Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Dagens gåta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 03 januari 2015 kl. 15.45
Bruksanvisningar kan vara rätt kul att läsa (om/när man läser dom :)). Felsökningar och säkerhetsföreskrifter brukar vara extra kul.
Ett exempel på det är min bil där det står om askkoppen att man inte får lämna något brännbart i den. Hur tänkte dom där? :)

Jag köpte något idag med en bruksanvisning som bjöd på några goda skratt. Så jag tänkte ge er en liten gåta för att se om ni är på alerten så här i början av året. Kan ni gissa vad det är jag har köpt med hjälp av följande citat?

Under säkerhetsföreskrifter står bl. a. följande:
"Apparaten ska inte användas av barn eller personer med begränsad fysisk, sensorisk eller mental kapacitet eller bristande erfarenhet/kunskap, såvida de inte övervakas av en person som ansvarar för deras säkerhet eller har instruerat dem om hur apparaten ska användas!"


PS Jag funderar fortfarande på om jag ska våga mig på att använda den...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 15.59
Det låter som en farlig apparat... :-)

Eftersom man inte får ha "begränsad fysisk, sensorisk eller mental kapacitet", så ska man väl kunna hålla den och också förstå vad som händer när man använder den, förmodligen vad man får för besked från den.

Det det möjligen vara en mobiltelefon?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 16.01
Ska inte användas av barn, ser jag nu att det står också. Då kan det knappast vara en mobil - det är ju en leksak för barn av alla åldrar... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15490) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 03 januari 2015 kl. 16.51
Nej, någon mobiltelefon är det inte, även om dom också kan verka lite "skrämmande" innan man kommer underfund med dom.

Apparaten är inte så stor, men den är större än en mobiltelefon. Den lämnar inga besked när man använder den, men låter lite grann gör den...:)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15491) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 20.47
Jag googlade på nätet. Det här verkar vara en standardformulering. Den verkar ha amerikanskt ursprung. Kan det vara en app?

Jag köpte en DVD&VCR för ett tag sedan. Den ska man behandla med stor försiktigthet. Frånsett det är det en fyndig apparat - ett riktigt fynd.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 januari 2015 kl. 21.00.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 03 januari 2015 kl. 21.37
Inte någon app. Hur ser en app ut? Är den större än en mobiltelefon...och låter lite grann? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 22.05
Elvisp? Hårtork? :-)

De är i varje fall större än en mobiltelefon, och låter...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15494) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 22.28
En app har jag aldrig sett. Men jag har hört talas om dem. Så jag är nästan säker på att de finns. Det går inte att ha en app i min mobiltelefon. Jag använder telefonen att ringa med.

Jag trodde först att det var en frostvakt. En apparat som man kan ha i jordkällaren i stället för ett ljus som brinner. Man får inte glömma att täta till ventilen.

Hushållsmaskiner ska helst inte ha mer än två manöverdon, vred eller spakar. Jag kan tänka mig att du har köpt en med display och många knappar att trycka på. Har den fjärrkontroll?

Jag tror att det är en onödig pryl du har köpt. Eller fått. Är det vad jag tror så var det årets julklapp. För många år sedan. Jag tror inte går lika bra med selleri men kanske med en pumpa.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 januari 2015 kl. 22.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15495) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 03 januari 2015 kl. 22.38
Nej, ni har fel fortfarande. Men det är en absolut livsnödvändig sak! Åtminstone för mig...:)

Inte någon display, och inte en massa knappar heller. Ingen fjärrkontroll, även om det hade varit väldigt kul att ha, men jag vet inte riktigt om det skulle fungera...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15496) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 23.01
-- dubblerat inlägg --

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 januari 2015 kl. 23.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15497) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 03 januari 2015 kl. 23.01
Jag tror det går lika bra med en pumpa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15498) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 03 januari 2015 kl. 23.42
Pumpa...? :)
Kanske det, men lika bra tror jag inte.

Vad är det då?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15499) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 januari 2015 kl. 01.10
Kaffe utan grädde är väl inget kaffe säg
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15500) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 04 januari 2015 kl. 01.18
Bravo! :)
Men inte lika avancerad med fjärrkontroll och display.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15501) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 januari 2015 kl. 11.40
Aha! Du menar en sådan här? Kockums sladdlösa modell.

Kockums


(Ändrat av kontoinnehavaren den 04 januari 2015 kl. 12.48.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 04 januari 2015 kl. 16.11
Nää, inte riktigt. Den är inte så avancerad att den är sladdlös...

En annan sak som också står under säkerhetsföreskrifter är var apparaten är avsedd att användas:
- i hushåll och liknande såsom personalrum, kontor eller andra arbetsmiljöer
- på bondgårdar
- av kunder på hotell, motell, vandrarhem eller andra boendeformer! (jadå, utropstecknet finns med där också)

Där har dom täckt upp nästan allt. Men varför specificera bondgårdar? :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15507) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 januari 2015 kl. 16.25
Lotta! Du kan inte ana vilka kök jag har sett ute på landsbygden i
mina dar. Fast där fick man kokkaffe om man inte lyckades tacka nej.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15508) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 04 januari 2015 kl. 16.35
Jag bor på landsbygden och tycker om kokkaffe. :)

Men ett hushåll är väl ett hushåll även på bondgårdar? Eller?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15510) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 04 januari 2015 kl. 17.44
Nu var det inte precis kokkaffet jag tänkte på.

Jag hjälpte en gång en amerikanare i New York med hans
översättning av en dagbok som hade tillhört hans farmors
mor. Om jag minns rätt. Hon var uppvuxen på en gård ute
på svenska landsbygden. Bob var duktig på att översätta.
Han kunde inte någon svenska utan använde enbart ordbok
och så fick jag gå igenom det han hade skkrivit. Men en
gång han bet. Han skrev och undrade varför drängarna
skulle ha varsin polismössa på morgonen ...

Kaffetåren är den mest himmelska är av alla jordiska drycker.

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/112/207.html
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17483) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 04 juli 2017 kl. 19.16
Vad är det för speciellt med dessa trafikmärken?

skyltar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17484) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 04 juli 2017 kl. 19.47
Mer än att båda betyder att man ska lämna företräde (utan resp. med fotnedsättning - om man cyklar alltså :-))?

Tja, inget av dem är runt, och inget av dem har svensk text... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17485) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 05 juli 2017 kl. 01.26
Formen är en del av svaret men på vilket sätt? Det gamla stoppmärket stod också ut. Om anledningen var densamma vet jag inte. Jag hörde en förklaring varför just de här märkena har annorlunda utseende bara för några veckor sedan. Jag vet ärligt talat inte om den stämmer. Men det verkar logiskt. Märket längst till höger när försvann det?

skyltar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17486) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 05 juli 2017 kl. 23.23
skyltar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17487) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 juli 2017 kl. 22.05
Den vänstra skylten är så vitt jag vet det enda trekantsmärket med spetsen nedåt. Det felstavade är märket är väl det enda åttakantiga. Och det gamla rättstavade märket var större än andra runda märken.

Det gula märket med svart snedstreck finns med i en uppslagsbok från 1960-talet (1964-67 års upplaga). Det betyder att hastighetsbegränsning upphör, och "får användas övergångsvis". Det står inte hur länge den "övergången" varar. Kanske försvann det i samband med högertrafikomläggningen 1967? Jag har för mig att vi fick en del nya vägmärken då (men det enda märket från den tiden som jag har säkra minnen av är det H-klistermärke som jag hade på cykeln :-)).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 14 juli 2017 kl. 09.27
De två vägmärkena kan man identifiera även om man bara ser baksidan. Det skulle alltså vara någon som tänkt till. Det är något jag förmodligen har iakttagit men aldrig funderat över. Den fria farten upphörde vid högertrafikomläggningen så sista förbrukningsdatum på det runda märket med snedstrecket bör ha varit i september 1967.

Här i landet kör man på fel vägbana men å andra sidan är stoppskyltarna rättstavade. Vi bor företrädesvis på pubar. Då slipper man förhoppningsvis krocka med någon på vägen hem från puben. Även om man går på fel sida.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 14 juli 2017 kl. 18.45
Ett förtydligande. Jag befinner mig i mitten av midsommar med en stor öl. Jag saknar bara ben och barnaby. De kanske är på en annan pub. Det finns tre i varje by. Sägs det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19408) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 23 februari 2021 kl. 21.30
"Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i Göteborg stads kulturnämnd föreslår att man tar bort bokstäverna Å, Ä, Ö"

Dagens gata: 'Rogad raaaal'
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19409) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 23 februari 2021 kl. 21.46
Det förslaget måste väl ändå vara ett aprilskämt som av misstag råkade publiceras för tidigt?

Gåtan är förmodligen blekingska. Rögad (rökt) och så någon sorts ål... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19410) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 23 februari 2021 kl. 22.45
Skånska: Rögad råååål.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)