Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >   Äldre inlägg (arkiv)   >  
Äldre inlägg till 30 april 2023
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20462) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 20 januari 2023 kl. 19.24
Tyskland har väl snarare svårt att komma till skott när det gäller stridsvagnar till Ukraina...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20463) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 21 januari 2023 kl. 05.52
De ödslar krutet på annat
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20467) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 26 januari 2023 kl. 23.31
Ålefeskarn drar en vals:

https://www.youtube.com/watch?v=9xWDoO4LdWk
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20468) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 27 januari 2023 kl. 18.15
"Planerbar energi"... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20469) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 30 januari 2023 kl. 02.04
Det vill till att det blåser. I dag var jag ute en sväng på stan. Det var som det brukar. Motvind när jag gick bort och motvind när jag gick hem.

01:29:39 och 01:37:28 var det lite krisartat https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Glöm inte att spara innan ni släcker och går och lägger er.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20470) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 30 januari 2023 kl. 02.41
https://www.expressen.se/noje/aja-baja-svt-"missarna"-i-handelser-vid-vatten/

Det var som "katten"
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20471) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 31 januari 2023 kl. 23.00
Svenska Kraftnäts "kontrollrum" (som du hänvisar till, Christian) visar att när vindkraftproduktionen ökar, så minskar samtidigt vattenkraftproduktionen. Och när sedan vindkraften minskar, så ökar vattenkraften igen. Man sparar m.a.o. vatten i dammarna när det blåser mycket. Sammanlagt står vind och vatten för ungefär 2/3 av elproduktionen, det är bara fördelningen mellan de två som ändras. Det blir alltså inte brist på el när det blåser mindre. Och atomkraftselen motsvarar ungefär exporten...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20472) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 01 februari 2023 kl. 16.07
Det var balansen jag syftade på. Inte produktionen. Sedan har jag svårt att förstå att man sparar. När man tvingas betala mer för mindre. Men aktörer och myndigheter har slutat att tala om att spara.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20480) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 03 februari 2023 kl. 21.46
Vind ovh vatten? Varför utelämna solen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20481) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 03 februari 2023 kl. 22.52
För att den inte finns med i statistiken i Svenska Kraftnäts "kontrollrum". Det är ju ingen stor kraftproducent (företag) som står för den, utan enskilda fastighetsägare som har paneler på taken. En del har överskott som man levererar, och möjligen ingår den då i "ospecifierat".
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20502) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 10 februari 2023 kl. 22.35
SVT:

Tunnelbaneteater

"Människor sökte skydd i tunnelbanan när flyglarmet ljöd över Kiev under fredagen."

Tjusig tunnelbana man har i Kiev. Den ser nästan ut som en teater... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20526) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 28 februari 2023 kl. 21.19
SR:

Stabil avstängning


"Vill få stabilare elpriser." Det låter ju betryggande... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20528) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 02 mars 2023 kl. 08.19
SVT:

Trikfik

"Trikfiksäkerheten"? Här har nog Trikfiksnisse varit i farten... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20570) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 30 mars 2023 kl. 19.41
SVT: Enligt polisen handlar det om en kollision mellan två fotgängare och en personbil.

Jag kan inte påminna mig att jag någon gång har läst om en kollision mellan fotgängare och personbil tidigare. Här var det dessutom två fotgängare inblandade.

SAOB: TRIPPELKROCK: krock mellan tre (motor)fordon.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20574) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 05 april 2023 kl. 17.33
- Goddag, Tudde.

- Goddag, Mudde.

- Är min reaktor färdig?

- Ack nej, det bidde ingen reaktor.

- Bidde det ingen reaktor? Vad bidde det då?

- Det bidde en kaffekokare.

- Bidde det en kaffekokare? Och när är min kaffekokare färdig?

- Om lördag.

:-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20575) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 05 april 2023 kl. 19.02
Trångt

27 miljarder totalt i skatteåterbäring, vilket alltså blir 9 kronor i snitt per invånare - enligt SVT...

Jag trodde att Kina var världens folkrikaste land med cirka en och en halv miljard invånare, men Sverige har alltså minst dubbelt så många... :-) Men det måste ju vara många fler, eftersom alla inte får skatteåterbäring.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 april 2023 kl. 19.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20576) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 06 april 2023 kl. 12.15
SVT:

Hyrbridmat


"Hyrbridmatbutiken", är det en butik där man hyr "bridmat"? I vilken form ska maten i så fall återlämnas efter hyrestiden? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20581) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 09 april 2023 kl. 22.01
Var ligger Ljungby? I Småland?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20582) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 april 2023 kl. 22.52
Ja, Tannåker hör i dag till Ljungby kommun och ligger vid Bolmen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20598) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 21 april 2023 kl. 15.16
SVT:

Ny gren


"Skidskotävling", är det skidtävling utan skidor, där man alltså åker på bara skorna? :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20599) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 21 april 2023 kl. 22.53
Läst i ett annat forum (om personer som levde för 200 år sedan): "källa: min databas daterad 2012"

Ungefär lika upplysande som "källa: internet"... Jag tillåter mig att tvivla på att en präst, häradsskrivare eller någon annan från tiden när det begav sig skrivit in uppgifterna direkt i "min databas"... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20600) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 24 april 2023 kl. 22.24
Lapptofflan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20601) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 29 april 2023 kl. 19.33
Toffelhjälte?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20603) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 april 2023 kl. 15.47
Klimatforskare kan behöva bli aktivister – det säger en grupp forskare som tycker att politiken går för långsamt.
Samtidigt hörs kritiska röster som menar att aktivisterna riskerar underbygga förtroendet för vetenskapen.


Vad menar SVT?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20604) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 april 2023 kl. 18.42
Tony klarar inte språket särskilt bra... :-)

Jag förmodar att man menar "undergräva förtroendet"...
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)