Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Norge   >   Efterlysningar   >  
Elin Maria Tell, född 1 mars 1899
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17035) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 18 december 2016 kl. 09.35
Elin Maria Tell tar ut flyttning den 29 september 1921 för flyttning från Naverstad till Norge. Elin är då gravid med ett barn men skammen var så stor så hon föredrog att lämna sitt hem och flytta till Norge. Barnet som föddes adopterades bort. Elin blev kvar i Norge och gifte sig senare och fick två döttrar. Hon skall efter sin flytt bosatt sig i Tistedal som ligger i närheten av Halden. Jag lyckas inte hitta något på det Norska digitalarkivet. Kanske någon som är bättre på detta än vad jag är.
Laila Falk
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17036) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 18 december 2016 kl. 15.03
Hon gifte sig med Karl Johan Karlsen i Asak den 18/11 1922: media.digitalarkivet.no/view/63309/62909/5 (längst ned på sidan).

Tistedalen har varit delat mellan flera socknar genom tiderna, och delar har vid olika tillfällen införlivats med Halden. Se mer om det i Haldenmagasinet från mars 2011.

Det finns därför flera tänkbara kyrkoböcker att leta i, från tre olika pastorat (prestegjeld): Berg (inkl. Asak socken), Halden och Idd.

Här är vad som finns där fr.o.m. 1920: Digitalarkivet.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 december 2016 kl. 15.05.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17037) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 18 december 2016 kl. 16.00
Tack Jörgen för din hjälp. Eftersom folk här uppe i gränstrakterna rörde sig lite hur som helst över gränsen så vet jag inte hur stor chans jag har att hitta hennes inflyttning. Den är för mig det viktigaste.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17038) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Laila Falk - Söndag den 18 december 2016 kl. 17.00
Jag har gjort ett stort misstag, Elin flyttar inte 1921 som jag skrev utan 1922,29 september. Hon gifter sig i november 1922 så hennes blivande man är med största säkerhet barnets far.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)