Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 5 juli 2022
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20160) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 05 maj 2022 kl. 00.27
Ja, om kränkningen inte skedde i mars och april 1658-1660. :-)

Men kanske räknar man i "nära" Bornholm in Blekinge? Där 'råkade' i vart fall det ryska planet också komma på fel sida av gränsen efter att det varit vid Bornholm.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20161) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 05 maj 2022 kl. 11.06
1658 var året svenskar kränkte danskt farvatten om jag minns rätt ifrån min lärotid i folkskolan. Drygt 12 år efter den omtalade freden i Brömsebro. Det var mer krig än fred på den tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20162) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 05 maj 2022 kl. 19.48
Blekinge som var danskt vid den tiden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20163) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 05 maj 2022 kl. 21.42
Genom freden i Roskilde 1658 fick Sverige hela Skåneland, inkl. Blekinge och Bornholm.

Men vid freden i Köpenhamn 1660 fick man lämna tillbaka Bornholm till Danmark.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20164) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 05 maj 2022 kl. 23.41
Är med på noterna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20165) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 09 maj 2022 kl. 12.35
Det kan bli en ny folkräkning efter feltryck

https://www.rotter.se/senaste-nytt/3737-det-kan-bli-en-ny-folkrakning-efter-feltryck

Var det feltryck eller feltyck?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20166) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 maj 2022 kl. 09.25
I samband med Finlands NATO-besked nu på morgonen jämförde SVT:s Hasse Svens med andra historiska händelser - bl.a. när "Finland frigjordes från Sverige 1809"...

Och här har jag gått och trott att Ryssland erövrade Finland från Sverige 1809. Men där har jag tydligen haft fel. SVT vet naturligtvis hur det egentligen ligger till:

"SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant." :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 maj 2022 kl. 10.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20167) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 12 maj 2022 kl. 16.22
Hur kan man fotografera ett svart hål? Det måste vara svartare än svart.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20168) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 12 maj 2022 kl. 21.26
SVT fortsätter med sin "sanna och relevanta" rapportering (kl. 11.49 i dag):

"President Vladimir Putin lovar att stödja ockupationsmakten i Cherson, som efterlyst en rysk annektering."

Putin lovar alltså att stödja sig själv? :-) Eller finns det fler Putin? Den Putin jag känner till är ockupationsmakten...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20169) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 13 maj 2022 kl. 09.04
En historia från förr i tiden. Närmre bestämt 45 år sedan. Ett ständigt aktuellt ämne nämligen demonstrationer. William Håkansson var en välkänd profil. En i det närmaste yrkesdemonstrant.

https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-101382/

https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-101383/

https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-51933/

https://blm.kulturhotell.se/objects/c32-71123/

William var inte trakterad av porr. Det gick inte ihop med hans religiösa övertygelse. Likaså var han motståndare till att döpa barn. Han förespråkade vuxendopet. "Begjutelse är icke dop" stod på hans plakat. Där han högljudd stod utanför kyrkan ett syndens näste. Det var inte och är inte förbjudet att demonstrera och polisen lät honom hållas. Utom vid ett tillfälle. Det var när kronprinsessan Victoria skulle döpas. Då blev han tillfälligt omhändertagen och skjutsades ut till någon förort. När William tagit sig och sina plakat tillbaka in till stan var barndopet redan överstökat.

En kompis och jag skulle fara till Stockholm. Vi skulle bo hos en kompis i Rinkeby som hette Tore. Men först skulle vi dra en repa på stan. När vi kom fram till Sergels torg var det massvis av folk nere på plattan. Och ett jäkla liv. Vi blev nyfikna och trängde oss fram och vem stod där i mitten om inte William Håkansson med sin bibel. Att man skulle behöva fara ända till Stockholm för att träffa William.

På kvällen skulle vi åka in till stan och slå runt. Vi hade köpt tredagarskort och Tore hade sitt 50-kort. Det blev sent och tunnelbanan hade slutat gå så det blev nattbuss. Det var svinkallt och snöglopp i luften. Bussen stod så inbjudande vid Tegelbacken men den var inte framkörd. Då får man inte gå på sa Tore. Min kompis och jag gick bort och fick kliva in i värmen. Då kommer Tore smygande med sitt 50-kort. Hållplatsen är där framme sa busschauffören. Jamen dom sa Tore och pekade på oss. De är från landet och begriper inte bättre fick Tore till svar. Till saken hör att både jag och min kompis hade bott i Stockholm och var väl insatta i rutinerna. Tore fick stå kvar i snögloppet i åtminstone tio minuter.

Sven Viktor Emanuel Håkansson var medborgare i Amerikas Förenta Stater.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 13 maj 2022 kl. 11.09.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20170) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 15 maj 2022 kl. 18.19
"Efter 20 års arbete har Moderaterna sett till att Sverige säger ja till Nato", säger Ulf Kristersson på Twitter (se bilden).

"...har Moderaterna sett till..." Och när blev Putin medlem i Moderaterna? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20181) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 maj 2022 kl. 07.00
Jag vet inte om nedanstående citat passar här. Det handlar mer om feltänk än tyckfel och tryckfel. Som jag ser det.

SVT 2022-05-25:

Alla över 65 år kommer att erbjudas ytterligare en vaccindos
I höst kommer alla över 65 år och vuxna i riskgrupper att rekommenderas och erbjudas ytterligare en påfyllnadsdos. Det meddelar Folkhälsomyndigheten och socialminister Lena Hallengren (S).
Det här blir alltså den femte påfyllnadsdosen för 65 plussare. Det finns en rekommendation sedan tidigare att gruppen ska ta en fjärde.
Vuxna i gruppen 18–64 år kan ta en fjärde dos om de önskar, men det är inte en rekommendation.
- Vinsterna är begränsad för den här gruppen, säger Folkhälsomyndighetens generaldirektör Karin Tegmark Wisell.


Jag är 65+ och utöver det tillhör jag inte någon riskgrupp.

Jag har blivit vaccinerad tre gånger varav de två sista var påfyllnadsdoser. Jag skriver sista inte senaste. Jag har blivit erbjuden ytterligare en påfyllnadsdos. Det skulle i så fall bli den tredje påfyllnaden. Nu kommer man att rekommendera en femte, Vart tog den fjärde påfyllningen vägen.

"Vuxna i gruppen 18–64 år kan ta en fjärde dos om de önskar, men det är inte en rekommendation." Hur ska man tolka det?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20182) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 30 maj 2022 kl. 11.18
Tekniskt missöde

"Hela Sverige behövs" - utom Öland... :-)

Ett "tekniskt missöde" säger en centerriksdagsman till SR, och jämför det med ett tryckfel i en tidning. Den som klottrade ihop kartan glömde alltså att trycka på Ölands-knappen på tangentbordet... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20183) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 05 juni 2022 kl. 11.34
"Krokiga frågetecken" är rubriken på en diskussion i ett annat forum.

De flesta frågetecken är krokiga. Om de är raka, så är de utropstecken. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20184) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 juni 2022 kl. 06.57
aftonbladet.se 2022-06-07:

"Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson kallar till pressträff med anledning av SAS plan SAS Forward, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Pressträffen hålls klockan 07.45."

Lysande Sickan! Vi har ett plan!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20185) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 08 juni 2022 kl. 19.22
Myndigheter är för träliga. Men det är väl det som vi betalar dem för.

SVT 2022-05-22
Sölvesborgs kommun ville döpa rondellen i Norje som leder till festivalområdet kring Sweden rock till just Rockrondellen.
Men Trafikverket är inte lika roade av förslaget och säger nej. Eftersom vägen genom rondellen är statlig är det Trafikverket
som namnger, även om kommunen får komma med förslag, det uppger Blekinge läns tidning. Motiveringen kommunen
fick från myndigheten var att namnet skulle referera till ett evenemang och inte till en geografisk plats. Istället föreslås
rondellen döpas till Norjerondellen. Enligt tidningen har kommunstyrelsens arbetsutskott hanterat frågan och valt att gå på
Trafikverkets linje. Något som innebär att rondellen snart är döpt till Norjerondellen.


Jag tycker att cirkulationplatsen borde fått heta 'Rockringen*. Att kalla en cirkulationsplats för rondell är fel. Så det så.
Namnet Norjerondellen är som gjort för att feltolkas. I Norge säger man rundkjøring. Där är man mera rakt på sak.
Även när det går runt i cirklar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20186) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 08 juni 2022 kl. 20.22
Det är i vart fall tur att man inte kallar den Swedenrondellen - det hade ju inte passat i Norje... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 08 juni 2022 kl. 20.40.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20187) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 08 juni 2022 kl. 22.53
Ja nu är det Sweden Rock och Sölvesborgs kommun flaggar för vattenbrist. Men för tusan hårdrockarna dricker väl annat än vatten. Och inte tvättar de sig i annat än yttersta nödfall.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 09 juni 2022 kl. 22.30
”Vi jobbar aktivt med att få bukt med allt snusk som pågår på våra gator och torg", säger en sektionschef på Malmös fastighets- och gatukontor till SVT.

Jag misstänker starkt att det kan finnas en och annan Malmö-bo som har en motsatt uppfattning om vad kommunen gör... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 13 juni 2022 kl. 15.36
"Det är åtminstone ren mög" sa käringen när jag borrade i väggen så spånorna yrde och dammet rök.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 02 juli 2022 kl. 23.48
Det är viktigt att ha flytväst på hunden, säger en veterinär till SR - för om den ramlar i vattnet är den helt strandsatt... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 03 juli 2022 kl. 10.51
Socialdemokraterna inleder Almedalsveckan med en stark formkurva. Trots det är utmaningarna
många och skulle det vara val idag skulle partiet förlora regeringsmakten.

– Detta eftersom deras uppgång sker på bekostnad av Centerpartiet, Vänsterpartiet och
Miljöpartiet som ligger under riksdagsspärren, säger SVT:s inrikespolitiska kommentator
Elisabeth Marmorstein.


Borde det inte vara:

Socialdemokraterna inleder Almedalsveckan med en stark formkurva. Trots det är utmaningarna
många och skulle det vara val idag skulle partiet förlora regeringsmakten, säger SVT:s
inrikespolitiska kommentator Elisabeth Marmorstein.

– Detta eftersom deras uppgång sker på bekostnad av Centerpartiet och Vänsterpartiet.
Samt Miljöpartiet som ligger under riksdagsspärren.

Fast det kanske är en fråga om tycke och smak. Säger språkpolisen Andersson.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 juli 2022 kl. 11.17.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20200) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 04 juli 2022 kl. 00.33
Apropå det här med apor:

https://www.di.se/nyheter/borsapan-fortsatter-spoa-proffsen-bast-forsta-halvaret/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20201) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 04 juli 2022 kl. 20.18
Undrar hur mycket börsanalytiker tjänar? Hur många bananer får apan?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20204) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 05 juli 2022 kl. 22.54
Det är måhända en människoapa. På tal om bananer så har jag spisat Flygande Jakob i denna afton. Men vem var Jakob? Han var näppeligen någon apa.
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)