ratten har att följa gällande trafikregler vilket ju bl.a. innebär att t.ex. farten ska anpassas till rådande förhållanden. Det brukar ju stå i tidningarna att halkan orsakade en mängd olyckor och dikeskörningar. Det är ju inte hala vägar i sig som är orsak utan dåliga däck och att man kör fortare än vädret/väglaget tillåter.

Ett exempel: Någon blir tvungen att stanna precis före ett backkrön med skymd sikt p.g.a. t.e.x. punktering, motorhaveri e.dyl. Då sätter man ju ut en varningstriangel 150 m bakom bilen och slår på varningsblinkers. Då ska ju de som passerar sänka farten så att de kan stanna i tid utan att krocka med framförvarande eller mötande trafik.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10557) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 09.47
Sten

Det jag vände mig emot var inte det faktum att bilföraren hade en hög ålder utan att han uppenbarligen lyckades med konststycket att missa trafikhindret för att sedan köra in i detsamma.

Ord ändrar betydelse allt eftersom tiden går. För mig som tog körkort för mer än fyrtio år sedan är trafikhinder det som du beskriver. En bil som står stilla på vägen på grund av punktering, motorhaveri eller något liknande. Ett trafikhinder är per definition något som hindrar trafiken att komma fram, stopp i trafiken med andra ord. Men jag tror att journalisten i själva verket menar farthinder. Alltså något som är till för att dämpa hastigheten på utsatta ställen.

Sedan är det frågan om exempelvis chikanerna på huvudgatan i Torsås dämpar farten. De är ju en utmaning för alla racerförare.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10558) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 10.08
Rubriken "100-åring i krock.." fick mig att genast tänka på "100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann". :)
Har ni inte läst den boken, så gör det! Jag garanterar många, många goda skratt!

Det är väl inte så mycket ordet "trafikhinder" som ställer till det, snarare att han "missat ett stort" sådant. Han har alltså undgått att se väghindret. Enligt Eskilstuna Kuriren var det ett av Trafikverkets mobila hinder, vad nu det kan vara för något...men det totalförstördes iallafall, enligt samma källa.

(Ändrat av Lotta den 17 oktober 2011 kl. 10.10.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10559) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 10.39
Men varför skrev inte journalisten "såg inte hindret" eller "uppmärksammade inte hindret" om det nu var det han menade. Notisen tycks komma från TT, Expressen har samma notis i sin nätupplaga. Eskilstuna Kuriren har "missat" att han hade "missat ett rätt stort trafikhinder".

Vi hade prickskytte med kulsprutepistol när jag låg i lumpen. Jag såg pricktavlan, men jag missade den ändå för det mesta.

Jag hade en Kpist m/45 utan förstärkt bakstycke. Inte undra på att jag darrade på manschetten.

(Ändrat av Xian den 17 oktober 2011 kl. 10.53.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10560) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 11.18
Frågan är väl vem som har "missat", journalisten eller polisen som citeras?

Sen kan man ju undra på vilket sätt hörapparaten påverkar synen...? 100-åringen uppger ju att en av orsakerna till olyckan var att batteriet i hörapparaten slutade fungera.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10561) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 12.14
Jag har åkt bil med en bekant som är helt döv, en utomordentligt duktig bilförare. Döva är fantastiska på att utnyttja sina övriga sinnen. Men det kan ju vara så att 100-åringen försökte byta batteri under tiden han körde.

Då är det värre att vara synskadad, det vet jag av egen erfarenhet. Men det gäller att anpassa sin körning efter sitt handikapp (funktionshinder heter det visst numera). Och hoppas på att medtrafikanterna visar tålamod. Fast jag sitter helst vid sidan om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10562) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 12.16
"Trafikverkets mobila trafikhinder" antar jag är en sådan där släpvagn med en gigantisk skylt som man sätter upp för att bilisterna ska köra på den i stället för vägarbetarna - och det fungerade ju uppenbarligen väl... :-)

Sådana "mobila trafikhinder" brukar också ha en massa lampor som blinkar, men den här kanske hade ljudsignaler i stället - eftersom det var hörapparatens fel... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10563) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 12.28
Sedan förstår jag inte alla som klankar på att 100-åringar får ha körkort. Det är ju faktiskt väldigt få 100-åringar som är inblandade i trafikolyckor! :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10564) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 16.50
Kenneth!

Undrar om riksdagen i sockerkakslandet har öppnat idag.....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10566) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 21.56
Det borde väl du veta... :-)

Kungen öppnar riksmötet, i egenskap av statschef...

För mycket blötkaka? :-)

(Ändrat av Jts den 17 oktober 2011 kl. 21.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10567) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 17 oktober 2011 kl. 22.17
För mycket blötkaka? Personalfest tror jag det var... Till och med hovnarren fick vara med.... Fast han ligger nog under någon gran vid detta laget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10569) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 18 oktober 2011 kl. 13.45
Man kan ju tycka att journalisten hade kunnat ändra lite i polismannens utsaga, så att det blev lite tydligare vad som egentligen menades (när det gällde 100-åringens krock). Att poliser uttrycker sig lite "märkligt" är inte något nytt.

Det fanns en polismästare Raab i Uppsala på 1800-talet som tydligen hade för vana att uttrycka sig lite tvetydigt...minst sagt. :)
Angående Uppsalas första cyklar meddelade han:
"När häst möter velocipedryttaren skall han genast afstiga, leda densamma vid handen, övertyga honom om, att han är människa samt, med ett vänligt tilltalsord lugna detta af naturen så skygga djur."

Källa: www.avigsidan.com
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 18 oktober 2011 kl. 21.59
Det fanns en gång en poliskonstapel i Karlshamn som inte var särskilt slug. Eller så var det just det han var.

En gång när konstapeln patrullerade på Christoffer Schrödersgatan blev han varse ett ekipage som stod lite olämpligt utanför ett av stadens näringsställen. Han tog upp block och penna. Han kliade sig i huvudet och funderade på vad han skulle skriva. Sen tog han tag i grimman och ledde häst och vagn runt hörnet in på Ågatan.

Man ska ju inte krångla till det i onödan.

Källa: Okontrollerad andrahandsuppgift

(Ändrat av Xian den 18 oktober 2011 kl. 23.43.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 23 oktober 2011 kl. 18.31
Dra på trissor. Inte släktforskarbråk men väl släktbråk. Att två av huvudpersonerna eller möjligen hela trion heter Andersson betyder inte att jag är inblandad i släktfejden på något sätt: Aftonbladet 2011-10-23
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10591) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 23 oktober 2011 kl. 20.08
Polsk sockerkaksriksdag?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10593) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 24 oktober 2011 kl. 11.41
Håkan, jag tror inte dottern är välkommen på fika hos sin mor. Då skulle det nog vankas andra bullar. Däremot verkar modern vara välkommen hem till sin mor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10595) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 24 oktober 2011 kl. 14.07
Kan bara konstatera att det skär sig emellan nära släktingar ibland.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)