Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga ämnen   >   Övrigt   >  
Förmåga att uttrycka sig i skrift
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10639) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 04 november 2011 kl. 14.15
ATT UTTRYCKA SIG I SKRIFT

Utdrag från ett referat i Släkt-Eken från ett möte arrangerat av Region Blekinge om framtidens kulturliv i Blekinge.


Arkiv, Ekonomi.

Dessa två var från början olika grupper men sammanslogs till en grupp där de "trodde" att få till stånd en bättre diskussion. Tyvärr fann vi det mycket ointressant då det mest blev "tjafs om regionsbidrag" till teater/musik. Vi hade väntat oss att Per Lundin, Blekingearkivet skulle få informera om arkivens roll, men allteftersom tiden och "regionstjafset" fortsatte och Per fick inte chansen att informera om arkivens roll. Tråkigt.

Vi påpekade att kulturlivet gör människor mer kreativa i arbetslivet. Detta också att vi kan fungera bra ute i samhället. För att få ett fungerande kulturliv i Blekinge behöver vi i princip börja om från början. Ett exempel kan vara att göra ett paket för människor från exvis USA som vill söka sina rötter.


Referatet är underskrivet av Annika Gylling Otfors och Guy Persson [Blekinge släktforskarförening]


Det är min fetstil och mina understrykningar.

Jag anser att denna del av referatet är rent av oförskämd gentemot övriga mötesdeltagare. Det är också oförskämt mot föreningens medlemmar eftersom de med all rätt förväntar sig en saklig redogörelse för vad som avhandlats under ett möte där föreningen varit representerad.

de "trodde" att borde bytas till man hoppades."tjafs om regionsbidrag" bytas till diskussion om regionsbidrag. "regionstjafset" bytas tll diskussionen. chansen tycker jag bör bytas mot möjlighet eller tillfälle. Ordet exvis har jag inte hört tidigare. Meningen Tråkigt kan strykas i sin helhet.

Avsikten med citationstecken i löpande text förstår jag inte. De utgör ingen förmildrande omständighet, snarare tvärtom.

Det andra stycket förstår jag inte alls. Det handlar inte om vare sig arkiv eller ekonomi.

Är det någon som har synpunkter. Jag skulle helst vilja skriva om hela artikeln. Men jag var ju inte med på mötet. Jag kanske hade tyckt att tjafset hade varit intressant.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10640) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jarl Magnusson - Fredag den 04 november 2011 kl. 16.40
Hej Christian!
Jag kan inte annat än att hålla med dig,
man undrar vem det är som misshandlar det
svenska språket på detta sätt.
Att skriva artiklar eller annat som gemene
man skall läsa skall var sakligt och informativt,
men att raljera på detta sätt är under all kritik.

Mvh
JARL
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10652) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 07 november 2011 kl. 10.22
Här kommer referatet i sin helhet:

Släkt-Eken Årg.28 Nr. 107 Jun. 2011


Annika Gylling Otfors är ordförande i Blekinge Släktforskarförening och styrelseledamot i Sveriges Släktforskarförbund.
Guy Persson är styrelseledamot och kassör i Blekinge Släktforskarförening.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10708) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Wulcan - Fredag den 11 november 2011 kl. 22.44
Min personliga favorit är ordet exvis. Förlåter det hela om personen är som jag lågutbildad. Och ordet trodde behöver inte skrivas som "trodde" det finns mer eller mindre med i Saol.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post10748) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 14 november 2011 kl. 19.32
Visst finns väl trodde med i i SAOL. Att sätta citationstecken runt ordet tolkar jag som att man försöka förstärka eller förvanska betydelsen. Jag läser det milt uttryckt som de inbillade sig att.

Det handlar inte om utbildningsnivå. Det är obildat att uttrycka sig på det sätt som görs i referatet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11888) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 26 maj 2012 kl. 01.15
Jag kan väl som utomstående betraktare av det referat som man gjort från nämnda möte inte säga annat än att jag tycker att ordvalet om tjafs m.m. verkar synnerligen oseriöst, särskilt som det kommer från en representant i en lokal förening och central organisation.

Begreppet kultur är det ju ingen som har monopol på, vare sig den ena eller andra parten. Sedan vad gäller sponsring som ju nämns i referatet bör man väl vara lite försiktig så att man inte hamnar i för stark beroendeställning gentemot sponsorn.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)