Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Chatt om Ditt och Datt   >  
Äldre inlägg till 10 mars 2023
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20455) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 10 januari 2023 kl. 00.41
I stället för folkräkning 2023:

http://www2.jordbruksverket.se/download/18.299bec421855c9522ce14e12/1672315887805/E23.pdf
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20456) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 14 januari 2023 kl. 01.01
https://minaanor.com/blog/2021/10/02/boskapslangder/

Konstaterar bara att det finns folk som har släktingarna bland grisarna...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20457) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 14 januari 2023 kl. 01.09
Christian

Det är ingen "kattastrof" så att säga
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20458) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 14 januari 2023 kl. 12.40
Tråkigt att behöva förstöra en bra historia med lite fakta... Böndernas namn står också i boskapslängderna - och de kan man ha viss användning för i släktforskningen... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20459) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 14 januari 2023 kl. 13.29
Husse menar du?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20482) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 04 februari 2023 kl. 17.47
Idag är det den så kallade Mellon, vilket jag inte bryr mig om. Men kom att tänka på, en som kallades Sme-Anders. Som ägde en trombon. Vid ett tillfälle, var det någon sorts orkester i byn, på 50-talet. Men deras trombonist, kom inte. Då kom folket, på Sme-Anders som tillfrågades och sa ja. Första låten började och Sme-Anders, var fel hela tiden. När de andra sluta spela, sa Sme-Anders, lite förvånat: Är ni redan klara, jag har tre takter kvar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20483) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 04 februari 2023 kl. 21.02
Borst-Oskar tillhörde attraktionerna på Lövmarknaden på den tiden det begav sig. Det var vid en av dessa marknader som Oskar yttrade följande: "De var här från Radiotjänst och ville jag skulle spela på dragspelet. Men då sa jag att jag kan bara en låt och så håller han inte väder ändå."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20484) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Lördag den 04 februari 2023 kl. 22.23
Underbart
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20485) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 februari 2023 kl. 22.12
Kul och se dig igen Kenneth. :)

Och ni andra också.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 februari 2023 kl. 06.54
Det finns många historier om Borst-Oskar. Men de får vi ta en annan gång. Borst-Oskar var handelsresande och hans största artikel var borstar av eget fabrikat. Man borde skriva om Borst-Oskar men det är så mycket man borde göra. Det skulle kunna blir en hel bok. Men allt är inte rumsrent och lämpligt att sprida i tryckt form.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 februari 2023 kl. 17.14
Borst Oskar? Vem är denna storhet? Måste vara någon jag missat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20493) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 februari 2023 kl. 19.05
Borst-Oskar var världsberömd i hela östra Blekinge.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20494) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 07 februari 2023 kl. 20.09
https://borstanders.se/om-oss/ (?)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 12 februari 2023 kl. 15.25
Hört i spanska trappan vid bänkarna på solsidan:

- Hörru, kan man få en cigg?
- Nä, jag har slutat upp med rökat. Men vill du ha en snus?
- Ja.
- Du kan få min. Jag ska precis byta.

Våren är här!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20510) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 februari 2023 kl. 21.09
Och småfåglarna kvittrar. Ännu ett vårtecken.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20511) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 17 februari 2023 kl. 11.00
Snödroppar och tulpaner...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20512) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 17 februari 2023 kl. 17.03
Är det så konstig att så här sneda och vinda höghus riskera att rasa i snålblåsten.

storm


Kan det vara pussgurkan som har ritat skapelsen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20520) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 februari 2023 kl. 23.37
Pussgurka?

https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=FzDIMQGz&id=2559EEBE895C08F135AF113E42B8A89968F3DAB8&thid=OIP.FzDIMQGzWx8hWYMi6ffeiQHaJm&mediaurl=https%3a%2f%2fcdn.vegaoo.se%2fimages%2frep_art%2fgra%2f315%2f5%2f315509%2fnunnan-pussgurka-latexmask.jpg&cdnurl=https%3a%2f%2fth.bing.com%2fth%2fid%2fR.1730c83101b35b1f21598322e9f7de89%3frik%3duNrzaJmouEI%252bEQ%26pid%3dImgRaw%26r%3d0&exph=2400&expw=1850&q=pussgurka&simid=608035643078097855&FORM=IRPRST&ck=2ED3DEC27274945BADCADEC3C34F7211&selectedIndex=0&idpp=overlayview&ajaxhist=0&ajaxserp=0
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20524) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 24 februari 2023 kl. 00.13
Jag ser till min förskräckelse att Puss-Gurkan har anor i Blekinge. Tack och lov så verkar de ha funnits långt bortåt Lister. Ett gott stycke härifrån.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=190958.msg1642952#msg1642952
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 26 februari 2023 kl. 18.22
Var det mej du menade?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20536) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 mars 2023 kl. 18.43
Söndag idag = slutet av veckan

----------

(Inlägget är hitflyttat från en sockendiskussion i Svenneby.

Forumguiden)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 mars 2023 kl. 09.32
Må så vara. Jag tolkar det Jörgen skriver som den kommande veckan (vecka 10). Eller möjligen de närmaste sju dagarna som också är en vecka.

Då är det ett större problem med dygnsrytmen på https://www.tv.nu/. Där varar dygnet långt in på småtimmarna. Ända fram till morgonkvisten då SVT Barn drar igång.

I programtablån i min Grundig börjar dygnet vid midnatt. Minst sagt förvirrande. Heter det i teve eller heter det på teve? Det heter ju i Aftonbladet. Men jag har hört många säga på Aftonbladet. Är det rätt att skriva teve eller ska det vara TV? Eller är det tv som det rätta. Är rätt rätt eller är det riktigare att skriva riktig?

Jag har en jobbig kusin som redan på 60-talet påpekade att det var fel att säga halv åtta när klockan var 19.30 och Aktuellt med Olle Björklund tog sin början. Han är över 90 nu och lika jobbig fortfarande. Kusinen alltså.

I tossdags skulle vi haft massipantåta. Fast ja kan äta pinsesståta vaje dag. Ha man munnen full med massipan kan man inte i mäka ord. I vaje fall inte muntligen.

----------

(Inlägget är hitflyttat från en sockendiskussion i Svenneby.

Forumguiden)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20546) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 07 mars 2023 kl. 23.53
Datum: Tue, 7 Mar 2023 03:21:51 -0500 Lagra åtgärd krävs: återbetalning misslyckades!.msg
Från: E.ON <support@register.com> Importera adresser support@register.com Blockera email support@register.com Blockera SMTP Relay netsolhost.com
Till: ostkanten@klaura.se
Ämne: åtgärd krävs: återbetalning misslyckades! Alla meddelandehuvuden
Alla bilagor

E.ON

Sehr geehrte(r) ,

Eon har äran att meddela dig att efter en kontroll utförd av vår vård av betalningarna,

det visade sig att ett fel inträffade oavsiktligt i vårt system, vilket orsakade en debitering på 1279.00 SEK.

För att åtgärda denna anomali och återbetala dina rättigheter,
Klicka på knappen nedan och följ instruktionerna som kommer att visas för dig

öppen begäran→

Tack för att du förstår.

Eventuella utelämnanden vid inmatning av den begärda informationen kommer att resultera i att ditt formulär automatiskt avvisas och att summan 1279,00 SEK inte återbetalas.

Observera att tjänsten avsäger sig allt juridiskt ansvar i avsaknad av ett omedelbart svar från din sida och inget klagomål kommer att accepteras.

Mit freundlichen Grüßen
Group Communications & Political Affairs


E.ON SE
Brüsseler Platz 1
45131 Essen, Germany
Sitz Essen, Amtsgericht Essen

Tel.: 49 201-184-00
E-Mail: info@eon.com
HRB 28196

eon.com Impressum Datenschutz Pressekontakt Abmelden


Tack för att du förstår??? Jag fattar ingenting. ostkanten har ju varken el eller vatten eller avlopp. Eller eget konto. Så hur ska återbetalning regleras. ostkanten kan inte en swischa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 08 mars 2023 kl. 00.26
"...en kontroll utförd av vår vård av betalningarna." "För att åtgärda denna anomali och återbetala dina rättigheter..." :-)

Om du "klickar på knappen och följer instruktionerna som kommer att visas för dig", så får du garanterat inte 1.279 kr insatt på ditt konto, utan blir av med den summan (eller mer...). Observera hur viktigt det är att inget "utelämnas" vid "inmatning av den begärda informationen" - speciellt bank-ID-uppgifterna förmodar jag... :-)

Det är knappast förvånande att skojarna "avsäger sig allt juridiskt ansvar" och att "inget klagomål kommer att accepteras". :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 10 mars 2023 kl. 18.30
Roligt att det är lite aktivitet i detta forum
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)