Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga ämnen   >   Övrigt   >  
Faddrar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6799) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Måndag den 12 april 2010 kl. 16.46
Vet inte riktigt var jag skall lägga in denna undran.
I dopböckerna hittar men ju en del förkortningar. Vad B.b. betyder vet jag - Bar barnet. Men efter första faddern/vittnets namn står det ibland t ex M.T. Vad står dessa bokstäver för och vad betyder de? Har även sett andra förkortningar, som jag inte kommer på nu. Ni kanske kan skriva ner flera vanliga förkortningar i dopböckerna? Kan vara till nytta för andra.
Tack på förhand!
/Mari-Ann Nyman
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6801) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 12 april 2010 kl. 21.18
En fundering kring ditt inlägg. En förteckning som du frågar efter kanske inte kan bli komplett utan det blir nog så att det är något som saknas. När du hittar en förkortning så tala gärna om vad det är för förkortning och vart du hittat den så kanske jag kan hjälpa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6813) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 april 2010 kl. 12.24
Kan du ge något exempel på var du har sett detta "M.T."?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6814) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 13 april 2010 kl. 13.36
Det ser ut som ett M, men vem vet.
Titta i Bräkne-Hoby C:10, 1835-1851, sid 238. Där finns en massa "M" efter första fadderns namn. Nu tror jag att jag kommit på vad andra bokstaven står för, om det är ett T, kanske det betyder torpare, B = bonde.
Men jag undrar ff vad "M" betyder?
/Mari-Ann
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6815) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 april 2010 kl. 15.14
Här är ett exempel från sidan 239 i Bräkne-Hoby C:10:

MT

(Bilden från Arkiv Digital.)

"M" är en förkortning för Mannen. På en annan sida såg jag att det var utskrivet "Mann.".

Därefter följer titeln, det framgår av att det oftast står utskrivet, eller åtminstone förkortat med mer än en bokstav. "T" och "B" måste då mycket riktigt vara torpare och bonde.

Först bland faddrarna står en kvinna, som måste vara den som bar barnet, även om det inte står utsatt. Därefter följer två män, och sist ännu en kvinna. Åtminstone är det så i de flesta fall.

Men varför står det "M(ann.)" bara framför den förste mannen? Det kan inte betyda "gifte mannen" (till skillnad då från "dräng"); dels finns det några "M. Dr." på andra sidor i samma bok, dels måste det också finnas gifta bland de står som andre man.

Kanske gäller "M" för båda männen? I några andra församlingar har jag sett att man har delat upp faddrarna i mansfaddrar och kvinnofaddrar. Men om det är fallet här, så borde det ju ha stått "Q" före den sista kvinnan.

Har måhända den förste mannen och den första kvinnan (som bar barnet) särskilda roller - gudmor och gudfar, och de övriga bara vittnen? Fast alla står ju under rubriken Faddrar...

Så här kan man sitta och spekulera... :) Det enda man kan säga med säkerhet är att det inte finns några generalla regler som gäller i alla tider i alla församlingar. Olika präster har olika sätt att föra böckerna, och det finns lokala skillnader i seder och traditioner både i samband med dop och annat.

Vi får väl se om det dyker upp någon kännare av Bräkne-Hoby som kan avslöja hemligheten... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6816) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mari-Ann Nyman - Tisdag den 13 april 2010 kl. 15.27
Tack Jörgen!
Ja, prästerna hade verkligen olika sätt att föra kyrkoböcker. Det gör det faktiskt lite mera spännande, att försöka lista ut vad de menade.
Nu har jag fått veta vad M betyder, tack.
Hälsningar
Mari-Ann

PS. Tidigare fick jag en hint på e-posten, när svar från Arkivguiden kommit. Detta har fallit bort. Var skall jag skriva in att jag vill ha besked på e-posten? DS
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6817) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 13 april 2010 kl. 15.52
Om du loggar in i din profil, så kan du under "Inlägg per epost" välja vilka inlägg du ska abonnera på.

Du kan då välja hela huvudämnen (t.ex. ett eller flera landskap) eller bara vissa underämnen (t.ex. 'dina' socknar). Då får du alla inlägg i de ämnena, oavsett om du själv deltar i diskussionerna eller inte.

Jag ser att du har vissa ämnen förkryssade, men inte det här.

Om du kryssar för "Svar på dina inlägg (andras inlägg i 'dina' diskussioner)", så får du alla andra skribenters inlägg i de diskussioner där du själv deltar. Du kan också välja att få en kopia på dina egna inlägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6827) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 13 april 2010 kl. 19.24
Utan att vara expert på Hoby har jag ett förslag att komma med.

M står för mansfaddrar och P eller Pig står för pigofaddrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6866) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tomas GH Johansson - Fredag den 16 april 2010 kl. 18.04
Mari-Ann!

Det "T" som du undrar över står nog för testes som betyder vittne. M T blir då manliga (dop)vittnen/faddrar.

Vänligen
Tomas GH
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6867) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tomas GH Johansson - Fredag den 16 april 2010 kl. 18.12
Nu tittade jag mest på första frågan och lite för snabbt på den inkopierade texten. Den texten tyder mer på "mannen torparen i ...". Annars är det vanligt att vissa präster skriver förkortningen M T för manliga faddrar, liksom Q T för kvinnliga faddrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post6868) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 16 april 2010 kl. 22.07
Visst var Nils Svensson torpare i Tokaryd, inget tal om den saken .....
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)