Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >  
Äldre inlägg till 17 januari 2021
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19017) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 25 juli 2020 kl. 15.47
Kulturnytt P! kulturnytt@sr.se

"I en tidigare version av inslaget påstods felaktigt att Gustav II Adolf startade 30-åriga kriget. Det hade dock pågått i 12 år innan Sverige involverade sig."

"Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen."

Vilka särintressen är kulturen på Sveriges Radio involverade i?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19031) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 27 juli 2020 kl. 14.10
Expressen:

Mormor greps i polistillslag – hade sprängmedel i behån

En riktig krutkärring får man förmoda.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19039) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 01 augusti 2020 kl. 00.48
Bing, bing, bing. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19042) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 01 augusti 2020 kl. 18.58
Klarspråk: Färst testar sig i Kronoberg och Blekinge
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19065) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 05 augusti 2020 kl. 23.04
Så här har ni aldrig sett Trump tidigare:

www.youtube.com/watch?v=PKz-IgeTMzY

Rösten är absolut äkta - men jag känner inte riktigt igen honom... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19066) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 06 augusti 2020 kl. 00.36
Trumpen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19076) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 17 augusti 2020 kl. 12.26
Undrar just hur porträttlikt fotot på ID-kortet är... :-)

Porträttlik
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19078) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 18 augusti 2020 kl. 05.23
Henom liknar min kompis Floyd i Wasau. Iförd peruk.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 augusti 2020 kl. 05.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19080) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 18 augusti 2020 kl. 14.28
Inga problem. AI klarar av till och med suddiga filurer:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7534907
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19082) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 18 augusti 2020 kl. 19.17
79 kr i stället för ordinarie pris 204 kr låter som ett riktigt fynd - för 100 tomma sidor... :-)

Fynd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19084) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 20 augusti 2020 kl. 00.13
Om man inte köper den inbundna utgåvan sparar man ännu mer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19115) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 15 september 2020 kl. 15.03
Det finns mycket smått och gott i våra arkiv. Vad sägs t.ex. om de här läskiga olycksfallen? :-)

Läskiga olycksfall
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19117) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 15 september 2020 kl. 21.55
Det hade varit skumt om det var öl som höll på att hällas upp.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19139) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 25 september 2020 kl. 13.38
Hur var det nu en klok en sa? Man blir inte frisk av att ligga på sjukhus:

Löt hjärtat vara med

Sydöstran 2020-09-25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19148) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 27 september 2020 kl. 16.50
Dags för ett bokfynd igen:

Fynd

Det som fick mig att haja till var inte själva boken, utan priset. Den måste jag köpa! Vem säger nej till att spara 1.281 kronor? :-)

Det kan tilläggas att boken har 538 sidor. Den är alltså inte tjock som ett länsräkenskapsverifikationsband, som man kan tro när man ser priset...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19149) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 28 september 2020 kl. 05.40
Ur Levande Livet:

Min sambo fastnade i utresekontrollen på Tempelhof för att hon luktade konstigt.
Nu får hon heta krutkärring för pangbrud passar sig inte. Hen hade fyra ben och
viftade på svansen. Sedan flög vi i luften.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19154) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 02 oktober 2020 kl. 23.55
Jag har gjort en beställning från en nätbutik i Danmark (som dock låtsas vara verksam i Sverige...).

Följande meddelande rubricerat "Message from PostNord" kom då per epost med besked om att paketet var på väg - fast när jag genast kontrollerade via paketspårningen hur långt det hade kommit, så visade det sig att det redan låg i min brevlåda... :-)

Postnord

Leveransen fungerade alltså - men det som får mig att skriva dessa rader är innehållet i meddelandet.

Paketet sändes som synes med Postnord (som ju är en sammanslagning av de svenska och danska bolagiserade postverken). Och tydligen har man som rutin att skriva på engelska när paketet sänds till utlandet - även när detta utland är Postnords eget hemland Sverige... :-)

Paketet kan alltså spåras via länken i meddelandet eller "via the web site of the postal operator in your country". Och vilken är denna "postal operator"? :-)

Och om man har frågor om paketet, så ska man höra av sig till avsändaren eller "your local post office". Finns det verkligen några sådana kvar i Sverige?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19155) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 03 oktober 2020 kl. 10.56
Grattis på den stora dagen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19156) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 03 oktober 2020 kl. 12.50
Jag undrade vad du menade först (det är ju trots allt tolv år sedan), men sedan kom jag ihåg... :-) Så då får jag säga detsamma till dig. Jag hoppas att tårtan var god.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19173) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 13 oktober 2020 kl. 13.55
Expressen: (2020-10-13) "Redan under tisdagen kommer Stockholms Länsstyrelse att träffa alla kommuner i huvudstaden för ett möte och en punkt är då nattklubbarnas dansgolv."

Kommunerna i huvudstaden? Vad jag känner till så vill vare sig Lidingöbor eller Solnabor bli kallade stockholmare.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19180) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 14 oktober 2020 kl. 19.59
Från Rapport i kväll 19.30:

Sverige kan bli först i Europa om inte något annat land hinner före.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19214) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 02 november 2020 kl. 14.37
Tiden går fort när man har roligt - men snart är det över...

Donito Trumpolini.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19226) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 09 november 2020 kl. 18.37
Så kan det också beskrivas... :-)

Golfklubbsägaren
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19385) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 16 januari 2021 kl. 20.20
Vi har ju alla hört uttrycket "koka soppa på en spik". Men man kan också koka soppa på ett mynt... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19386) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 17 januari 2021 kl. 15.50
blt.se SPORT: Läs direktrapporteringen i efterhand.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)