Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 13 december 2011
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10959) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 december 2011 kl. 15.49
Lycksalighetens ö
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10960) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 december 2011 kl. 18.18
Vill man inte att den egna forskningen ska missbrukas är det nog bäst att låsa in den i kassaskåpet. Även jag har blivit illa bränd några gånger. Så jag aktar mig noga i fortsättningen.

Annars tycker jag det kan vara ganska kul att bli "plagierad" emellanåt. För si så där tio år sedan "uppfann" jag något jag kallade för "sockensidor".

Titta och jämför: Ostkanten, Wikipedia, FamilySearch Research Wiki, Blekinge släktforskarförening och Wiki-Rötter.

Jag påstår inte att alla tagit över mitt koncept. Och om så vore så kommer det ju fler forskare till glädje och nytta. Jag har faktiskt hjälpt till lite grand när det gäller svenska Wikipedia och FamilySearch Research Wiki.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10961) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 december 2011 kl. 19.31
Själva iden kanske är plagierad men det verkar vara olika upplägg när man tittar på länkarna du skickar. Och det borde vara upplägget som man kan göra anspråk på att vara upphovsrättsskyddat.

Tag sedan det här med personregister som kyrkoböckerna ligger till grund för. Lite känsligt att planka av men vad skall man kalla det om två skriver av samma socken, samma bok och samma tidsperiod och så att säga samma parametrar. Resultatet boder bli detsamma. Vem skall ha upphovsrätten om det finns två register med samma innehåll?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10962) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Söndag den 11 december 2011 kl. 20.59
Hej Kenneth!

Trist att någon publicerat ditt material utan att fråga. :-/
Hur är det annars? Har ni någon forskarservice i Grästorp nu eller väntar ni på det nya biblioteket?
Efter ca. 2½ år med nästan ingen forskning börjar jag få vissa abstinensbesvär! ...skratt... Nu har jag i alla fall börjat uppdatera alla länkar på hemsidan. Hmmm, det var ganska många som bytt sina adresser under den tiden. Men då blir jag ju i alla fall inte sysslolös, fast det var det nog ingen risk för ändå. ...skratt...

Ha det gott! =D
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10963) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 december 2011 kl. 21.41
Håkan. Jag tror du missuppfattade mig. Jag gör inte anspråk på någon upphovsrätt. Jag tycker det är enbart kul när någon anammar goda idéer. Sedan riktar sig åtminstone Wikipedia till en något annorlunda målgrupp. Relaterad länk

Avskrifter av kyrkböcker är väl inte skyddade av någon upphovsrätt? Kyrkböcker är ju allmän handling. Men vi kanske skulle diskutera upphovsrätt under någon annan rubrik i stället för här i sockerkakssmeten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10964) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 december 2011 kl. 22.54
Ja. Upphovsrätten hör nog under en annan rubrik. Kyrkoböckerna är som du säger allmän handling. Jag tänker närmast på avskrifterna av kyrkoböckerna och upphovsrätt på detta.

Saknar sockerkakan och riddarna....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10965) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 december 2011 kl. 22.56
Våran kompis Arne gjorde ett inhopp såg jag också.

Hur är det med Grållen, Arne!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 11 december 2011 kl. 23.01
Håkan. Jag tänkte på avskrifterna jag också ;-)

Arne förbereder nog flytten till Lycksalighetens ö.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10967) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 december 2011 kl. 23.41
Såg nu att du skrev det i ditt tidigare inlägg nu när jag läser lite noggrannare. Skummade mest förut...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10968) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 11 december 2011 kl. 23.46
Kenneth!

Går det bra om vi återgår till sockerkakssoppan igen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10969) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 12 december 2011 kl. 07.34
Christian.
Vilken härlig bild.
Men Grållen menade nog kapitel nio.
Mvh. Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 december 2011 kl. 10.16
Ursäkta att jag själv halkar tillbaka. Ostkanten, Wikipedia och FamilySearch Research Wiki länkar alla till aktuellt arkiv i Nationella Arkivdatabasen. Så gör naturligtvis även Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide. Anledningen till att jag inte tog med de sistnämnda är att de faller utanför mitt "ansvarsområde".

Nu ska jag inte röra om i sockerkakssmeten mera ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10971) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 december 2011 kl. 10.24
Ja du Arne.

Nu saknas det ett inslag i Kungälvs gatubild. En gammal farbror som stoppade upp trafiken med sin trehjuling. Alltid med ett leende på läpparna. Eller rättare sagt en gammal morbror.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10972) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Måndag den 12 december 2011 kl. 11.33
Jag funderar på om kottologiens vetenskap har sitt ursprung i Kongäll.
Någon som vet.

Mvh.Arne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 12 december 2011 kl. 18.47
Hej Marita !

Forskarservice har de två parhästarna Ann-Britt och Barbro på museet. Visst väntar vi på det nya biblioteket, de flesta böcker och sådant är inlåsta i stora containrar. Och forskningen har legat nere här ett bra tag oxå, men dock inte så lång tid som din . Ska börja med det i efter jul.
Hoppas tomten kommer till dig på Julafton, hit kommer det ingen för barnen tycker jag är en "tômte" året om.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10976) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 12 december 2011 kl. 18.50
Håkan !
Sockerkakssåpans riddare, har en fördel de är svåra kopiera.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 december 2011 kl. 19.31
Nä, di ä väl rediga original?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10978) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson (Marita) - Måndag den 12 december 2011 kl. 20.20
Men ojdå Kenneth, har du lagt forskarservicen på hyllan för gott?

Jag har hört att tomten befinner sig i Främmestad på julafton så jag får nog ta mig en tur till min gamla hemort eftersom jag inte träffar "Året-runt- tomten" så ofta. ;-) Jag får väl hoppas att jag varit tillräckligt snäll för att få några mysiga klappar. ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10979) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 12 december 2011 kl. 20.27
Dessa orginella riddare är också intressanta att följa. Har blivit en såpa...

Fast sockerkaksriddare finns nog bara en grupp. På andra orter blir det nog andra bullar..
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10980) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 12 december 2011 kl. 21.06
Nej, Marita det har bara varit mycket annat. Efter jul lugnar det ner sig, så då blir det att börja igen. Så tomten kommer till Främmestad ? Kan du inte säga till honom att flyga över här vid Tengene efter 20.00 på julafton. Främmestad är ju trots allt grannsocken, men inte samma kommun. Tomten kanske är anställd av Essunga kommun ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 12 december 2011 kl. 21.09
Ja, du Christian "dä ä ena redia original", tror de är födda med kopieringsskydd. Men du känner säkert till många liknande i Blekinge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 december 2011 kl. 22.37
Jo, fast di ä döa. Di fleste. Skrot-Nicke dog härom dan. Nu ä han nog hos hunnen uppi himmelen. De va nog skönt att få komma te ro.

(Ändrat av Xian den 12 december 2011 kl. 22.42.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10983) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 12 december 2011 kl. 23.46
Sorgligt när färgstarka personligheter dör. Men jag tänker på ett kinesiskt ordspråk : Människor är först döda när man slutar prata om dom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10984) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 12 december 2011 kl. 23.57
Jag hittade en intressant sida. Jag letade efter begravningsplatser och fann det här: Tjurkö båtkyrkogård

Jag visste att kyrkogården fanns, men inte att den var så väldokumenterad.



(Ändrat av Xian den 13 december 2011 kl. 09.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 13 december 2011 kl. 14.24
Det var vackert Christian. Gamla rostiga båtar och fallfärdiga hus bär en historia som man gärna vill ha berättad.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)