Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >  
Äldre inlägg till 11 september 2021
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19106) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 12 september 2020 kl. 23.56
Christian!

Var håller dina kompisar hus på ostkanten hus någonstans? Vill minnas att forumet ämnat för frågor och andra inlägg var nedlagt och att de blivit hänvisade hit men hittar inte så mycket inlägg rörande Möre och Blekinge här. Skulle vara intressant att läsa om inte annat. Finns säkert en del kunnande som folk har inom detta geografiska område.

Det finns dock annan information på hemsidan som är läsvärt.

https://www.diginpast.se/ostkanten/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19114) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 september 2020 kl. 12.30
Hur många får sjunga samtidigt i en körskolebil?

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 september 2020 kl. 12.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19116) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 15 september 2020 kl. 20.50
Kommer an på hur dåligt de sjunger...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 september 2020 kl. 22.25
Sju där bak och ingen fram: https://www.youtube.com/watch?v=ATfHb-egOek

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 september 2020 kl. 22.31.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19191) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 19 oktober 2020 kl. 23.53
Apropå plastkatten

Går jag direkt till affären och hem igen så tar jag med sådana rejäla kassar i plast.

Samma sak när jag går till torget på onsdagarna. Då tar jag två så det väger jämt när jag går hem. Sill till och steka, ägg, potatis, lök, morötter, lök och svenska äpplen. Och ett blomkålshuvud. Ni anar inte vad tungt det kan var. Jag har fått en sån där Helsingørskärra av den oäkta hustrun. Men den använder jag inte för jag har inte åldern inne och förresten har jag inget körkort. I kungliga huvudstan tror jag de säger Ålandskärra. Ibland har jag beställning på ett vitkålshuvud. Då vankas det kåldolmar och kålpudding. Det ska vara ett stort kålhuvud. Då blir det många kroppkakor.

Annars har jag en gammal plånbok som jag har haft bärkassar i. Fyra stora och två små. Så nu har jag sex soppåsar i plånboken. Jag har plånboken lite slarvigt nedstoppad i bakfickan. Sen har jag den riktiga plånboken med alla pengarna i en av fickorna där fram. Tänk vad en ficktjuv ska bli besviken. Sex soppåsar, en sliten plånbok och en pollett till kundvagnen.

Förut köpte vi aldrig några soppåsar. Det gick jämnt ut med bärkassarna. Jag tycker alla affärer skulle ha samma modell på sina plastkassar som speceriaffärerna.

Ibland går jag till torget och köper öländska kroppkakor från Arontorp. De är goda. I dag har jag gjort egna kroppkakor. Det blev åtta stycken och nu är det tre kvar. De är också goda. Det är bara jag som äter kroppkakor så det blir lagom att steka de som är kvar till frukost. Tänk så många kroppkakor man kunde äta i sin ungdom.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19194) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 20 oktober 2020 kl. 09.03
Rättelse:

Då blir det många kroppkakor ska naturligtvis vara Då blir det många kåldolmar.

Det är nästan lika gott. Nu ska jag steka kroppkakor (inte kåldolmar).

Kåldolmar sägs komma från Turkiet och kroppkakorna påstås komma från Karelen. Men det är bara elakt förtal.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 11 januari 2021 kl. 02.34
Inga fler uppe mitt i natten?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 11 januari 2021 kl. 08.19
Är du långe uppstigen eller har du inte gått kull ännu? På onsdag är det tjugonda knut och då ska julen sopas ut. Hur brukar du göra när det inte är pandemi? På Hasslö spökar vuxet folk ut sig till sopetroll och går runt och kräver brännvin i stugorna. Så var det i alla fall förr jag vet inte om det är så nu. I år ska allt vara virilt så det är väl bara nättroll som får spöka. Fast nättroll är inga riktiga troll. De är inte ens troll. Hur det blir ute på Hasslö i år återstår att se för de bryr sig varken om religion eller lag . Folket på ön är hetlevrade rätt de inte härstammar från Spanien. "vat hut, vet sjudubbelt hut" sa den hellörade hasslösonen i parlamentet. Om den profeten var så väl sedd där hemma vet jag inte. Det händer än i dag att han få en snyting mitt i nyllet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19369) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 12 januari 2021 kl. 00.40
Har inte sopat ut julen ännu. Lånade ut kvasten när det var påskhelg förra året och har inte fått tillbaka den ännu. En långresa med andra ord
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19373) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 12 januari 2021 kl. 16.21
Var det en bekant påskkärring som lånade kvasten? Lånade hon katten också?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19374) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 12 januari 2021 kl. 21.48
Ja. Kaffekitteln blev jag av med också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19376) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 13 januari 2021 kl. 00.12
Kaffekitteln var illa. Men katten går att ersätta.

Jag ska berätta för dej om Egon och hans katt. Egon har en god granne som heter Per. Per tyckte att Egon skulle ha katt så det inte blev så ensamt i huset. Egon protesterade inte särskilt mycket och Per åkte till Kattkommando Syd. Nu får du allt lova att ha katten inne sa Per. Vi får väl se sa Egon. Det tog inte mer än en dag innan katten jamade och ville ut. Det hade nog gått bra om inte hemtjänsten hade kommit. Hemtjänsten har bytt till elbilar så det hörs inte när de kommer. Jag vet inte om Per har varit på Kattkommando Syd och hämtat en ny katt. Han hade ju lovat att den första skulle bli väl omhändertagen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19377) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 13 januari 2021 kl. 02.00
Ja. Nu blir det ingen kaffehalv.

Katter finns det gott om.

Undrar om det är Jörgen som kan ha kvasten. Han vill nog ut och flyga med de andra kärringarna ibland...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19378) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 13 januari 2021 kl. 14.06
En Jörgen som är uppe i det blå? Det måste väl vara Jörgen Fogelklou i Göteborg? Det skulle kunna vara någon bland Änglarna men den ende Jörgen jag kan komma på där fick foten för flera år sedan. Kickad kanske passar bättre i det här sammanhanget.

I dag ska jag upp på vinden och hämta lådan där alla julesakerna ska ligga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19380) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 14 januari 2021 kl. 00.31
Nu har vintern kommit till oss. Fläckvis vitt och noll grader kallt. Fjärden ligger spegelblank. Måtte det inte vara is. Om klimatet är bättre i morgon ska jag gå ut en sväng. Jag har skott om promenadkäpparna så det ska nog gå bra att gå. Har man promenadkäppar kan man inte ha helsingørskärra. Då måste ryggsäcken på.

Det där med promenadkäppar är både på gott och på ont. I affären måste man ta en stor kundvagn för att ha någonstans att lägga käpparna. Kundvagn är bra om man ska hålla avstånd. Särskilt om spetsarna pekar framåt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19381) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 14 januari 2021 kl. 12.03
Jag fick de här figurerna i julklapp.

AMPELMANN

Enligt instruktionen ska den gröne vara till höger och den röde till vänster bakifrån sett. Hur ska man kunna se vad som är bakochfram på den röda filuren?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19382) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 14 januari 2021 kl. 12.22
Om det är reflexer, så räcker det väl att man kan se vad som är fram och bak på dig... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 14 januari 2021 kl. 12.55
Så då blir det som babord och styrbord? Det verkar vettigt. Grönt för den som nalkas från höger.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19411) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 26 februari 2021 kl. 06.01
Krogar och cafeer ska stänga 20:30. När kan de öppna igen? 21:00?

https://www.vlt.se/artikel/alla-krogar-och-kafeer-ska-stanga-20-30-nya-restriktioner-foreslas-trada-i-kraft-pa-mandag-1
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19413) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 01 mars 2021 kl. 13.43
Krögaren måste i så fall ha rättigheter som lagens långa arm har att rätta sig efter. Gästernas tillstånd måste dessutom naturligtvis vara i laga ordning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19594) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 10 september 2021 kl. 21.16
Det finns ju på nätet det mesta om det mesta. Söker en Volvo 945 kombi eller 965 Kombi, automatväxlad. Om man vill söka efter modellen på nätet för att hitta en sådan modell till salu. Var på nätet skall man leta?

Blocket finns. Men finns andra hemsidor där man kan se titta på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19595) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 september 2021 kl. 23.26
Jag har hört ryktas att det finns något som heter Google, där man kan hitta länkar till det mesta på internet. Men man ska ju inte tro på allt man hör... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19596) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 september 2021 kl. 18.41
Det kom ett brev med eposten i dag:

Hi Christian,

I clearly remember this day 20 years ago. At about 9 AM, you were out on my back porch having a cigarette, and I just turned on the TV for the news. There it was: The tower was on fire. It was a terrible day with about 3000 people dying.

Later in the week we went to Rock Island Illinois to attend the National Genealogy Conference.

Henry celebrated his 95th birthday on 31 August. He is slowing down but still getting around. I am still doing fine, and I hope you are also. No Covid for any of us in the family.

Take care.

Floyd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19597) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 11 september 2021 kl. 19.44
Har också hört ryktat om detta och att all skit finns där både det man behöver och inte behöver.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19598) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 11 september 2021 kl. 20.04
https://duckduckgo.com/

Prova DuckDuckGo Det är ungefär som Google fast bättre sägs det fast det vete sjutton. Varför ska du köpa Volvo när det finns Audi helst en svart.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)