Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 22 november 2022
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20308) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 03 oktober 2022 kl. 00.33
SVT: Läckorna tycks minska långsammare på svenskt vatten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20310) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 11 oktober 2022 kl. 10.35
SR:

Sanningstupa

"Fanns ättestupor?"

Bilden är från Prekestolen (Predikstolen) vid Lysefjorden i Norge - men det upplyser SR inte om... Vad denna fjällplatå har med ättestupor att göra kan man fråga sig. Jag betvivlar starkt att den ens påstås ha använts som en sådan. Turen dit upp sägs ta 4-5 timmar - och ännu längre om man är dåligt tränad, vilket en orkeslös åldring lär vara... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20312) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 16 oktober 2022 kl. 08.05
Det här var bland det värsta jag har sett: Matkultur i sydöstra Sverige
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 26 oktober 2022 kl. 21.15
"Världens smutsigaste man" hade inte tvättat sig på över ett halvsekel. Han var rädd att tvål och vatten skulle göra honom sjuk.

När han till slut övertalades att tvätta sig, så blev han sjuk strax efteråt och dog några månader senare, 94 år gammal.

Hade han blivit 100 om han inte hade tvättat sig?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20321) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 27 oktober 2022 kl. 13.01
Min lilla faster Siri (hon hette egentligen något annat) gick bort i somras några veckor innan hon skulle fylla 99 år. Jag trodde hon skulle fylla 100 innan hon lämnade jordelivet. Men jag tror inte hennes alltför tidiga bortgång skulle ha något att göra med att hon tvättade sig regelbundet.

Min lilla faster var klar in i det sista som man brukar säga. Jag är glad att jag fick tillfälle att träffa henne de sista dagarna. Jag och min bror körde 12 mil bort och 12 mil hem ett par gånger. Vi var hennes närmaste släktingar. Sett till geografin. Hon var helt införstådd med att slutet var nära. Faster Siri har alltid varit fnittrig av sig och min bror skojade med henne och fick henne skratta så gott på dagen innan hädanfärden.

Jag hade bespetsat mig på att få komma till Rikets Sal i Lenhovda men därav blev det inte. Min fasters aska blev spridd i minneslunden på Nottebäcks kyrkogård. Genom kyrkans försorg utan några som helst ceremonier. Det var enligt hennes vilja. Jag trodde Jehovas Vittnen skulle jordbegravas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20322) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 28 oktober 2022 kl. 01.02
Är alla de vita prickarna i prickekorven återvunnen plast?

Pickekorv


Den korven skulle jag inte vilja äta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20323) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 28 oktober 2022 kl. 07.33
Nej, inte alla. Bara 60 %. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20324) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 28 oktober 2022 kl. 23.33
Upp och ned? Eller möjligen ned och upp? :-)

Om det nu spelar någon roll...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20325) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 29 oktober 2022 kl. 06.49
Anders Perssons stuga står i ljusan låga. Brinner den upp eller brinner den ned? Eller möjligen ner? Inget rätt! Stugan brinner opp!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20326) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 29 oktober 2022 kl. 09.56
Apropå tavlan med tavlan så är ju bildtexten: "Does that look right to you?" Så helt klart ska tavlan vridas ett kvarts varv.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20327) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 29 oktober 2022 kl. 11.55
Nu har också SVT uppmärksammat de upp- och nedvända tejpremsorna. Men minns var du läste det först :-) - och utan enerverande hissmusik...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 29 oktober 2022 kl. 14.26
Lite av Filosofiskt spörsmål.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20334) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 31 oktober 2022 kl. 16.55
Det kallar jag tåg, nästan 2 km långt. Men så är det världsrekord också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20336) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 01 november 2022 kl. 15.22
Man hinner knappt stiga på innan det är dags att stiga av.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20342) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 04 november 2022 kl. 23.27
SVT:

"Gymnasieklassen: Alla känner någon som snusar varje dag" - och så är där en bild på en klass där alla räcker upp handen.

Det ska väl föreställa undersökande journalistik förmodar jag... Men det räcker ju att en i klassen snusar varje dag, så känner alla i klassen någon som snusar varje dag. :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20351) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 10 november 2022 kl. 16.35
EXPRESSEN REKLAMANNONS: "5o ton. Så mycket plast sparar McDonald’s in varje år genom att nu ta bort plastlocken från sina läskmuggar. "5

Är det att spara när man minskar förbrukningen? 5o ton - ska det vara 50 ton?



(Ändrat av kontoinnehavaren den 10 november 2022 kl. 22.08.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 12 november 2022 kl. 16.15
SR:

Godsak

"Konfekten i Myanmar"... :-)

Är det möjligen "konflikten i Burma" man menar?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20357) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 november 2022 kl. 16.24
Det är säkerligen ett felstavningsprogram. Förmodligen windowsrelaterat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20360) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 17 november 2022 kl. 08.24
SR:

Riskabelt

Felstavning eller avsiktligt? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20361) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 19 november 2022 kl. 10.48
Man har rättat "riskdagen", så det var tydligen inte en avsiktlig stavning - men länken är oförändrad... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20362) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 19 november 2022 kl. 10.49
SR:

Inställt

Julmarknad inställd p.g.a. snö... :-)

Fast å andra sidan borde julmarknad i november alltid vara inställd!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20363) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 19 november 2022 kl. 17.02
"Järnvägsbrons nya belysning kommer tändas vid invigningen men släcks sen igen."

De kan väl ha invigningen middagstid så slipper de tända lyset.



(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 november 2022 kl. 17.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20364) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 20 november 2022 kl. 21.03
Vem tänder på det....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20365) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 21 november 2022 kl. 15.33
Grönköpings vänort Lidköping.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20366) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 22 november 2022 kl. 23.38
Rubrik i ett annat forum:

"Barnlösa par och deras ättlingar..."
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)