|
Av Christian Andersson - Onsdag den 19 november 2008 kl. 22.39
|
Jag lägger in en fråga här från "Testinlägg i Nog´s forum": K.H. skriver: Vet inte riktigt hur det här fungerar, men jag testar. Är det någon som vet hur det fungerade med de fyra sista siffrorna i personnumret 1958? Eftersom hela min familj, släkt och vänner hade 78 som första två siffror i kontrollnumret, så undrar jag om någon kan förklara varför jag har 93 som första två siffror, fast jag är född i Västernorrland av svenska föräldrar i augusti.
|
|
|
Av Mats Ahlgren - Onsdag den 19 november 2008 kl. 23.08
|
Från 1947 och fram till 1990 så delades de tre första siffrorna ( av de fyra sista siffrorna) ut baserat på var barnet föddes, varje län hade sin serie och i detta fall så vet vi att Västernorrland hade 78-81 och vilket kön barnet var (kvinna fick jämn och man ojämn tredje siffra). Ibland räckte inte antalet nummer i serien till och då fanns det reserver som togs från serien som starta med 93. Det verkar alltså som det föddes fler barn än det fanns nummer i den serie som användes där du föddes just den dag då du föddes. Efter 1990 så slumpas numren ut och det finns inte möjlighet att se var barnet föddes.
|
|
|
Av Carl Szabad - Onsdag den 26 november 2008 kl. 08.19
|
Karin! Har du kollat din egen födelsenotis i födelseboken? Där framgår om du haft det numret sedan du föddes. Vid datoriseringen av folkbokföringen som inleddes 1967 upptäcktes att tusentals människor hade samma personnummer som någon annan. De fick då byta ut sitt födelsenummer (de tre siffrorna efter strecket) till något annat, som då vanligen började på 93. Den fjärde siffran tillfördes i samband med datoriseringen som en kontrollsiffra och är beroende av summan av de nio föregående (således inte sekelsiffrorna som tillförts i personnumret för några år sedan).
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 15 mars 2023 kl. 15.10
|
Jag har förstått att det Skatteverket man ska vända sig för att få ta del av folkbokföringsuppgifter. I i ett aktuellt fall rör det sig om en tämligen nära släkting. Gör det någon skillnad om personen är avliden eller kvar i livet. Jag hittar ingen information på Skatteverkets hemsida.
|
|
|
|
|
|