|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 15 juli 2023 kl. 15.17
|
SR: Här talas om "extremväder", som bl.a. leder till översvämningar. Och så illustreras det av en bild på några personer i en gummibåt som hjälper någon i ett översvämmat hus. Men översvämningen på bilden beror inte på något "extremväder". Den bilden har publicerats i ett helt annat sammanhang för en månad sedan: SR: Så här skriver SR på sidan "Sveriges Radios journalistik": "I vår journalistik sätter vi trovärdigheten främst. Vi arbetar på olika sätt för att leva upp till publikens förtroende och vi är måna om att ge en så bred, mångsidig och nyanserad bild som möjligt. Vår strävan är att publicera det som är sant och relevant." Det låter ju bra...
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 16 juli 2023 kl. 10.27
|
Göteborgs-Posten: "Enligt Reuters har båda motorcyklarna, med chaufförer och fotografer, straffats med böter och får inte vara med under söndagens etapp." Motorcykelchaufför! Mycket ska man läsa innan ....... https://www.youtube.com/watch?v=eEg1z2a7RQA
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 augusti 2023 kl. 22.45
|
Kommentatorn i VM-matchen på TV 6: "Nu vet ni vad ni ska göra på söndag klockan 11. Strunta i kyrkan." (Då är det åttondelsfinal, om någon undrar.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 04 augusti 2023 kl. 10.17
|
SVT: Var det kon eller bilen som färdades i fel riktning?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 10 augusti 2023 kl. 11.18
|
SVT: "Här är de vanligaste myterna om blixtar och dunder" Den sista punkten är denna: Och meteorologens svar är att det är falskt om du använder en mobiltelefon, men sant om du använder en fast telefon. Och vad blev då SVT:s 'facit' på den frågan? Jo: I SVT:s värld finns det alltså bara mobiltelefoner...
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 11 augusti 2023 kl. 12.47
|
Förr i tiden fanns det telefoner och mobiltelefoner. Numera finns det telefoner och fasta telefoner. Fast inte så många av de fasta.
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 11 augusti 2023 kl. 13.20
|
Prata i mobiltelefon när det åskar är inget jag rekommenderar. Tala är en sak men lyssna vill jag avråda från på det bestämdaste.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 12 augusti 2023 kl. 21.31
|
Då var det dags igen för SVT:s sanningsspridare. Den här gången handlar det om svampar: Och det är (enligt SVT)... Svampexperten säger att även de giftigaste svamparna smakar ganska gott - men det betyder ju inte att påståendet är falskt. Om det vore falskt, så skulle ju alla svampar som smakar gott vara giftiga. Påståendet på bilden är inte bara felstavat, det är felformulerat också. Det borde vara "Alla svampar som smakar gott är giftfria".
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 15 augusti 2023 kl. 00.36
|
SR: Metalldetektor ska stoppa fusk vid högskoleprovet, upplyser SR. "Det blir ungefär på samma sätt som på flygplatsen", säger Universitets- och högskolerådets pressansvarige. Om man ska tro SR - och det ska man väl? - så använder man alltså samma typ av metalldetektor på flygplatserna som när man letar efter metallföremål i marken (fornfynd t.ex.). Det är åtminstone en sådan vi ser på bilden...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 16 augusti 2023 kl. 19.19
|
SR: Det finns många språk i världen - men "brittiska"? "Ekots utsände" säger dock "brittisk engelska" i sändningen, men i rubriken blir det alltså "brittiska"...
|
|
|
Av Allan Sjöö - Onsdag den 16 augusti 2023 kl. 21.51
|
Brittiska är utdött keltiskt språk som talades av brittannerna, dog ut på 500-talet.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 18 augusti 2023 kl. 10.31
|
SVT: Angående det inställda VM-bronsfirandet: "...när vi har rört oss på gatorna här och vid vilka tillfällen vi har kläder och inte har kläder..." F.ö. borde man kanske först se till att det finns ett brons att fira innan man diskuterar det inställda firandet...
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 19 augusti 2023 kl. 09.37
|
Är tjejerna nakna när de går på gatan?
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 20 augusti 2023 kl. 15.33
|
SVT: "Ha alltid med dig en mobil med gps så att du har koll på var du är någonstans och inte går vilse, säger Marie Jadner. Jag äger ingen mobiltelefon med gps men å andra sidan har jag letat svamp i mer än femtio år utan att gå vilse. Numera är det sällan jag hittar någon svamp så en mobiltelefon med kantarellapp vore kanske inte så dumt.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 20 augusti 2023 kl. 16.39
|
Tro't eller ej, men det finns faktiskt GPS utan mobil. Och om jag inte är felunderrättad finns det också något som kallas karta och kompass...
|
|
|
Av Allan Sjöö - Söndag den 20 augusti 2023 kl. 20.43
|
Idag använde jag karta, kompass och GPS utan mobil, för att leta efter Hittaut-kontroller, jag hittade också svamp.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 21 augusti 2023 kl. 10.08
|
Engelska språket rensas bort i Ryssland, upplyser SR, och illustrerar det med en bild av en "vägskylt med texten 'Ryssland' på flera språk". Men eftersom denna skylt har namnet Ryssland på finska, svenska, ryska och engelska, så är det naturligtvis en finländsk skylt på gränsen till Ryssland. I bakgrunden, på andra sidan gränsbommen och delvis skymd, ser man dock en skylt på ryska och engelska. Det är inte första gången som det går lite för fort när man plockar fram en "arkivbild"...
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 22 augusti 2023 kl. 13.08
|
Nja. Jag vill göra gällande att även den andra skylten står i Finland. Eventuellt står den på gränsen. Vilket text är borttagen? 'Nu lämnar ni NATO'. Eller 'Nu lämnar ni EU' som det står vid ingången till Christiania.
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 29 augusti 2023 kl. 18.29
|
Planerbar energi... "Vägen mot planerat produktionsläge är inte alltid spikrak", säger ägarens presschef.
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 30 augusti 2023 kl. 10.04
|
Språkvårdarna på Sveriges Radio/SVT vill/kan inte svara på min fråga utan hänvisar till Tullverkets sida: https://www.tullverket.se/nyheter/nyheter/miljontalsfalskacigarettergomdesbakomlonnvaggilastbilstrailer.5.3e6caad21870dc6781c4768.html Tullverket svarar så här i mail till mig: Hej. I det här fallet var cigaretterna förfalskade. Paketen hade ett utseende och innehåll som inte överensstämmer med tillverkarens originalcigaretter. Det var alltså inte Winston eller Prince i paketen. Därmed får de anses som falska eftersom eventuella köpare skulle kunna tro att de var äkta. Mvh Tullverkets presstjänst Detta mail är inte undertecknat av någon tjänsteman vid verket. Ett vanligt förfarande numera när det gäller myndigheter. Samma sak när public service besvarar besvärliga mail. I den mån de svarar.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 31 augusti 2023 kl. 15.10
|
Språkvårdare, har man det på SVT? "Systemetkassen", vad är det för språk? Inte är det svenska. Systemet är bestämd form, och man kan inte ha bestämd form som första led i en sammansättning. Systemkassen heter det naturligtvis.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 31 augusti 2023 kl. 18.01
|
"Arkivbilder" har nämnts i tidigare inlägg, men nu har väl ändå det löjligas gräns passerats rejält?: Vad är poängen med bilden? Att visa läsarna hur en korv ser ut? Hur vet förresten SVT att det inte är en kycklingkorv på bilden? Helt klart är i vart fall att bilden innehåller orelaterat bröd, orelaterad ketchup och orelaterad senap.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 31 augusti 2023 kl. 22.37
|
Ska de ta bort systemetkassan? Varför tog de bort de bruna påsarna? Innan plastpåsarnas invasion hette papperspåsar påsar. Herrar hade portfölj med plats för matlåda (lunchbox) och den bruna påsen med dess innehåll. Damerna smög nog ned sina inköp i sin väska (damväska). Det nya systembolaget är så fint att man skulle kunna dricka på stället (Karlskrona tidigt 1950-tal) Det var premiär för kölappssystemet. Utanför bolaget stod Ante Nordlund och sålde kölappar. De kostar egentligen fem kronor men du ska få en gratis eftersom det är du. Det kan man kalla öppningserbjudande.
|
|
|
|