Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga ämnen   >   Övrigt   >   Flora av forum   >  
Flora av forum [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2074) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 28 november 2008 kl. 18.12
Har konstateat följande efter att en stund ha surfat på nätet:

Ett diskussionsforum på PLF:s hemsida (Inget ont om hemsidan som sådan):

http://www.plfoskarshamn.se/default.aspx?meny=start&id=61

Ett annat diskussionsforum på Ostkantens hemsida (Ostkanten som hemsida passar utmärkt för dem som forskar i dessa trakter):

http://klaura.se/phpbb/

Sedan har vi Proveniens (Innehåller också andra ämnen än genealogi/hembygd):

http://proveniens.ifokus.se/

Och Släktforskarförbundet:

http://aforum.genealogi.se/discus/

Snubblade också över följande:

http://forum.skalman.nu/viewforum.php?f=41

Ett litet axplock kring detta. Kanske samordning var bra. Till förmån för mer rikstäckande forum.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2081) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Arne Johnsson - Fredag den 28 november 2008 kl. 22.30
Ju flera kockar ju sämre soppa.
Arkivguiden är bra.
i allafall för oss Båhuslänningar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2083) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 28 november 2008 kl. 22.41
Inte bara arkivguiden. Forumet är också bra. Det är rikstäckande. Och inte en betalsite som Anbytarforum. Hoppas att det håller i sig också. Och förhoppningsvis blir det fler frågor och svar ju mer ett forum blir känt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2085) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 29 november 2008 kl. 00.32
Om du med "håller i sig" menar att Arkivguidens Forum ska förbli avgiftsfritt, så kan jag garantera det.

Så länge jag har något att säga till om, så kommer här inte att införas något "obligatoriskt frivilligt bidrag". :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2089) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 29 november 2008 kl. 10.13
Tänkte inte in de banorna när jag skrev. Utan mest att Arkivguidens forum blir besökt i fortsättningen och förblir ett rikstäckande alternativ till Anbytarforum.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2484) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 07 januari 2009 kl. 18.06
Matts Rosenbom


Vårt forum Osthyveln är stängt i morgon den 8 januari 2009. Vi hoppas att vara igång igen på fredag. Då är ni välkomna med nya frågor.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2506) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 09 januari 2009 kl. 14.23
Uppgraderingen av Osthveln har gått bra. Den innebär inga större förändringar. Ni kan nu lägga upp bilder och vi slipper förhoppningsvis en massa spam i fortsättningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2489) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 07 januari 2009 kl. 21.45
Konstaterade att det finns ännu ett efterlysningsforum på denna hemsida. Det finns säkert många man inte känner till ännu.

Andes Bergs forum startades redan 1996. Två år före Släktforskarförbundets anbytarforum.

- - - - - - - - - -

Forumguidens kommentar:

"Denna hemsida" avser Scangen. (Se nästa inlägg.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2535) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 10 januari 2009 kl. 17.13
Ovanstående inlägg (den 7/1 kl. 21.45) är hitflyttat från Källor och arkiv: Digitaliserade arkiv: Senaste nytt hos AD Online, SVAR och Genline.

Två repliker (den 10/1 kl. 12.54 och 14.00) ligger kvar under Senaste nytt... då inläggen också innehåller det rubrikämnet.

Därefter följer nedanstående tre inlägg (den 10/1 kl. 15.16, 16.16 och 16.32) som också flyttats hit från Senaste nytt....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2525) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 15.16
Diskussionsforum kanske är en bättre defenition. Att jag skrev att Anbers Bergs hemsida startades två år innan Rötters anbytarforum, alltså 1996, grundade jag på denna notering som jag hämtat från Släktforskarförbundets hemsida:

"Den 13 december fyllde Anbytarforum 10 år"

Och de inlägg som gjordes på hans hemsida där jag hittade sådana från 1996.

Vad Släktforskarförbundet hade för forum före 13/12 1998 känner jag inte till.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2532) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 16.16
Hej Håkan.

På nättidningen Rötter kan du hitta den "manuella efterlysningsida" som fanns 1996-1999. Den innehåller 3000 frågor, hur många svar det blev framgår inte. Du hittar dit genom att leta i sakregistret.

Efterlysningsningsforum eller diskussionsforum? Varför inte forum rätt och slätt? Arkivguidens Forum tycker jag är neutralt och bra. Här kan man diskutera så mycket mera än att enbart byta anor med varandra. Underrubriken "diskussionsforum för släktforskning och hembygdsforskning" går att revidera om "verksamheten" förändras, läs utvidgas. Utan att man behöver ändra det inarbetade namnet.

Osthyveln - ett forum för oss på Ostkanten - tycker jag också är bra! Men där är jag ju part i målet.

På tal om mål så ska forum även betyda domstol.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2533) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 16.32
Ja. En manuell efterlysningssida kanske man kan kalla det men kalla det för forum vet jag inte. De verkar vara utformade som annonser som lika gärna kan ha varit publicerade i en tidning istället för internet. Och vad svaren blev känner jag inte till för det kan inte jag utläsa när jag tittade på den länk i ovanstående inlägg eftersom svaren på dessa inte publicerats på nätet.

I ett forum som detta t.ex. (och anbytarforum) får man inlägg och reaktioner på dessa inlagda helt öppet som alla kan läsa.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2538) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 20.49
Om du letar så hittar du ett och annat svar. Annonser vill jag inte kalla det, på den tiden var frågan fri.

Om du i ditt sista stycke menar "vi alla" när du skriver "man" så är ditt påstående inte riktigt sant. Det finns åtminstone ett forum kräver betalning och kontroll för att man ska få fråga och även ge svar. Känner du till något annat forum som har det upplägget?

Jag tror också det är bra om ett forum är oberoende. Det är inte lyckat om det finns en huvudman som vill gå in och detaljstyra. Eller toppstyra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2539) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 21.06
Stämmer så bra. Det finns publicerade svar på en del frågor. Tittade först som hastigast innan jag skrev förra inlägget och fann då att man fick fram en mailadress som man kunde skriva till den som ställt frågan. Hur många svar som gått den vägen vet jag inte eller om alla svar på frågorna också har publicerats på hemsidan.

Jag menade vi alla när jag skrev man. Anbytarforum kanske var ett dåligt exempel på ett forum som där man får inlägg och reaktioner på dessa inlagda helt öppet som alla kan läsa. Många inlägg har, vad jag förstått också plockats bort som borde ha legat kvar. Men de som slinker igenom kan vi alla läsa helt öppet.

I Anbytarforum finns det säkert en viss styrning och man får betala för att göra inlägg där. Det förvånar mig också att folk betalar denna avgift, även om den inte kan tyckas vara stor, när det finns flera andra forum som är avgiftsfria och som man kan gå över till. Arkivguidens Forum är ett av dem, ett rikstäckande sådant. Osthyveln ett annat om än med geografisk begränsning. (I alla fall fick jag det intrycket efter en hastig titt)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2543) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Henrik Törnqvist - Söndag den 11 januari 2009 kl. 10.45
Hej Håkan!

Jag tror att vi kan konstatera att det har gått att efterlysa personer/göra förfrågningar på båda sidor sedan 1996. Utan att veta hur Scangens hemsida såg ut 1996 är det svårt att bedömma om det verkligen var ett diskussionsforum (så som man tänker det sig när forumet använder sig av Discus, phpBB, etc). Jag skulle tro att principen var ungefär densamma i början. Utseendemässigt sker ju en förändring hos Scangen under 2005 - innan dess tycker jag att sidorna (i princip) ser ut som dom på Rötters sida.

Jag tillhör den gruppen av personer som betalar för att få delta aktivt i Anbytarforum. För mig är 100 kronor inte någon större summa. Givetvis är demokratiska/fria/gratis varianter bättre i teorin, men Anbytarforum är djupt inarbetat bland släktforskare och jag inbillar mig att de frågeställningar jag har exponeras i en större publik där. Däremot utesluter det inte mitt deltagande i andra forum som tillgodoser andra behov.

Med vänlig hälsning,

Henrik Törnqvist
Örebro
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2545) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 12.48
100 kronor är i och för sig ingen större summa för mig heller men avstår då det finns alternativa forum som är avgiftsfria. Osthyveln är ett tänkbart alternativ för mig som forskar på sydostkusten. Arkivguidens Forum ett annat som är ett rikstäckande och har en struktur som i alla fall jag tycker är bra.

Scangens hemsida var för mig helt okänt tills för ett litet tag sedan. Och ändå har det funnits i alla fall från 1996. Proveniens kan man också diskutera ämnen långt utanför genealogin och hembygdsforskningens område. Det var i alla fall det intryck jag fick när jag tittade på det.

Att Anbytarforum är djupt inarbetat bland släktforskare gör det möjligt för släktforskarförbundet att ta betalt då många släktforskare är villiga att delta i det nyss nämnda djupt inarbetade forum. Har också fått intrycket att viss cencur också förekommer.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2548) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 11 januari 2009 kl. 14.59
Hej Henrik.

100 kronor om året är inga större pengar men allt är ju relativt. Det är mer än vad vi betalar för att driva vårt forum. Men ska vi börja ta betalt så blir det helt andra omkostnader.

Det handlar inte bara om pengar. Det handlar minst lika mycket om bemötande.

Forum har som sagt funnits i flera tusen år. Det är lika sant som att det fanns data före 1950.

Wikipedia i alla ära. På sidan om internetforum du hänvisar till står det emellertid att läsa att internetforum kan benämnas som diskussionsforum. Det står inte att diskussionsforum kan benämnas som internetforum. Sidan handlar ju dessutom enbart om internetforum.

Det är lätt att göra logiska kullerbyttor.

Christian


(Ändrat av kontoinnehavaren den 11 januari 2009 kl. 15.20.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2651) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Fredag den 16 januari 2009 kl. 03.08
Hej!

Här kommer lite upplysningar för historieintresserade om Scangen och dess forum. Som Henrik observerat så startades nuvarande version av forumet i december 2004, som möjliggjorde frågor och svar och diskussion i olika trådar. Innan dess och från starten 1996 fanns ett gästboksliknande forum där frågor lades in med ett formulär men där svar skickades med epost till den som ställt frågan.

Diskussionen på Scangen skedde tidigare mest på en epostlista, som startade redan 1995, men har sedan 2005 mer och mer övergått till forumet. Epostlistan finns dock fortfarande kvar.

Håkan, anledningen till att du inte känt till Scangen kanske beror på att den varit fokuserad på skånsk släktforskning. Den fokuseringen är inte längre lika tydlig i och med att Personsökaren och bevakningen av nya volymer på SVAR, Genline och AD Online är intressant för hela landet. Det märks även på forumet där det kommer in många frågor utanför Skåne numera.

Det om detta.

Mvh
Anders
http://www.scangen.se
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2657) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 16 januari 2009 kl. 14.36
Om jag förstått detta rätt så kan man säga att Scangen är/har varit en regional sida för diskussioner över Skåne på samma sätt som Osthyveln är för Blekinge och Södra Möre.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2661) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anders Berg - Fredag den 16 januari 2009 kl. 16.12
Det stämmer bra, Håkan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2863) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 15.22
Dis forum - ett medlemsforum? Med lösenord....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2885) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 29 januari 2009 kl. 20.29
Håkan

Det finns ett otal forum för olika intresseområden. När det gäller släktforskning så finns det slutna forum för föreningar och forum som är öppna för alla. Det finns till och med ett betalforum. För att få tillträde till ett föreningsforum måste man givetvis vara medlem och ha betalat sin medlemsavgift.

Jag tror det kommer att dyka upp många nya forum framöver. Det har blivit lätt att starta eget. Det är allt fler som har som affärsidé att erbjuda färdiga koncept under förutsättning att de får lägga ut allehanda reklam på sidorna. Forum, bloggar, jag vet inte allt. Men där gäller det att se upp med villkoren man förbinder sig att följa. Vem äger materialet, text och bilder som har lagts upp. Vad händer den dagen man inte vill fortsätta? Här är ett exempel på hur villkoren formuleras: Villkor

Vilka möjligheter har man att själv göra säkerhetskopior av det egna forumet? Kan man vara säker på att själv få moderera forumet utan att någon annan lägger sig i? Går det att vara flera som administrerar och modererar. Det är mycket att fundera över innan man rusar åstad.

Men varför ska man egentligen bry sig om hur andra gör. Det viktiga är att få fart på det här forumet. Ett forum där det är tillåtet att både kritisera och berömma. Det är viktigt att forumet utvecklas och får leva kvar. Man behöver givetvis inte vara störst eller vackrast, det räcker med att man är bäst. Kvalité måste gå före kvantitet.

Christian

(Ändrat av kontoinnehavaren den 30 januari 2009 kl. 00.23.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2887) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 30 januari 2009 kl. 13.05
Själv konstaterar jag mest att det finns olika forum av de skilda slag. Rent allmänt kanske man kan tycka att de är för många eller för få. Finns säkert argument för eller emot båda delarna. Att få fart på detta forum hade varit bra.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8888) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 12 mars 2011 kl. 07.45
Jag får nog faktiskt hålla med dig Håkan och övriga som läser detta att det finns både för- och nackdelar med för många forum. En avsevärd fördel med flera diskussionsforum är väl ändå att inget forum ska kunna få monopol vad som ska diskuteras eller vilka som får delta? Som det nu är finns det väl bara ett dominerande forum. Vad jag förstår var det väl åtminstone några fler för några år sedan, men aktiviteten verkar ha avstannat och koncentrerats till det dominerande forumet. Sedan kan vi väl kanske ha lite olika åsikter om detta, men det är väl en annan sak.

Mvh/Sten Magnusson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post8901) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 12 mars 2011 kl. 15.36
Kvalitet går före kvantitet. Storleken borde inte ha någon betydelse. Men där tror jag de små forumen har en mission att fylla, i det stora forumet får man inte vara med om råkar propsa på till exempel källhänvisningar.

Och får/kan/vill man inte vara med (stryk det som ej önskas) så kan man inte bemöta inlägg.

Ett dagsfärskt exempel:

Anders Johansson LÖNNGREN Anbytarforum - Blekinge och Södra Möre båtsmän

Anders Johansson LÖNNGREN Anbytarforum - Blekinge Båtsmansregister

Anders Sjögren LÖNNGREN Anbytarforum - Blekinge och Södra Möre båtsmän

Alla får givetvis använda våra uppgifter, med det ska klart och tydligt anges varifrån uppgifterna är hämtade. Det borde vara en självklarhet. I det här fallet riskerar vi dessutom att få klä skott för andras "forskning".

Jag tror inte det lönar sig att kontakta moderatorn.


Christian Andersson

Ostkanten - Osthyveln - Blekinge och Södra Möre båtsmän
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)