Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Var då?   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 13 december 2014
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 22 juni 2012 kl. 23.32
Jarl, jag och geografi som en amöba. Men jag har varit på besök hos min kusin, som bodde i närheten någonstans, fråga mig inte var. Jag kommer ihåg var jag varit men inte en aning om var.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson - Lördag den 23 juni 2012 kl. 14.06
Jag är född och uppvuxen i Göteborg men flyttade till
Dalsland 1978 och bor nu i Åmål.
Min uppväxt var i Haga tills vi flyttade till Hisingen.
Jag var mycket hemma hos min mormor i Haga även när
vi hade flyttat, så var det tills jag började arbeta (1956)

Kenneth, jag vet ocså att jag har varit men för det
mesta så vet jag inte när, men hem brukar jag alltid hitta.
ha en fortsatt trevlig midsommar.........
Jarl
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12264) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Lördag den 14 juli 2012 kl. 21.49
En kringresande rikskänd reporter gav följande beskrivning av en känd gård i Sverige år 1930:

"Det var, allt enligt mina på platsen gjorda anteckningar, 140 tunnland åker, 200 tunnland skog och 10 tunnland betesmark, på denna areal hölls 30 kor, 15 ungdjur, 8 hästar och 6-7 gödsvin till uppköpare, en massa höns och andra fjäderfän . Fetthalten på mjölken var 3,6%, vilket var normalt på orten, medelmjölkningen var 3400 liter och mjölken såldes till andelsmejeriet i XX och betalades med 10,3 öre. Gårdens underlydande räknar 53 själar".

Var är vi?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12268) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Söndag den 15 juli 2012 kl. 16.02
Ingen som vågar sej på en gissning?

Så här såg det ut en gång i världen...

bild
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12269) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Söndag den 15 juli 2012 kl. 19.58
Jag försöker med Mårbacka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12284) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Måndag den 16 juli 2012 kl. 21.10
Visst var det Mårbacka så som det såg ut vid förra sekelskiftet.
Den senaste till- och ombyggnaden gjordes 1919-1921.

Mårbacka
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12299) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 17 juli 2012 kl. 17.02
Vem har Mårbacka idag? Någon av Selmas släkt?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12303) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Peter Borg - Tisdag den 17 juli 2012 kl. 19.16
I enlighet med Selmas testamente ägs och förvaltas Mårbacka av en särskild stiftelse. Minnesgården är öppen för visning varje dag under sommaren, samt vissa dagar under övriga året.

Det är en sevärdhet i sej, allt är precis bevarat som det var när Selma gick ur tiden 1940.
Gamla 1800-tals väggmålningar i matsalen samt köket med bl.a AGA-spisen som Selma fick av Gustaf Dalén samt den långa, stora diskbänken i koppar.

kök

Länk: http://www.marbacka.com/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 17 augusti 2013 kl. 22.51
Skånetrafiken testar förarlöst bussläp

De påstår att de är först i Sverige. Det stämmer naturligtvis inte.
Lika lite som nedanstående ekipage är det sista. Men det är det senaste.

Buss med släp

Var är bilden tagen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14044) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 18 augusti 2013 kl. 12.51
Jag har försökt att förstora bilden för att kunna se om det står på skylten vart bussen går, men det gick inte att se något. Registreringsskylten går det i varje fall att se att det står något på - men vad? Är länsbokstaven möjligen ett M?

Fler ledtrådar?

"Förarlöst släp"... Kallar man det verkligen för det hos Skånetrafiken? Och det tror man att man är först med? Om man däremot testade släp med förare, så vore man nog först med det... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 19 augusti 2013 kl. 16.51
Jag tror att det går att Googla på rubriken. Trots eller kanske tack vare den märkliga formuleringen. Jag har förminskat bilden så att det inte ska gå att läsa länsbokstaven. Den är inte M.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14054) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 19 augusti 2013 kl. 22.04
Jag har fått reda på fotografens namn men det tänker jag inte avslöja. Jag har själv Googlat. Ett sådant här ekipage kallas tydligen släpbuss.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 augusti 2013 kl. 22.06.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14057) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 20 augusti 2013 kl. 19.46
Bussen: Scania Vabis B22 1946 Registreringsnummer K140
Släpet: Inga kända uppgifter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14060) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 augusti 2013 kl. 21.34
Det ante mig att det var i Blekinge... Då drar jag till med en vild gissning och säger Karlskrona. :-)

F.ö. är det väl bara den första delen av ekipaget som är en släpbuss. Den andra delen är ju ett bussläp. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14061) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 20 augusti 2013 kl. 22.35
Bilden är tagen i Karlskrona. Var där får vi återkomma till.

Men bussbolaget hörde inte hemma där utan i .......

Busslinjen var den första som trafikerade Karlskrona. Linjen finns
kvar, linjenumret är samma. Sträckningen är något annorlunda.
På den tiden det begav sig ville man undvika backar i görligaste
mån.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14074) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 23 augusti 2013 kl. 15.22
Att bli biljettpojk var den tidens instegsjobb. Vi smågrabbar
skulle alltid åka i släpet. Hade man tur så var biljettpojken
hemifrån. Då kunde det hända att han klantade sig när han skulle
riva biljetten. Men det var bara när det var mycket folk för
chaufören höll koll genom backspegeln. Mycket folk var det när
det var lövmarknad. Då kunde man alltså unna sig lite extra på
marknaden.

Det borde vara preskiberat vid det här laget.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 augusti 2013 kl. 15.41.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14075) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 24 augusti 2013 kl. 05.43
En av morgondagens begivenheter skulle kunna vara till vägledning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 04 september 2013 kl. 18.28
Släp-buss och buss-släp

Så var det hållplatsens namn. Innan kullen bakom bebyggdes var den skogsbevuxen. Vi hålls i stadens ytterområden och namnet påminner om tider vi nog inte vill ha tillbaka. Namnet är detsamma då som nu och så hette också hållplatsen.

Den höga trästolpen vill jag också förknippa med otrevliga händelser men mera vådliga sådana. Bilden är omkring femtio år gammal och stolparna hade tjänat ut vid det laget. Vad tänker jag på för arrangemang? Släp-bussen och buss-släpet hade inte heller så långt kvar. Bilden är från 60-talet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 04 september 2013 kl. 19.18
En kulle med ett namn som påminner om tider vi inte vill ha tillbaka skulle kunna vara en galgbacke.

Jag ser på kartan att det finns något som heter Galgamarken i Karlskrona. Fast det ligger inte precis i stadens utkanter, men det gjorde väl kanske på den gamla goda tiden...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Fredag den 04 oktober 2013 kl. 06.19
För ett par dagar sedan råkade jag kika i en tidskrift, Lådan 3/2013 på Jönköpings läns museums biliotek, (jag jobbar på museet).

Där finns ett klipp från 2013-08-12 ur ResForum/TrafikForum:
"Kristianstad får bussläp".

Citat ur inledningen:
"Ett förarlöst bussläp ska bli lösningen på extremt belastade turer i Kristianstad stadsbusstrafik. Bussläpet är det första i Sverige."

Sedan kommer en kommentar till artikeln som inleds med detta:

"En historisk återblick på Buss-släp
För oss något äldre som vuxit upp i Jönköping - Huskvarna med omnejd är det här med Buss-släp ingen nyhet."

I sluttet av artikeln finns en bild med ett liknade bussläp som de bilder som visas här och vad jag förstår är det från 1950-talet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15248) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 oktober 2014 kl. 22.34
Var finns alla bilder som kan figurera under denna rubrik?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15249) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 14 oktober 2014 kl. 22.50
Menar du att bilder har försvunnit ur inläggen? Jag har i varje fall inte plockat bort några... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15250) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 oktober 2014 kl. 23.15
Det var inte så jag menade. Tror inte du plockat bort bilder. Inte vad jag märkt i alla fall.

Denna avdelning har liksom tynat bort. Hoppades att det skulle komma igång igen. Har själv lite dåligt med bilder att lägga ut just nu.

Christian Var har du blivit av någonstans?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 december 2014 kl. 13.55
Jo visst är det Galgamarken och busslinjen hette Lyckeby Trafikförening u.p.a. Det där med u.p.a tolkades ofta som utan personligt ansvar. Busslinjen var den första som trafikerade Karlskrona och hade således nummer 1. Den har samma nummer än i dag fast sträckningen är annorlunda. Det har ju tillkommit nya bostadsområden och nya vägar sedan den tiden det begav sig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15387) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 december 2014 kl. 14.03
En ny bild fast gammal ändå. Den kan ha mer än etthundra på nacken.

01.jpg

Inga fler ledtrådar nu. Lufsen kanske kan ta en fullpoängare.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)