Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 25 april 2012
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11686) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 06 april 2012 kl. 18.47
Kanske inte döpt till Anna. På andra sidan ån finns det en Harley Davidsson åkare som inte kallas annat än Gudrun. Hans dotter säger hans riktiga namn när hon ska säga vem fadern är ingen känner honom. Men när hon säger att pappa är Gudrun: Ah, Gudrun det vet jag vem det är.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11687) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 06 april 2012 kl. 19.15
Grattis Kenneth. Det blir fem påskägg av fem möjliga:

Fem påskägg av fem möjliga
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11688) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Fredag den 06 april 2012 kl. 19.26
Det är likaledes med efternamn. En del människor tilltalas med efternamnet av något skäl och när man får höra förnamnet på dem har man ingen aning om vilka de är.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11689) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 06 april 2012 kl. 20.38
Christian, jag tackar för äggen. Och Håkan det där med efternamnet är konstigt, där jag bor finns gott om Wulcan. Men frågar de efter Wulcan är det jag, alla andra har ett förnamn. Men så är det när man är byfåne.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11690) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 07 april 2012 kl. 21.14
GLAD PÅSK
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11700) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 14 april 2012 kl. 01.03
Vad göra, att jag snusar ibland har väl de flesta förstått. Men att jag är en storrökare har jag aldrig avslöjat. Nu har jag inte rökat sedan en vecka tillbaks. Fan vad det suger särskiklt efter några öl, Skäll ut mig om jag börjar röka igen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11706) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 21 april 2012 kl. 10.21
Förresten Håkan, Karlsson med grävaren ringde i morse och frågade om jag kunde besöka honom i hobbyrummet. Han hade en plan på gång, inte talade han om vad han menade. Pratade bara om planen som var på gång. Tror jag står över det besöket, det var alldeles för mycket Tysklands material i hobbyrummet och alldeles för tidigt. Du kanske skulle göra ett besök ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11707) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 21 april 2012 kl. 12.51
En plan? Som Charles Ingvar Jönsson i Jönssonligan. Det var den första fiktiva person jag tänkte på när jag läste ordet plan.

Hade nog gjort ett besök om jag hade vägarna förbi. Fast jag känner inte Karlsson. Kan bli stolligt i och för sig.

Har funderat på en annan sak också. Måste man till Skåne för att införskaffa en Spettekaka? Finns det inte längre norrut? Göteborg t.ex.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11712) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 21 april 2012 kl. 21.22
Karlssons fru, hade bestämt en veranda nedanför trappan. Karlssons plan var att bjuda in så många som möjligt, så han bara kunde stå och tala om hur frun vill ha det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11713) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 21 april 2012 kl. 22.17
Jaså. Inte värre än det. Fast stå och lyssna på detta vet jag inte om det är så intressant.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11714) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 21 april 2012 kl. 22.33
Stå på och lyssna ? Efter vad jag såg så fick Karlsson och hans drängar som gick på hans plan ligga i rätt så bra. Karlssons plan gick ju fullständigt i kras så han fick jobba ordentligt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11715) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 22 april 2012 kl. 09.41
Okej. Missförstod dig lite. Det var inte bara prat från Karlsson utan frun ville se handling också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11723) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 22 april 2012 kl. 16.09
Jäpp, frun talade om var skåpet skulle stå, för Karlsson och drängarna. Hon ilskande väl till för Karlssons och hjälpredornas intag av Tysklandimporten. Ska ner till byn senare så då får jag väl titta hur det går med bygget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11725) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 22 april 2012 kl. 19.23
Så riddarna har varit på erövringståg i Tyskland och fått med sig sockerkaka hem? Du får återkomma.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11726) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Söndag den 22 april 2012 kl. 20.50
Ja, dj...ar, vad Karlssons fru körde med drängarna och honom. Karlsson hade räknat med att ta det lugnt med bygget, så han har tagit en veckas semester för det. Men han annars så så vänliga och trevliga fru visade nu för honom vem som bestämmer. Karlsson, själv är mycket snäll och vänlig. Men hans fru som kommer från Thailand är ännu vänligare och snällare, men som Karlsson säger: Hon kan säga till och det behöver jag nog.
Men fy för den lede att ligga i detta regn och kapa stenplattor: Har hon sagt det, har hon sagt det så jobba på, sa Karlsson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11727) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 22 april 2012 kl. 21.17
Att han finner sig i detta. Och drängarna. De kan ju lika gärna gå därifrån på stubben om de vill.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11728) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 23 april 2012 kl. 05.30
Karlssons drängar drevs nog av längtan efter Tysklandsimporten istället för arbetslust, Och i ärlighetens så framförde jag nog Karssons fru på värre sätt än vad hon är. Förstår henne när fyra st står och halsar maltdryck halv tio på förmiddagen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11729) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 23 april 2012 kl. 16.00
Kanske jag överdrev i min tolkning i vad du skrev också. Man kan ju kalla frun i huset, om än lite skämtsamt, för högsta ledningen.

Fast nog får de väl unna sig lite tysklandsimport också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11730) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Måndag den 23 april 2012 kl. 21.10
Det var nog tur att högsta ledningen la sig i det hela, med Karlsson, drängarna och Tysklandsimporten hade det blivit Livsfarlig ledning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11731) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 23 april 2012 kl. 21.46
Livsfarlig ledning? Vilken spänning det måste varit för omgivningen att ha följt det hela om de basat. Fast högsta ledningen kanske styrde upp det bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11732) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 23 april 2012 kl. 21.52
Arne!

Vart är du?

Kenneth!

Om du misstolkar mitt inlägg rätt...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11734) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 24 april 2012 kl. 05.34
Eller som en lärare sa när jag gick i skolan: Jorda likströmmen, annars frår prästen jorda liken.
Arne, trots allt saknar han nog Grållen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11735) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 24 april 2012 kl. 16.21
Tror jag säkert. Undrar hur Grållen har det.

Arne! Har du varit och hälsat på din gamla kompis?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11736) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 25 april 2012 kl. 14.44
Mycket ska man se innan ögonen trillar ur...

De håller på att riva ett hus i närheten av där jag bor. Då har man inte en vanlig grävskopa som brakar in i huset. Nej, man har en skopa som en gripklo som nyper loss en bit i taget av tak och väggar. Källsortering är tydligen vad som gäller också vid rivning numera; trä för sig, metall för sig o.s.v.

Intill huset stod en lyktstolpe. Det var inte mycket plats mellan huset och stolpen, i varje fall inte tillräckligt för att grävmaskinen skulle kunna komma emellan. Så vad gjorde herr grävmaskinisten då? Ja, det är kanske inte så svårt att räkna ut när jag redan har sagt att det stod en lyktstolpe där...

Han tog 'naturligtvis' ett stadigt grepp med klon om stolpen - och ryckte upp den med 'rötterna'! Stolpen var fäst vid en betongfot under marken, och den minst halvmeterlånga foten följde med. Så där svävade lyktstolpen med fot och allt några meter över marken - innan han började att banka den i asfalten gång på gång på gång, och bände och vred den med skopan. Det är inte lätt att säga om avsikten var att böja den för att den skulle ta mindre plats på skrothögen eller om han bara ville få loss betongen. Källsortering, som sagt... Till sist hamnade stolpen i varje fall i en container tillsammans med annan metallskrot.

När det sedan blev kväller och gatlyktorna skulle tändas, så gjorde de inte det. Det var inte bara den f.d. gatlyktan som lyste med sin frånvaro; ingen av lyktorna runt omkring lyste heller. När stolpen rycktes upp, så slets tydligen elförbindelsen av för övriga lyktor också.

Nästa morgon kom så tre (!) herrar från gatukontoret och spankulerade fram och tillbaka och kliade sig i huvudet och undrade vart lyktstolpen hade tagit vägen. Till sist hittade man grävmaskinisten, som kunde peka ut var den hade stått. Så det tilltaget hade han m.a.o. inte fått godkänt i förväg, föga förvånande.

Hur kan man över huvud taget komma på en sådan tanke? Om det nu var någon tanke bakom...

- Här ska jag fram! Bort med dig, stolpe!

Inte nog med att han skrotade kommunens lyktstolpe i stället för att be att man tillfälligt monterade ned den under rivningen - han trodde tydligen att gatlyktan drevs med batteri, så att det vara var att slita upp stolpen utan att bekymra sig om några elkablar... Snacka om stolpskott! :-)

Det får mig osökt att tänka på Knäppupp (var det väl?) och damen som ringde till polisen:

- Det står en elefant i mitt grönsaksland. Han rycker upp kålrötter med sin långa svans.

- Kålrötter med svansen? Vad gör han med dem?

- Det skulle inte konstapeln tro om jag talte om!


Lyktstolpar med svansen? Vad gör han med dem? :-)

(Ändrat av Jts den 25 april 2012 kl. 14.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11737) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 25 april 2012 kl. 16.13
Källsortering eller återvinning rättare sagt när det gäller rivning av ett hus har jag också sett. De tog bland annat ner tegelsten efter tegelsten och la de på pallar för återanvändning!
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)