Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 03 september 2012
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Tisdag den 21 augusti 2012 kl. 21.38
Eivor.

Vilken förtvivlan kvinnan måste känt innan hon dränkte sig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12498) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson (Eivora) - Onsdag den 22 augusti 2012 kl. 11.06
Dom står som fattigfolk i husförhören och det måste varit förfärligt för hela familjen. Men man vet ju inte om hon varit sjuk och haft värk eller så.

Tragiskt var det.

När det gäller präster i kyrkbänkar så finns det ju kvinnliga präster också även om det inte är så vanligt i denna bygden :)

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12504) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 22 augusti 2012 kl. 19.33
Kenneth! Vart är du?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12505) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Onsdag den 22 augusti 2012 kl. 20.20
Var jag är ? Här så klart,
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 22 augusti 2012 kl. 21.27
Hur vet du de.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12507) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Onsdag den 22 augusti 2012 kl. 21.42
Upp flyga orden tanken stilla står
Ord utan tanke himlen aldrig når
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12508) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 22 augusti 2012 kl. 22.37
Har inte sett dig på ett tar dagar eller så under denna eminenta avdelning. Har våra kultiverade riddare låtit höra av sig på något sätt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12516) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Fredag den 24 augusti 2012 kl. 14.40
Här kommer en liten hälsning från Gävle.
Solen skiner och tågen står stilla. :)
Är det månne arrangörerna för släktforskardagarna som sett till att det blev en tågurspårning så att alla tåg står stilla?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12535) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Lördag den 25 augusti 2012 kl. 23.28
F.n riddarna och gänget har varit värre än någonsin. Det har varit inbrott hos änkan, det var en hel del som försvann. Hultarn, en ny mystisk sjukdom som inte läkarna kände till. Grannen bor i ladugårdens kontor utan att ha ätit sockerkaka. Han har blivit som jag jag sömnlös. Karlssson slutat med sin hobby (för tillfället kanske. Vassmaàrn och ankebonnen är så helt uttröttade efter deras Os tittning i Tv. Alldeles för mycket sockerkaka. Värmlandskôrven alias båtflyktingen med sambo, är still going strong. "Finnen i skogen" var det bastu hos igår.
Vet inte Var jag ska starta en röd tråd, på dom. De gör ju så mycket mer än jag rapporterar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Söndag den 26 augusti 2012 kl. 11.15
Är tågtrafiken igång igen i Gävle?

Järnvägstrafiken verkar visst råka ut för än det ena, än det andra f.n. enligt de rapporter som inkommer från massmedia. Om jag minns rätt brukade man väl sätta in t.ex. ett extra lok förr om det var något lok det blev fel på. Före det trasiga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12537) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Söndag den 26 augusti 2012 kl. 11.19
Kenneth

Det är härligt med riddare ibland.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Söndag den 26 augusti 2012 kl. 11.23
Det var inte bara loket det var fel på. Två tåg krockade och man var tvungen att stänga av strömmen i hela området, alltså gick inga tåg alls. Men nu tror jag att det funkar igen...:)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12542) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson (Vedhuggaren1) - Måndag den 27 augusti 2012 kl. 00.21
Det var det värsta! Tydligen hade visst också något godståg spårat ur på sträckan Borlänge - Avesta/Krylbo. Totalstopp och trafiken beräknas enligt uppgift på Sveriges Televisions Text-TV komma igång först vid 16-tiden på måndagen. Sedan såg jag också på samma sida 127f att två SAS-plan fick återvända till Arlanda efter att ha blivit träffade av blixten.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12549) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Tisdag den 28 augusti 2012 kl. 20.46
Det har dykit upp en ny stjärna hos finnen i skogen, en gammal affärsbekant till honom, som fått namnet "Pelle direktören" Han är hos finnen i skogen och badar bastu med jämna mellanrum. Tycker det är lite väl långt att åka från Göteborg för att bada bastu.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12550) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 28 augusti 2012 kl. 22.06
En ny riddare i detta sällslap. Och stationerad i garnisionen och utposten Göteborg. Nåväl. Han tillför säkert något i sockerkaksorden. Skulle vara intressant att få vidare information om deras bravader...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12561) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Torsdag den 30 augusti 2012 kl. 15.47
"Pelle direktören" tycks ha haft något företag i Göteborg liksom "Finnen i skogen". De är mycket förtegna om allt detta men fattiga är de inte. Är bjuden på bastubad i morgon kväll, får väl se va de pratar om. Det tycks vara "finnen i skogens" mer städade Göteborgskamrater som ska komma. Och änkans inbrott är avklarat, det var ett par yngel som gjort det. Sedan efter några veckor gick ynglen till antikaffären och försökte sälja det. Medan de försökte sälja det till ägaren, ringde hans fru till polisen. Och Lotta tågolyckor det enda som hänt här i världsmetropolen i den vägen på länge. Var häromdagen en bäver som hade fällt ett träd över spåret som tåget körde in i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12583) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan (Wulcan) - Fredag den 31 augusti 2012 kl. 23.28
Ja, du Håkan. Bland bastukamraterna var jag och grannen verkligen katterna bland hermelinerna . Bara "finnen i skogens" dammprojekt bakom uthusen, det du var inte dåligt. Visste inte ens om att han höll på med det men Grannen var med och visste det som han sa: Ja har grävt hôlera. Så dä blir la bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Lördag den 01 september 2012 kl. 09.46
Det skall komma regn och bliva soligt På många håll över Svenskelandet, enligt SMHI
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12600) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 01 september 2012 kl. 17.18
Skall jag ta detta som att ynglen åkte fast? Lite underhållande att följa riddarsällskapet och deras följe av storheter av olika de slag.

Annars har förflyttat mig ner till sydöstligaste Småland och hälsat på släkt och skall också iväg till ålagille om någon vecka. Får se om det blir något kortspel och några supar också under vistelsen här.

Arne! Hälsa grållen!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12603) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Lördag den 01 september 2012 kl. 22.44
Arne, här har vi varken sol eller regn. I varje fall inte just nu.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson (Rämma) - Söndag den 02 september 2012 kl. 13.43
Jo de ä så att Grållen undrar om Nyllebook å Fäjsbook ä sak samma.
Han funderar så mycket nu när håller på med sitt otium.
Men Släktforskarförbundet skiter han i.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12615) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 02 september 2012 kl. 14.51
Jo nylle tror jag är stockholmska och fäjs är utländska. På engelska kan man skriva facebook och skriver man fel kan det bli fakebook.
Jag hoppas att du skrev rätt, det är väl inte opium Grållen håller på med?

(Ändrat av Xian den 02 september 2012 kl. 15.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12617) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Fredrik Eriksson (Gusten) - Måndag den 03 september 2012 kl. 21.23
Hallå!

En nyfiken fråga?

Hur länge har detta forum funnits.....och hur många inlägg har det gjorts?...........Ska nog inte göra ett nytt släktforskningsforum även om jag är sugen....(bara för att gör ett) men har senaste dagarna kikat på olika sätt att sätta upp forum...mest för skojs skull
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12619) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Måndag den 03 september 2012 kl. 22.16
Om en månad är det fyra år: Arkivguidens Forum har öppnat!

Antalet inlägg är cirka 8.500 - om man inte räknar med Fikarummet samt de ämnen som finns under Om Arkivguiden och Arkivguidens Forum (se längst ned i ämneslistan på förstasidan).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12621) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 03 september 2012 kl. 22.50
Jag minns det som i går. Jag var i København och firade. Först på Kanalcafeen och sedan på Jernbanecafeen. Bägge ställena har sin charm.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)