|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 14.40
|
Smålän ja. Blekinge är nog att betrakta som ett litet län som fortfarande har blivit kvar. Undrar med vilket län man kan tänkas slå ihop detta med. Ett eventuellt nybildat Smålands län eller Skåne län? Gotland är nog det enda ställe, om jag inte fått fel om det, som består av en kommun, ett landskap och ett län och är ett och samma geografiska område. Dessutom är det också ett eget stift, Visby stift. (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 januari 2009 kl. 14.42.)
|
|
|
Av Tomas GH Johansson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 15.45
|
|
Christian, skall jag vara riktigt ärlig så förstår jag inte det problem du anser dig finna med Arkiv Digital. Habo till exempel, visas under Västergötland om du väljer landskap, vilket är helt korrekt. Du finner samma socken både om du väljer Skaraborgs län (tidigare länsindelning), eller Jönköpings län (nuvarande indelning). Det samma gäller Nykyrka (Mullsjö) med övriga socknar som hamnade i Jönköpings län efter folkomröstningarna i Habo och Mullsjö kommuner om önskad länstillhörighet. Dessutom kan varje socken sökas utan något som helst val av landskap eller län. Sökmöjligheterna är väl snarare berömvärda! Letar du däremot efter "Vänersborgs län" så lär du få problem ...
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 16.24
|
Tomas Jag ser inga större problem med Arkiv Digital. Dessvärre kan jag inte återfinna Habo under Västergötland eftersom jag inte kan välja landskap. För mig ter det sig egendomligt att man har behållit de gamla länsindelngarna och samtidigt lagt till ett av de nya länen. Och detta utan att lägga in socknarna i det nya länet där de rätteligen hör hemma. Med ett undantag, Tidaholm som finns med både under Skaraborgs län och Västra Götalands län. Skåne län finns inte med över huvud taget. Det kallar jag inkonsekvent. (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 januari 2009 kl. 16.26.)
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 16.28
|
Jag förstår inte riktigt varför man skall söka på AD online via län eller landskap över huvudtaget? Jag bläddrar i vänsterspalten efter den socken jag vill ha. De står ju i bokstavsordning. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Tomas GH Johansson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 16.54
|
Eivor, jag skriver också bara in sockennamnet. Christian, om du ställer in "Alla län" i länsrutan, så kan du väl söka på landskap? Underligt. Väljer jag Västra Götalands län så får jag inte fram någon socken. Vilket jag i dagsläget inte känner något behov av heller.
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 16.57
|
Hej Eivor. I AD Online verkar det finnas många olika sökvägar. På Arkiv Digitals produktsida kan man enbart välja län eller söka efter arkivbildare. När man har hittat sitt objekt så framgår inte alla gånger landskapstillhörighet eller aktuell länstillhörighet. Det kan möjligen bero på att man inte har hunnit inordna DigiArkivs material fullt ut ännu. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 januari 2009 kl. 17.00.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 17.54
|
Håkan. Skulle Blekinge försvinna som län så lär det nog delas på mitten. Hälften till Skåne och hälften till Småland. Det blir inget vidare om man skulle råka bli skälld för att vara smålänning men hellre det än att bli kallad skåning. Men varför skulle Blekinge län försvinna? Blekinge är ju dubbelt så stort som Gotland, åtminstone befolkningsmässigt. Christian
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 17.59
|
Ser egentligen ingen anledning till att Blekinge som län skulle försvinna just nu men med tanke på att de slagit samman andra län så i framtiden kanske. Och kanske en sammanslagning skulle ge vinster, om än marginella, genom att det går åt färre folk att administrera landsändarna. Finns säkert en och annan byråkrat som man kan ta bort. Och blekingeborna skulle säkert kunna känna sig som blekingebor även om länet skulle försvinna. Landskapet Blekinge finns ju kvar.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 18.18
|
|
Inte försvann det några byråkrater när man skapade "Västra Götalands-regionen". Tvärtom - den konstlade kolossen har en större administration än de gamla landstingen tillsammans...
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 18.33
|
Jag såg på TV att den gamla indelningen av Axel Oxenstierna skulle ändras och det skulle bli ännu större regioner. Dom kan väl lika gärna göra ett stort län av hela Sverige, med en landshövding. Det blir bara krångligt för många, som knappt vet vilket län de tillhör. Eivor
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 18.35
|
|
Landshövding Reinfelt.....
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 18.39
|
Det är möjligt att det är som du skriver Jörgen. Har inga argument emot. Men nog finns det myndigheter i Sverige som man kunde lägga ner och plocka bort byråkraterna. Ge sedan pengarna till t.ex. sjukvården så att de kan behålla sin personal istället. Kanske kommer jag bort lite från län/landskap i det jag skriver. Se det som en parantes.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 30 januari 2009 kl. 15.13
|
Varje landsarkivsdistrikt består av ett eller flera län. Och då är det de nuvarande länen som gäller. Detta betyder att om en församling överförs från ett län inom ett landsarkivsdistrikt till ett län i ett annat, så flyttas böckerna till det andra landsarkivet. Så skedde till exempel när skaraborgskommunerna Habo och Mullsjö överfördes till Jönköpings län i stället för att slukas av Västra Götalands län; kyrkoböckerna i deras församlingar flyttades då från landsarkivet i Göteborg till Vadstena. Men i arkiven ligger varje kyrkoarkiv som en egen arkivbildare, utan hänsyn till vilket eller vilka län församlingen tillhör eller har tillhört. Dock kan länsnamn förekomma i kyrkoarkivsnamn, men det har jag bara sett när ett landsarkiv ska skilja mellan församlingar med samma namn. Att man då har valt län, och inte landskap, är väl naturligt för en statlig myndighet; i den statliga förvaltningen är det ju län som gäller. Kyrkoarkiven är alltså inte indelade efter län inom landsarkiven, det är bara dagens länsgränser som avgör i vilket landsarkiv de hamnar. Men så har vi SVAR... De har dels sina gamla pärmar med länsvisa mikrokortskataloger, dels kan man nu söka efter församlingar per län på deras hemsida. Denna länsindelning är alltså bara till för att underlätta sökningen efter rätt kyrkoarkiv - men det kan man inte alltid påstå att den gör, snarare tvärton... Den länsindelning som SVAR följer är nämligen den som gällde efter kommunsammanslagningarna på 1960- och 70-talen, men innan Skåne och Västra Götalands storlän bildades. Och det får den konsekvensen att församlingar som bytte län i samband med kommunsammanslagningarna finns under ett län där de bara har funnits några årtionden. Och det i sin tur resulterar i att släktforskare bokför sina förfäder i ett län där de kanske aldrig har satt sin fot... Här i Arkivguidens Forum har jag noterat dessa länsbyten (inklusive 1952, då de första kommunsammanslagningarna genomfördes) i inledningstexterna till berörda socknarna. Detta just för att visa att SVAR-katalogens län inte är de historiska.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 27 maj 2012 kl. 23.59
|
När det gäller Värmlands län hörde ju det förut till Landsarkivet i Göteborg. Nu har jag tyckt mig se (kommer inte ihåg när) att åtminstone nuvarande Värmlands län har tänkt sig att ingå i Storregionen Västra Götaland i stället för att slås ihop med bl.a. Dalarna. Det har ju varit en hel del diskussioner om vilka län som ska slås ihop med angränsande län resp. vilka som ska kvarstå som egna län/regioner. Jämtlands resp. Jönköpings län är väl ett par exempel.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 24 maj 2014 kl. 12.32
|
Om man använder län vid registreringen, så har man ju länsbokstäver (som brukar skrivas inom parentes efter sockennamnen) - men finns det motsvarande officiella landskapsbokstäver, eller är det bara för var och en att använda sin fantasi? Ja, i sådana här sammanhang - registrering av historiska fakta - kan man lämpligen använda Antikvarisk-Topografiska Arkivets (ATA) förkortningar av landskapsnamnen (som används av Riksantikvarieämbetet och museer landet runt): Bl Blekinge Bå Båhuslän (det står "Bo" i ATA:s lista, men det måste vara ett tryckfel ) Dr Dalarna Ds Dalsland Go Gotland Gä Gästrikland Ha Halland Hs Hälsingland Hr Härjedalen Ja Jamtland (tryckfel här också , det står "Jä" i ATA:s lista) La Lappland Me Medelpad [Nb Norrbotten] (saknas i ATA:s lista, se nedan) Nä Närke Sk Skåne Sm Småland Sö Södermanland Up Uppland Vr Värmland Vb Västerbotten Vg Västergötland Vs Västmanland Ån Ångermanland Öl Öland Ög Östergötland Norrbotten saknas alltså i ATA:s lista. Det är ju inget riktigt landskap, utan ett påhitt från 1900-talet; helt enkelt bara landskapet Västerbottens del av Norrbottens län. Nb är mitt egen förslag till förkortning om någon nu vill ha med det "landskapet". (Nb därför att Västerbotten förkortas Vb.) Men å andra sidan finns det ju fler "landskap" som egentligen inte är några riktiga sådana, men det här är ju Sveriges officiella (eller åtminstone "officiella") landskap. Jag ska väl ange källan också... Var finns denna lista? Jo, den står i inledningen på Förteckning över städer och socknar [pdf], utgiven av Riksantikvarieämbetet (2011 års utgåva).
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 maj 2014 kl. 09.26
|
|
Sveriges officiella? När Finland var Sverige så borde det väl finnas ännu fler landskap...
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 25 maj 2014 kl. 12.20
|
"När Finland var Sverige"? Mig veterligt har Finland aldrig varit Sverige - däremot en del av Sverige... Men nu gällde detta ju det nuvarande Sveriges officiella landskap, och de är som bekant de ovanstående.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 maj 2014 kl. 13.28
|
|
Kanske uttrycket mig fel om man nu skall ta det på orden. Jag menade en del av Sverige,
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 10 juni 2014 kl. 10.11
|
|
När prinsessan Leonore presenterades härom dagen så sades det att Gotland är sveriges minsta län. När jag gick i folkskolan fick vi lära oss att Blekinge var sveriges minsta län och sveriges näst minsta landskap. Har jag burit med mig bristfällig eller rentav felaktig kunskap genom livet?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 10 juni 2014 kl. 14.48
|
Apropå felaktig kunskap så fick jag veta när jag gick i skolan att Christoffer Columbus upptäckte Amerika i slutet av 1400-talet. Borde vara felaktigt. Runt år 1000 kom en nordbo vid namn Leif Eriksson och hans folk till Vinland. Vill minnas att det ligger i Nordamerika. För att sedan inte tala om indianerna... Vem upptäckte Amerika?
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 13 juni 2014 kl. 23.49
|
|
Blekinge är så litet att det inte räknas längre. Jag läste i Kvällsposten att det ska strejkas på Krösa-Tågen i Skåne och Småland. Vad är det då för mening att hålla på att köra Fur-Karlskrona ToR?
|
|
|
|
|
|
|