Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga ämnen   >   Övrigt   >  
Skyddsobjekt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19258) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 november 2020 kl. 17.37
SYDÖSTRAN igår tisdag 19:00 (bakom betalvägg)

Karlskrona
Varvsmuren blir skyddsobjekt – nu är det slutfotat.
Nu är det inte bara fotoförbud innanför varvsmurarna i Karlskrona. Varvsmuren är en del av den skyddsbarriär som krävs för att upprätthålla en tydlig avgränsning till Kockumsvarvet, skriver länsstyrelsen i beslutet att göra hela muren till skyddsobjekt som inte får fotograferas alls.


Hur kommer förbudet att upprätthållas? Ska jag ta ifrån vårt främmande kameror och smarta fånar innan jag släpper ut dem på balkongen? Hur ska jag behandla främmande av annan nationalitet? Vi har ett par sådana i familjen. Men de är ju inte precis främmat.

Tänk så rart främmat sa gumman när barnbarnen hälsade på. Har tänkt på hur tokigt det egentligen låter.

Hur blir det nu med alla fotografier som redan är tagna av muren. Måste de lämnas in för destruering? Eller blir endast rekommendationer som måste åtlydas mot vite?

Rättstavningsprogrammet tycker inte om 'slutfotat'. Inte heller 'främmat'. Konstigt!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19259) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 25 november 2020 kl. 18.26
Det här är ju imbecillt!

Har länsstyrelsens byråkrater inte hört talas om något som heter satelliter? "Främmande makt" kan zooma in och se minsta mutter på det som byggs på varvet...

Och så här ser det ut hos statens eget lantmäteri, om man väljer alternativet ortofoto: Karlskrona. Det går att zooma in där också...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19260) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 25 november 2020 kl. 19.56
Det blir till att blurra muren på lantmäteriets satellitbilder. Och jag måste antagligen glasa in balkongen med mattglas.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19329) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 09 december 2020 kl. 22.59
Jag behöver inte någon inglasning. Det räcker att blundar när jag tittar ut från balkongen. Det klart billigaste alternativet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19331) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 10 december 2020 kl. 01.35
Är du säker på länsstyrelsen godkänner det? Du kanske behöver ha sotade glasögon... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19337) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 15 december 2020 kl. 20.57
Du menar väl skyddsglasögon?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19339) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 15 december 2020 kl. 21.22
Om du har skyddsglasögon, så får man väl inte ta foton på dig heller. Åtminstone inte så att skyddsobjektet - glasögonen - syns på bilden... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19342) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 17 december 2020 kl. 16.08
Igår var det granflygning. En kvart innan överflygningen öppnade sig himmelen och solen strålade ned över det upprörda havet. Jag dristade mig ut på balkongen och spanade upp i skyn. I hastigheten glömde jag mina pilotglasögon. Där kom julgranen farande. Julgransbelysningen lyste och solen blixtrade i dess nos. När granen försvann bortåt flygflottiljen slöt sig molnen och det blev lika trist som det varit den senaste månaden. Jag råkade av misstag se i ögonvrån ner över SAAB:s skyddsområde. Där stod hela personalstyrkan vid kajkanten och spanade. Fast det är kanske något man inte får sprida till allmän kännedom.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)