Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 31 oktober 2019
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17476) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 22 juni 2017 kl. 00.39
I morgon är i dag i går. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17477) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 22 juni 2017 kl. 07.48
Youtube: Kurt, Jerry, Arne och Elvis. Samt Damorkestern <3 <3 <3 Trevlig midsommar from all of you to all of us!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17478) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 23 juni 2017 kl. 19.12
Det är inte enkelt att brygga bultöl: Blir det för svagt kommer det inga kunder och blir det för starkt kommer länsman.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17522) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 23 augusti 2017 kl. 13.39
Wenn jemand eine Reise tut ...

Vi bodde på hotell i Oslo och skulle titta på 'Allsång på Skansen'. Hotellet hade förutseende nog SVT1 med i utbudet. Dessvärre upphörde utsändningen. Programmet fick inte ses i Norge. Det hade tydligen något att göra med rättigheter. Tack och lov så var det samsändning med NRK.

När vi så kom till Fredriksten missade vi 'Allsång på gränsen' med en dag. Tur i oturen var att det hade regnat något förskräckligt. I Amerika välter de statyer över sydstatshjältar. Jag tror inte norrmännen välter Karl XII:s monument strax utanför fästningen. Varför finns kulan på Varbergs museum? Där finns också Bockstensmannen som vi också hälsade på.

Det regnade något rent otroligt i Oslo. Fem muséer och så hade vi tänkt ta varsin pilsner på 'Akers brygga'. Men det blev irish coffee på ett fashionabelt ställe istället. Vill ni veta vad en irish coffee kostar på ett fashionabelt ställe i Oslo? Nej jag tänkte väl det.

I Varberg finns det en märklig parkeringsyta. Inte en skylt så långt ögat kan nå - inte ens ett 'P'. Jag blev så förundrad att jag tilltalade en dam i rutan bredvid. Jag undrade om jag skulle använda P-skivan. Gör inte det då kanske du får böter sa den vänliga damen. Intill parkeringen säljer de god mjukglass. Rån eller bägare frågade den damen. Strut sa jag och då fick jag det. Köpa menar jag. Det kostade trettiofem kronor allt som allt. Man kan aldrig vara nog försiktig. Hade jag sagt rån hemma på Glaciären hade ordningsmakten kommit fortare än kvickt. The uniforms som de säger i Midsomer. Midsomer finns förstås inte på riktigt. Vi har varit där men det var en annan resa.

I Grimeton har de en anläggning som sänder ut långvåg i etern. Alla andra sändare av det här slaget runtom i världen är skrotade. Det finns inte heller några mottagarstationer kvar som är i drift. Radioamatörer jorden runt lyssnar och svarar med epost. Tänk vad det går framåt. Grimeton tillhör också väldsarvet.

Grimeton är världsarv. Världsarv finns också i Tanum. Där kan man se hällristningar. Jag är inte särskilt imponerad av världsarv. Det blir så när man bor mitt i ett världsarv.

Ibland är det svårt att se gränser i naturen. Mellan Norge och Sverige är det lätt. Där finns stridsvagnshinder. Vägen heter blågröna vägen. Den är blå på ena sidan och grön på den andra. Åker man norrut är det tvärtom.

Vägtoaletter finns det inte så många i Bohuslän. Varken längs nya eller gamla E6:an. Kyrkor är ett bra alternativ. Vi hade köpt fikabröd i Hällevadsholm och täkte slå två flugor på smällen. Fika ska betyda kafi säger en del. Jag vet inte. Det brukar alltid finnas någon kyrkbänk att slå sig ned på och dricka sitt medhavda kaffe med dopp. Kyrkogårdsbänk menar jag. Vi hittade en fin kyrka på vänster hand. Där fanns det tre sexsitsiga fikabord.

För att missa trängselavgiften i Göteborg var vi tvugna att stanna utefter vägen. I Uddevalla är det dåligt planerat. Ikea på ena sidan E6 och allt viktigt på den andra. Sedan åkte vi vidare. I Kungälv köpte vi fisk i affären bredvid Konsum. Bohus fästning hoppade vi över. Vi har bott på Fast Hatt en gång.

Denna gången bodde vi i Mölndal. Hotellet var alldeles utmärkt för den som inte ha så höga krav. På utrymme menar jag. Jag har bott där förut. Inte i Mölndal utan i Jönköping. Korvkiosken bredvid var inget vidare. Så bar det av till Skåne. Vi lämnade ett tvåfaldigt födelsedagskalas i Asmundtorp och kom tillbaka till ett enfaldigt i Vallåkra. Fram på småtimmarna var cirkeln sluten.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 augusti 2017 kl. 15.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 23 augusti 2017 kl. 17.28
Stridsvagnshinder finns det också på olika håll många mil söder den s.k. riksgränsen.

Den gränsen vid den "blågröna vägen" är egentligen en norsk inrikesgräns, mellan Idds och Bullerns skeppredor, och är tydligt utmärkt:

Gräns

Men vad var det för en märklig fästning som ni hoppade över? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 24 augusti 2017 kl. 12.59
Det blev fel. Helfel. Namnet ska naturligtvis vara Fars Hatt och inget annat. Var Båhus fästning också felstavat? Hur eller hur så måste man ta ett rejält skutt om man ämnar hoppa från Fars Hatt till Fars Hatt. Höpper en för högt är det fare för att en höpper över fästninga.

Får'nt ja en glass, så hoppar jag i älva.


Det var en lite gosse som var ute och åkte med sina föräldrar och farfar. Han satt bredvid farfar i baksätet. När de åkte förbi fästningen sa den lille gossen: Är det här du satt i fängelse farfar?

Kan ni klura ut den gåtan? Den är knepig.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 24 augusti 2017 kl. 14.33
Fars Hatt var visst också felstavat - fast det märkte jag inte... :-)

Det var det märkliga fästningsnamnet i meningen innan som jag tänkte på - men nu blev det rätt.

Fars Hatt är egentligen namnet på fästningens nordvästra hörntorn; det enda tornet som står kvar i hela sin höjd i dag. Någon som vet namnet på det sydvästra tornet?

Vad din gåta beträffar, så kan det väl i stort sett vara vem som helst. Det är många farfäder som har suttit i fängelse... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17529) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson - Torsdag den 24 augusti 2017 kl. 15.40
DFet sydvästra tornet hette 'Mors mössa'
//J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17530) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson - Torsdag den 24 augusti 2017 kl. 15.43
När det gäller Bohus fästning så är det ett välkänt brevsvar
från kommendanten Olof Starke till den Danske härföraren
Lövenskiöld, tror jag han hette, något att leta efter för er
som vil ha ett litet skratt.


//J
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17531) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 24 augusti 2017 kl. 15.54
Jörgen, tänker du på kaféet som är vackert beläget intill kiosken där de säljer mjukglass? De säljer cigaretter också men jag har gått över till mjukglass.

Gossen är min brorson. Och hans farfar var min far. Min far hade mycket hyss för sig men han satt aldrig i fängelse vad jag vet. Han berättade mycket för barnbarnen. Både skrönor och sånt som är sant. Det gäller det att tänka utanför murarna. Det finns andra murar att tänka på.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 24 augusti 2017 kl. 15.57.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 24 augusti 2017 kl. 17.19
Visst heter det sydvästra tornet Mors Mössa.

När det gäller det berömda brevsvaret, så sägs Harald Stake ha sänt följande svar till Gyldenlöve när han begärde att svenskarna på Båhus skulle kapitulera 1676:

"Sittande skitande fick jag ditt brev.
Ju mer jag läste, ju mer det drev.
Marken var bar och det fanns intet löv.
Då tog jag ditt brev och torkade min röv."


Jag kan inte gå i god för att han verkligen skrev detta. Om han gjorde det, så tvivlar jag på att Gyldenlöve lät arkivera svaret... :-) Men om någon vet var man kan läsa detta i original, så tipsa gärna!

Samma svar sägs f.ö. Gustaf Fröding ha sänt till Selma Lagerlöf i något sammanhang - och kanske finns det fler varianter på denna historia...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17533) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 25 augusti 2017 kl. 11.15
När vi ändå är inne på försvarsanläggningar och bevingade ord kan vi väl sticka emellan med den här:

Bevingade ord
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18051) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 16 mars 2019 kl. 22.29
Det var länge sedan det gjordes ett inlägg här. Vart har alla tagit vägen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18053) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 17 mars 2019 kl. 09.11
De kanske ägnar sig åt släktforskning? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18061) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 19 mars 2019 kl. 18.22
Ingen social samvaro med de levande...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18074) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 april 2019 kl. 20.55
Christian! Vart har du blivit av?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 24 augusti 2019 kl. 07.56
Matts Rosenbom har också blivit avstängd på grund av sabotage:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/gubben-rosenbom-saboterad-hatten-sonder

Han kunde fått låna min smeck om jag inte hade glömt den i Skåne. Men den kommer med vilken vecka som helst med Øresundståget.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18447) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 22 oktober 2019 kl. 23.30
Har ni tänkt på att det har funnits jordgubbar på månen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18448) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 22 oktober 2019 kl. 23.40
Nja, eftersom det var deras första månturer, så var de väl snarare blåbär... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18455) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 23 oktober 2019 kl. 20.02
De var i alla fall inga mesar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18466) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 29 oktober 2019 kl. 20.53
Malte var i alla fall ingen mes. Meddelas endast på detta sätt. Sjärneborg 2019-10-29 / CA
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18478) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 31 oktober 2019 kl. 14.59
Har inte en aning vem Malte är.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18479) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 31 oktober 2019 kl. 15.37
Det är inte Lindeman, Valfrids son. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18480) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 31 oktober 2019 kl. 16.00
--- raderat inlägg --

(Ändrat av kontoinnehavaren den 31 oktober 2019 kl. 16.02.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18481) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 31 oktober 2019 kl. 16.03
Jag var och hälsade på Malte i tisdags. Fy farao vad han hade det kallt. Nere på nollan inomhus.

På tal om Malte. Kan man kalla detta en femtekolonnare?

nybild


(Ändrat av kontoinnehavaren den 01 november 2019 kl. 01.22.)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)