|
Av Eivor Andersson - Måndag den 23 november 2009 kl. 22.28
|
Såg precis programmet med Claes Malmberg på SVT 1 och då har man släktrelationer till honom också. Väldigt långt tillbaka till Jöns Gullbrandsson på Orust. Roligt att programmet visade hur det var på Gibraltar i Göteborg också. Många tragiska öden och ett väldigt bra program. Bra att det inte bara är från Stockholm Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson - Måndag den 07 december 2009 kl. 22.16
|
Nu har jag tittat på programmet igen och det är verkligen en energikick för släktforskning. Denna gången skildrades bl.a. stenhuggarna på Bohus Malmön och det är fint att se de gamla journalfilmerna. Det var också ett inslag från Lund och jag undrar (om någon ser på programmen) vad det var för en vacker vit kyrka som visades. Jag uppfattade inte namnet. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Peter Borg - Tisdag den 08 december 2009 kl. 13.49
|
Österslövs kyrka. http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=76205
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 08 december 2009 kl. 14.02
|
Tack Peter, Den är väldigt vacker. Får åka dit när jag hälsar på släkten i södra skåne. Programmet är lärorikt på många sätt. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Peter Borg - Tisdag den 08 december 2009 kl. 17.25
|
Ja, det var bra även om jag inte är något stort fan av Doggie och den musikstil han representerar så fick man ett positivt intryck av honom. Han verkade ärligt intresserad av sina anor och hur man finner dem.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 08 december 2009 kl. 18.02
|
Ja, det är inte min musiksmak heller, men han verkar rar och kanske sprider släktforskningen i sina texter Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 08 december 2009 kl. 21.04
|
Denna serie i all ära men det finns en serie som i alla fall jag tycker är intressant att följa som har lite med släktforskning att göra. Kommer inte ihåg vad det heter men det handlar om nu levande personer, adoptivbarn t.ex. som söker sina anhöriga i sina ursprungsländer. Efterlyst tror jag inte att det heter utan något annat....
|
|
|
Av Allan Sjöö - Onsdag den 09 december 2009 kl. 07.33
|
Jag tror serien heter Spårlöst försvunnen
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 09 december 2009 kl. 15.13
|
Känner igen det du skriver.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 29 maj 2011 kl. 08.15
|
Är inte "Spårlöst försvunnen" en kriminalserie? Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Lotta Nordin - Söndag den 29 maj 2011 kl. 18.28
|
Nu är det ju drygt ett och ett halvt år sedan frågan ställdes...men eftersom man enkelt kan kontrollera via TV4:s egen hemsida vad programmet heter, så..."Spårlöst" var namnet!
|
|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 04 juni 2011 kl. 23.48
|
Jag har kollat bl.a. på Wikipedia och fann där att det faktiskt finns en amerikansk thriller från 1993 som heter "Spårlöst försvunnen". http://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A5rl%C3%B6st_f%C3%B6rsvunnen Det var nog den jag tänkte på när jag ställde min fråga. Sedan har väl inte föregående frågas ålder någon relevans i sammanhanget? Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Sten Magnusson - Onsdag den 02 november 2011 kl. 06.01
|
Jag såg en repris på det avslutande programmet i den senaste programserien för några dagar sedan. Vad som förbryllar mig är att de släktforskningsexperter som hjälpte till inte presenterades på vanligt sätt. Normalt brukar det ju dyka upp en namnskylt i TV-rutan några sekunder. Jag kanske har fel men var det någon som såg en sådan? Mvh/Sten Magnusson DIS06438 (Ändrat av kontoinnehavaren den 02 november 2011 kl. 06.24.)
|
|
|
Av Lotta Nordin - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 12.45
|
Just nu så skrivs det om "Vem tror du att du är?" i Anbytarforum med lite kritik angående felaktigheter i en av antavlorna som förekommit i programmet. Men det är inte bara i TV felaktigheter förekommer när det gäller det programmet. Jag råkade köpa Kvällsposten i onsdags (10/10) och där fanns en artikel om programmet med Siw Malmkvist. En "fakta"ruta fanns det också om hennes släkt och en som kallas "Så här blir du din egen släktforskare". För att börja med den sistnämnda: Där står först att det bästa sättet att komma igång med släktforskandet är att "söka bland de många nätsajter som finns i ämnet". Sedan kommer en upplysning om att "Ancestry.se är ett företag med stora resurser och kunskaper". Det står också att Ancestry.se "erbjuder sina tjänster och databaser mot en årsabonnemang". "Genline.se och arkivdigital.se är andra bra adresser" sägs det också. "Svenska släktforskarförbundets" hemsida nämns med adress, och det står att det där (bland mycket annat) erbjuds "prenumeration på nättidningen Rötter, som enligt sakkunskapen innehåller det mesta för släktforskaren", bland annat nämns ett "frågeforum" (utan namn eller adress), där "erfarna släktforskare svarar på allt". Det var inte bara fakta i den faktarutan. Det står inte vad databaserna hos Ancestry, Genline och Arkivdigital innehåller. Prenumeration på Rötter? Svenska släktforskarförbundet?...och mer därtill. I artikeln om Siws släkt står att en av hennes förfäder var en bondeledare som vid freden i Roskilde 1658 ledde upproret mot svenskarna. Även Loshultskuppen nämns i artikeln, då snapphanarna la beslag på Karl XI:s krigskassa. I "fakta"rutan om Siws släkt står att Loshultskuppen ägde rum 1676 "åtta år efter freden i Roskilde". Kul att se att det inte bara är jag som kan krångla till matematiken ibland. Men att göra det i en faktaruta är kanske inte så bra... (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 oktober 2012 kl. 13.43.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 14.45
|
Vem tror ni den sakkunskapen är? Det verkar mycket lättvindigt att forska när man ser på programmet. Jag ska inte klaga på det bemötande jag har fått på arkiven. Men det har aldrig stått en arkivarie och väntat på mig med böckerna i famnen. Något som säkerligen har irriterat fler än mig är hur man behandlar de gamla böckerna. Nyttan av bläddra med bomullsvantar kan väl diskuteras. Men att dra över texten med pekfingret är syndigt. Med eller utan vantar. Här är det förstås experterna som borde föregå med gott exempel. Och inte någon gång hörde jag något om hur viktigt det är att notera källorna till de uppgifter man hittar. Hur viktigt det är att kunna gå tillbaka, både för en själv och för andra. Det borde nog sakkunskapen framhållit åtminstone en gång under varje avsnitt. Jag tror det skulle vara en god idé om SVT lade ut ett släktträd på sin hemsida i anslutning till varje avsnitt. Med det resultat man har fått fram. Väl dokumenterat och med källhänvisningar. Men visst är det en trevlig programform. Jag trodde jag var släkt med Suzanne Reuter men det visade sig vara Rikard Wolff i stället. Och så blev jag lite släkt i släkt med Kalle Moraeus. Oväntat men trevligt. Fast när det gäller Suzanne har jag inte gett upp hoppet. Det hänger på ett faderskap som sakkunskapen fastställde lite väl lättvindigt.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Onsdag den 17 oktober 2012 kl. 07.50
|
Enligt Lotta står det i artikeln bl.a. att: "Det var inte bara fakta i den faktarutan. Det står inte vad databaserna hos Ancestry, Genline och Arkivdigital innehåller. Prenumeration på Rötter? Svenska släktforskarförbundet?...och mer därtill." Här tycks alltså journalisten/artikelförfattaren ha missat en minst lika betydande aktör nämligen SVAR. Nu har ju tydligen inte Sveriges Släktforskarförbunds medlemmar samma förmåner hos SVAR som t.ex. hos de privata aktörerna. Vad gäller källnoteringar instämmer jag. Jag har t.ex. aldrig sett i programmet att någon nämnt att källor ska noteras eller medfölja vid ev. publicering.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 17 oktober 2012 kl. 13.16
|
Sten, nu handskas du lite väl vårdslöst med sanningen. Jag skrev inte att det du citerar från mitt inlägg stod i artikeln. Jag skrev vad jag själv ansåg om brister och felaktigheter i den så kallade faktarutan.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 21 oktober 2012 kl. 13.59
|
OK! Ber om ursäkt! Jag missförstod dig en aning. F.ö. handskas det ju vårdslöst med sanningen även t.ex. på Rötter.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 01.32
|
Är det bara jag som retar mig på att det inte berättas ordentligt hur man har kommit fram till de uppgifter som presenteras? Det är ett fasligt bilåkande kors och tvärs i varje program - när man inte flyger - från den ena "experten" till nästa, som av en slump råkar veta något om huvudpersonens släkt... Men hur har man kommit fram till det hela? Nu menar jag inte att man ska lämna exakt källangivelse när det bläddras i någon kyrkobok eller annan arkivhandling - eller snarare tittas i, bläddrandet är ju avklarat i förväg - men kunde man inte förklara vad det egentligen är för sorts luntor och vad kan man hitta för typ av uppgifter i dem, och varför? Den som funderar på att börja släktforska själv blir väl inte mycket klokare av de här programmen. Men det är väl heller inte meningen - det är underhållning, inte skol-TV (som det hette på 'min tid' )...
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 11.19
|
Nejdå, du är inte ensam om det. Det jag undrar över är också hur "experterna" blivit utsedda till experter. En del saker dom säger är uppåt väggarna tokiga. Finns det inte någon faktagranskare som kan kontrollera vad som sägs innan programmet sänds? Allt bilåkande är väl rena produktplaceringar i den reklam"fria" TV-kanalen? Hur många gånger i varje program visar dom bilarna så att man tydligt ser vilket märke det är?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 11.49
|
De lokala "experterna" är väl huvud-"expertens" kontakter, antar jag. Men det är naturligtvis bara min egen vilda gissning...
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 13.48
|
Det gör ju inte saken bättre...och jag tror inte din gissning är särskilt vild. Huvud-"experten" säger en del märkliga saker också ibland. Att någon från en lokal hembygdsförening berättar vad som "sägs" om en del personer som levt för längesedan är inget problem. Det är dom där "experterna" som hänvisar till olika källor - utan att uppge vilka! - och ändå har fått allt om bakfoten som jag vänder mig emot.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 02 oktober 2013 kl. 15.44
|
Men det är väl heller inte meningen - det är underhållning, inte skol-TV (som det hette på 'min tid' )... På min tid hette de skol-radio! Men nu har vi hela internet till förfogande. Jag har tillskrivit SVT och föreslagit dem att lägga ut hela släktsagorna inklusive släktträden inklusive källhänvisningar på http://www.svt.se/vem-tror-du-att-du-ar/ Kanske med påbyggnadsmöjligheter. Men det är ingen som besvärat sig med att besvara mitt förslag. Då blev det mer än ett jippo. Att syna experterna skulle ge en bild av hur viktigt det är med kvalitet inom forskningen, Vi hade amerikafrämmat i somras. En tjej i sällskapet hade försökt komma med i programmet "Allt för Sverige" men inte lyckats kvalificera sig. Nästa gång är hon väl direktdiskvalificierad. Å andra sidan skulle hon kunna fylla en hel serie själv. Men då måste de bli en repris på hennes resa så allt kommer med på bild. Men det är väl inte någon som nappar på det. Trots experthjälp finns det frågetecken att räta ut. http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/1825/51327.shtml
|
|
|
Av Sten Magnusson - Fredag den 04 oktober 2013 kl. 05.45
|
Jag har inte följt den här seriens olika program så där slaviskt men en sak jag anser man borde åtgärda är bl.a. presentationerna av de s.k. experterna. F.n. är den muntlig precis i början när de olika "experterna" presenteras men normalt borde det väl komma upp en namnskylt på TV-skärmen? Sedan är det som övriga skribenter här säger att man borde visa hur man kommer fram till olika slutsatser och vilka arkivhandlingar som används. För egen del anser jag inte att man ska popularisera det här i form av kvantitet utan hellre t.ex. ha programserier som visar vilka metoder och arkiv som man kan använda sig av.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Tisdag den 08 oktober 2013 kl. 14.03
|
Peter Dalles släkt rörde dom verkligen till ordentligt i gårdagens (7/10) program. Inte undra på att han verkade en aning förvirrad och ville ha reda på mer när programmet avslutades. Ner till inspektoren Daniel Kratz i Målen, Ramkvilla och hans hustru Carolina Laurentia Bergengren gick det bra att följa, men sedan krånglade dom till det rejält - minst sagt! Jag fick uppfattningen att kommendanten på Kalmar Slott Osenhielms dotter som blev dödsdömd och benådades var en anmoder till Peter. Men så är det inte alls! Dom lyckades gå "omvägar" med fler av hans anfäder för att få ihop den något(läs: mycket!) vacklande historien som visades. Det var en annan dotter till kommendanten som gifte sig med en Lars Kjellman, förfader till adliga ätten von Löwenadler, och dom var inte heller anfäder till Peter! Däremot var en - trolig - bror eller son till Lars Kjellman, Birger/Börje Kjellman gift med Maria Flintsten hans anor. Marias och Birgers dotter Britta Christina gifte sig med Carl Georg Bergengren i hans andra gifte. Dessa fick sonen Birger Adolph som var far till Carolina Laurentia som gifte sig med Daniel Kratz. Puh! Jag har tagit hjälp av Riddarhusets CD för att försöka hitta rätt bland alla adliga ätter som inte var Peter anor. (Ändrat av kontoinnehavaren den 08 oktober 2013 kl. 14.12.)
|
|
|
|
|