Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Fikarummet   >   Dagens citat   >  
Äldre inlägg till 14 juli 2023
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20605) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 april 2023 kl. 22.51
Jag måste ha läst fel. Det står undergräva ;-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20606) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 april 2023 kl. 23.06
Nej, du läste rätt. Det stod underbygga först.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20607) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 april 2023 kl. 23.51
Svenska kyrkans nationella konton på Facebook är kapade. Efter kapningen har Svenska kyrkan inte längre kontroll över flera av sina Facebookkonton.

Det är illa om Svenska Kyrkan inte kan kontrollera sina egna sidor på Facebook. Jag tror att de litar för mycket på någon allsmäktig där ute i cyberspace. Jag är övertygad om att jag hade kunnat kontrollera kyrkans sidor på Facebook om jag hade haft Facebook.

Det kan förstås vara den nya utlandsspionerilagen som ställer till det. Ena stunden ser ni mig, andra stunden ser ni mig icke. Jag tror det var Burt som sa så.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20608) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 04 maj 2023 kl. 12.04
Fake news? Vet ni varför bänkarna i spanska trappan försvann för drygt två veckor sedan och kom tillbaka ett par dagar senare? Spanska Trappan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2023 kl. 13.59
Det hette att bänkarna tagits för att de behövde målas om. Undertecknad passerade trappan när denne besökte ägg- och grönsakshandlaren på stortorget. Det var idag på förmiddagen. Bänkarna är inte nymålade utan tvärtom. Är det någon som har svaret på gåtan?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20613) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 06 maj 2023 kl. 23.57
En ledtråd är Carl Gustaf.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20614) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 07 maj 2023 kl. 00.18
Kommunens makthavare ville väl inte ha 'fel' folk häckande där under kungabesöket... :-)

(Jag försökte fuska genom att googla, men det enda jag hittade var lokaltidningsartiklar bakom betalvägg - så det får bli en gissning i stället.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 maj 2023 kl. 00.19.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20615) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 maj 2023 kl. 12.38
--- borttaget inlägg av xian ---

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 maj 2023 kl. 12.43.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20616) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 maj 2023 kl. 12.42
Där slog du huvudet på spiken. 10 poäng. Nästa nivå: Vem är Mr B?

Länk på 8-poängsnivå: https://karlskronabloggen.se/2013/01/10/mr-b-raddar-skogsmus-i-wachtmeister/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20617) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 maj 2023 kl. 14.14
SVT: "För första gången i år möts riksdagens partiledare i Agendas partiledardebatt under söndagskvällen"

Riksdagen har inga partiledare. Riksdagspartierna har partiledare. Det är inte samma sak.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 maj 2023 kl. 14.51
En ledtråd är Carl Gustaf.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20621) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 07 maj 2023 kl. 20.24
Jag ångrar lite att jag inte gick ut och tittade på kungen. Jag har aldrig sett honom i levande livet. Däremot har jag sett hans mor och hans son. Sonen såg jag när han låg i lumpen och modern när jag låg i lumpen. Kan ni gissa var?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20625) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 08 maj 2023 kl. 10.32
En ledtråd är att det var på en centralt belägen ö fast i olika städer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20630) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 08 maj 2023 kl. 20.52
SR:

Dödligt allvar

"Att dö till följd av huggormsbett är extremt ovanligt, men följderna kan bli allvarliga."

Ja, att följderna av att dö kan bli allvarliga håller nog de flesta med om... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20633) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 09 maj 2023 kl. 15.33
Ett öde värre än döden.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20642) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 13 maj 2023 kl. 23.12
SVT: "Italiens statstelevision rapporterar att ett flygförbud införts över Rom under besöket och att krypskyttar placerats på höga byggnader för att garantera säkerheten. Efter Rom väntas Zelenskyj fortsätta till Tyskland och Berlin för att under söndagen träffa förbundskansler Olaf Scholz och president Frank-Walter Steinmeier."

Att krypskyttar skulle garantera säkerheten låter egendomligt. Är det nyspråk?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20643) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 14 maj 2023 kl. 00.17
"Statstelevison" trodde jag var ett fy-ord på SVT - men det kanske inte gäller andra länder... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20644) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 maj 2023 kl. 13.13
AFTONBLADET:

Vad är en elhög för någonting? Något nytt påhittat ord? Är det el som samlats på hög eller?
Vill inte ens läsa artikeln, tänker börja bojkotta artiklar som inte har rätt benämning / D

Ja,det är elektronik som samlats i en hög som nu brinner.
”El” är väl ändå en ganska vedertagen förkortning för ”elektronik”? / Lina Thorén

I min värld är el förkortning av elektricitet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20646) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 15 maj 2023 kl. 16.32
SVERIGES TELEVISION: Ica-härvan: 18 personer åtalas – spred olagliga uppgifter

Vad sjutton är olagliga uppgifter? Är det Google som har översatt 'fake news' från engelska till svenska?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20669) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 17 juni 2023 kl. 21.44
SR:

Avveckling

Lupinerna ska alltså "avvecklas" genom nyplantering... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 17 juni 2023 kl. 22.49
I trakterna kring Lenhovda finns det gott om pingstliljor, påskliljor, tulpaner och andra invasiva lökväxter längs dikeskanterna. Inte lika många sedan Lagerbergs satt en bom över vägen in till sin privata avstjälpningsplats. Ett billigt nöje var att gräva ned lökar på lämpliga och olämpliga platser hos vänner och ovänner.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20688) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 02 juli 2023 kl. 19.02
Jag sökte bland Willys varor och bland "träffarna" dök det då upp en kycklingkorv. Eftersom den inte var i närheten av det jag sökte efter, så blev jag nyfiken och kollade i innehållsdeklarationen för att se det möjligen fanns någon förklaring där. Jag blev dock inte klokare av det - men däremot rejält full i skratt. Se på sista meningen:

Oätligt

"Förpackningen är inte ätbar." :-)

Att döma av innehållsdeklarationen är det väl tveksamt om innehållet är så mycket ätbarare... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20689) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 03 juli 2023 kl. 16.08
SVT: "Carina Bergfeldts intervju med Micael Bindefeld om surrogatmödraskap väckte en livad debatt i våras."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20690) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 03 juli 2023 kl. 18.11
Nu har SVT ändrat:

"Carina Bergfeldts intervju med Micael Bindefeld om surrogatmödraskap väckte en livlig debatt i våras. Nu frias inslaget av Granskningsnämnden."

Det borde förstås ha stått: Nu firas inslaget av Granskningsnämnden ;-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 juli 2023 kl. 18.16.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20704) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 14 juli 2023 kl. 19.27
SR:

Karmbrand

I rubriken står det "lägenhetsbrand". I den första meningen där under talas det bara om "lägenhetshus". I nästa mening får vi veta att det var någon som "eldat en dörrkarm". Och i sista meningen sägs att "källaren blev rökfylld".

Slutsats: Någon hade tänt på en dörrkarm i källaren - vilket i rubriken blev till lägenhetsbrand.

Sensmoral: Läs inte bara rubriken... :-)
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)