Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >  
Bredband
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20174) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 23 maj 2022 kl. 11.40
Den oäkta hustrun har bestämt si för att köpa en så kallad smartfån på lördag. Då så upphör behovet av mobilt bredband eftersom en smartfånanvändare kan dela sig med upp till fem användare. Är jag snäll så kan jag kanske få vara med på ett hörn.

De lokaler vi frekventerar är mestadels utrustade med så kallad wifi och är den inte det så gäller det att se till att vara förberedd och ha allt på datorn.

Så det lutar åt att gå gå över till ett fast bredband via stadsnätet. Vi har fiber indragen i lägenheten. Vi bor i ett så kallat ComHem-hus men deras erbjudande är inte av intresse. Vad jag har föstått så är det flera i lägenhet som har bytt från ComHem till affärsverken. Det märks om inte annat i soprummet. Hur återvinner man ComHems sopor.

Jag vill om möjligt ha hjälp med att välja rätt alternativ i affärsverkens digra utbud. Smartfån är inte aktullt för min del. Jag är inne på min andra Doro. Den första tappade jag i toaletten. Batteriet och simkortet överlevde. Tänk om det hade varit en smartfän för många tusen. Nu blir det en överlopps smartfån så nu har jag råd att tappa en till. Hels på ett annat stället.

Det här finns att välja på:

https://www.karlskronaporten.net/se/tjanster/bredband/10-100-mbit/

Tack på förhand för visat intresse.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20179) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 24 maj 2022 kl. 12.33
Två av företagen på listan har jag varit kund hos: Telia (telefon) och Bredband 2 (bredband). Båda vill jag starkt varna för. Hos Telia och Bredband 2 är kunderna fullständigt rättslösa.

Två av de andra företagen på listan övervägde jag att bli kund hos när jag skulle ersatta bredbandet hos Bredband 2: Bahnhof och Ownit. Själva tjänsterna verkar bra hos båda - men...

Hos Bahnhof finns inte epostfaktura som ett alternativ. De enda fakturametoderna är autogiro (men ingen med minsta självbevarelsedrift låter ju något dras automatiskt från bankkontot), e-faktura (men jag vill inte ha fakturan sänd till banken; den "förenkligen" krånglar bara till det) och pappersfaktura. Det borde rimligen också gå att logga in på kontot och ladda ned fakturan som pdf, även om man inte säger något om det, men eftersom det inte går att välja som faktureringsmetod, så får man betala en femtiolapp för en pappersfaktura även om man laddar ned en pdf själv. Deras administration verkar vara kvar på 1900-talet...

Jag skickade ett mejl till Bahnhofs kundtjänst och ställde några frågor om bl.a. faktureringen, men fick efter en veckas väntan bara ett goddag yxskaft som svar. Jag skickade då ytterligare ett mejl och bad om svar på mina frågor - men efter ett halvår har jag ännu inte fått något svar. De gillar tydligen inte kunder som ställer frågor... :-) Jag vet också sedan tidigare att även om tekniken fungerar, så kan man inte säga detsamma om organisationen av verksamheten. Det är visserligen över 10 år sedan, men det verkar inte ha ändrats.

Ownit gick det inte att beställa via nätet. Efter att ha fyllt i alla uppgifter blev det nämligen stopp vid själva beställningen: Man behövde bank-ID. Men bank-ID är så primitivt att det inte finns en version för Linux. I stället hänvisades jag till kundtjänst. Jag skickade då ett mejl dit med beställningen. Men man kunde inte ta emot beställning via epost av "säkerhetsskäl". I stället bad man mig att ringa, så att man kunde få "muntligt ljudaccept". Man ville m.a.o. spela in min beställning. Men sådana STASI-metoder gillar jag inte. Och dessutom vill jag alltid göra beställningar skriftligt.

I stället hittade jag ett annat företag, där det utan problem gick att beställa. Själva bredbandet fungerar också som det ska - till skillnad från Bredband 2:s ständiga avbrott. Men min nuvarande bredbandsleverantör finns inte med på Karlskrona-listan.

På listan finns en del företag som jag inte vet något om. Men om du har bank-ID för beställningen, så kan jag rekommendera Ownit.

När det gäller hastigheten, så bör du ha 100 för nedladdning. För uppladdning behövs väl inte så mycket, men jag har 100/100. Det är ju inte mycket skillnad i priset på 100/100 och 100/10.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20180) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 24 maj 2022 kl. 18.09
Jag tackar för besväret. Dina synpunkter bekräftar mitt val. Det finns andra STASI-metoder att beakta om jag har förstått det hela rätt. Jag återkommer med mitt omdöme när jag har varit igång om månad eller två.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)