Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >  
Äldre inlägg till 25 juli 2020
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18882) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 24 maj 2020 kl. 08.19
Saxat från Söderhamns Tidning 1937-03-22

Söderhamns Tidning 1937-03-22

Kan det vara morbror Johan som har författat versen?

Eller är någon annan fantasiful figur som döljer sig
bakom signaturen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18884) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 28 maj 2020 kl. 23.38
Sett och hört på reklamtv:

En mygga kan ger upphov till 1000 nya mygg

Måste det inte vara två till att börja med?

En mygga gör ingen sommar.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 maj 2020 kl. 23.39.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18889) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 29 maj 2020 kl. 21.00
"Om vi tar den krishantering vi har just nu i den här pandemin... [...] Det har ju försökts ifrån vissa håll att säga att den svenska strategin går ut på att vi ska uppnå... vi ska sprida spridan [!] och få uppnå flockmentalitet [!]. Det är inte den svenska strategin."

(Inrikesminister Mikael Damberg i Studio Ett i P1 i en intervju om den nya psykförsvarsmyndigheten.)

Nej, det är ju ingen poäng med att ha som strategi att uppnå något som redan för länge sedan har uppnåtts i Sverige. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18891) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Allan Sjöö - Lördag den 30 maj 2020 kl. 11.43
Citat från Tage Danielsson om Harrisburg:

"Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18892) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 02 juni 2020 kl. 09.50
Undrar om det finns flockimmunitet mot politiker?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18896) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 03 juni 2020 kl. 12.18
Det är så få av dem som finns ute i verkligheten, så smittrisken är väl inte så stor... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18899) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 03 juni 2020 kl. 20.05
Kanske är därför som Sverige ser ut som det gör...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18912) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 09 juni 2020 kl. 12.55
Aftonbladet [2020-06-09]: ANCESTRY > Följ deras resa > Fyra miljoner Minnesotabor har svenska ättlingar

Detta måste var fake news! Litar ni på Ancestry? Jag gör det inte!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18919) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 11 juni 2020 kl. 00.53
När man är ute i naturen i den gamla snapphanebygden i gränstrakterna mellan Blekinge och Skåne, så får man vara försiktig så att man inte blir anfallen av vilda djur.

Snappharar? :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 juni 2020 kl. 01.01.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18929) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 12 juni 2020 kl. 07.16
Aftonbladet: 2020-06-12 ”De skyddar en smutsig sanning” Robert Gustafsson var på Sveavägen på mordnatten ✓ Vågar inte yttra sig längre (PLUS)

Hur får man reda på att Robert Gustafsson inte vågar yttra sig? Om han inte vågar yttra sig. Är det genom att köpa in sig på Aftonbladets plusutgåva? Gå till kiosken och inhandla en papperstidning anses riskabelt när man som jag har uppnått en aktningsvärd ålder. Jag kunde förstås skicka den oäkta hustrun men hon drar säkert hem något otyg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18934) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 14 juni 2020 kl. 10.34
SJ:s nya app - senappen

Hört på SVT live i går kväll när jag råkade trycka på zappknappen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18939) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 16 juni 2020 kl. 23.32
Stauva rett äj lett?

Vem som är felstavningsligisten på Björkholmen vet jag inte. Jad vet vem som äger fastigheten. Kan han vara en rättstavningshaverist i det fördolda? Mikael Helgesson

Skylten går inte ihop med kommunens skyltpolicy och ska bort. Har fastighetsägaren inget att säga till om? Street view
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18974) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 28 juni 2020 kl. 19.53
Någon som kan gissa vem av de tre personerna på bilden från Aktuellt som heter Namn Namnssonquist och är grafiker? :-)

Namnssonquist
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 28 juni 2020 kl. 22.52
Även känd som Nomen Nescio Qué?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 29 juni 2020 kl. 05.27.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18977) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 08 juli 2020 kl. 17.26
Jag försöker bekräfta att min pappersforskning är rätt.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=170359.msg1549184

Jag säger ingenting så har jag ingenting sagt, men så här ligger det till:

https://www.blekingesf.se/batsmansregistret/getperson.php?personID=I23214&tree=1

Om svar anhålles icke.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post18981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 juli 2020 kl. 19.54
Så kan det gå när inte bromsen är på... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19005) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 19 juli 2020 kl. 14.11
"Post varannan dag på försök i Skåne", meddelar SVT.

Jaså, ska Postnord börja dela ut post så ofta... :-)

"Det påverkar oss ekonomiskt när vi behöver köra ut posten varje dag oavsett om vi har brev att dela ut eller inte", säger distributionsområdeschefen i Lund. "Min känsla är att de flesta har förståelse för att vi inte kan köra ut till alla postlådor utan att ha någon post", fortsätter han.

Jaha, man ska alltså i fortsättningen bara köra varannan dag till de postlådor som man inte har någon post till? :-) Och jag som trodde att varannandagsutdelning verkligen handlar om utdelning, alltså att man inte ska dela ut post varje dag även om det finns post att dela ut de dagar som man hoppar över.

Allvarligt talat verkar det nu vara "efter behag" som posten delas ut. Uttrycket att något kom "som ett brev på posten" betydde en gång att det kom snabbt och pålitligt - men i dag betyder "som ett brev på posten" snarare att det kommer för sent och lite när som helst...

För inte så länge sedan fick jag t.ex. en bunt brev utdelade samma dag, när brevbäraren tydligen tyckte att det passade att dela ut dem. Bl.a. innehöll bunten en paketavi och en påminnelse på samma paketavi - båda alltså utdelade samma dag, men daterade med en veckas mellanrum...

Det är knappast bara en teknisk fråga att breven numera inte får en poststämpel med datum...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 juli 2020 kl. 15.05.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19006) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 19 juli 2020 kl. 14.51
Härom veckan beställde jag ett nytt batteri från Batteriexperten. Ett battri till min gamla till ACER Aspire. Jag beställde på torsdag eftermiddag och fick försändelsen måndag morgon. Inte i brevlådan i entrén utan vid lägenhetsdörren tre trappor upp utan hiss. Bolaget hette inte Postnord utan Early Bird.

Jag blev förvånad över den snabba leveransen. Och att det var fraktfritt och att de finns batterier till gamla datorer att få för pengar. Om batteriet var prisvärt kan diskuteras men jag tycker det var värt sitt pris. Nästan femhundra kronor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 19 juli 2020 kl. 15.02
Det är inte bara Postnords utdelning av posten som det är lite si och så med. Också tömningen av de gula lådorna har ändrats. I min hemstad med cirka 50.000 invånare finns det numera ingen låda som töms efter klockan 16 på vardagar. Och söndagstömningen har helt slopats.

Och om man postar ett brev som ska till en annan adress här i staden, så ska det först köras cirka 9 mil till Göteborg för sorterering och sedan tillbaks igen. Det är väl också för att spara pengar, antar jag... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 juli 2020 kl. 15.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19008) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 20 juli 2020 kl. 01.17
Och miljötänk?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19009) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 20 juli 2020 kl. 01.18
Fast De får ju in lite skattepengar på bränslet som man nu har hittat på i och med detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19013) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 24 juli 2020 kl. 20.19
Varmare kyla eller kyligare värme?

Varmare kyla eller kyligare värme?

(NRK i dag.)

Jag säger inget mer, så har jag inget sagt. Jag vill ju inte riskera att säga något icke politiskt korrekt... :-)

(Observera att ovanstående inte är någon hopklippt bild. De två rubrikerna och bilderna låg intill varandra på det här viset på riktigt.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 juli 2020 kl. 00.51.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19014) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 25 juli 2020 kl. 01.26
Expressen:

"Anhöriga till en man ska då ha uttryckt oro över hans välmående."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19015) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 25 juli 2020 kl. 01.52
De kanske tyckte att de fick vänta oroväckande länge på arvet... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19016) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 25 juli 2020 kl. 07.26
SÄFFLE-TIDNINGEN:

Turkiska myndigheter kräver tillbaka fyra par bronsbyxor som ska ha sålts till Sverige i början av 1900-talet.

Kan man få en kopp kaffe?
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)