Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Övriga länder   >   Nederländerna   >  
Sven Theodor Svensson, född 6/3 1871
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 18 april 2009 kl. 13.51
Hej

Jag har en släkting som hette Sven Theodor Svensson, född 6/3 1871 i Söderåkra församling, var inskriven vid Kalmar sjömanshus 1887 och blev inskriven i obefintlighetsboken 19/12 1896. De som förde folkbokföringen vid denna tid visste inte vart han tagit vägen. Enligt information från en numera avliden släkting skall han ha utvandrat till Holland, bildat familj och i denna skall två söner ingått. Man vet inte mycket om dem eftersom han inte lät höra av sig i någon stor utstreckning.

Kan man utifrån detta ta reda på något om denna familjs öde?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3983) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 18 april 2009 kl. 15.14
Hej Håkan

Föräldrarnas bouppteckningar, om dom dog efter att han flyttade, kan vara en "ingång". Där kan hans vistelseort/land, och i bästa fall även adress, finnas.
Du kan också fortsätta kontrollera obefintlighetsboken framåt i tiden, efter 1896. Det händer att anteckningar görs långt senare. Om han flyttade utan attest kan han ha blivit tvungen att senare skicka efter en, t. ex. när han ville gifta sig, och då kan prästen ha fört in uppgifter om honom.

Det kanske kan finnas fler släktingar eller bekanta på orten som känner till något?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3985) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Lördag den 18 april 2009 kl. 16.36
Hej Håkan!

Jag har hittat honom i Rotterdam.
Sven Theodor Svensson, född 1871 i Söderåkra (Sverige)
fader Anders Peter Svensson
moder Karolina Andersson
Han är gift 1899-09-06 i Rotterdam (vigselakt 1899k8/1582) med
Christina Hendrina van Smaalen, född 1878 i Rotterdam
fader Wilhelmus Johannes van Smaalen
moder Christina Johanna Bonasius

De fick i varje fall tre barn, alla tre födda i Rotterdam.

1. Andreas Wilhelmus Svensson, född 1899-08-18 i Rotterdam (födelseattest nr 7218, 1899k108).
Han föddes under namnet van Smaalen, eftersom föräldrarna då inte var gifta, men erkändes vid äktenskapet och fick namnet Svensson.

2. Karolina Christina Svensson, född 1900-12-18 i Rotterdam (födelseattest 11699, 1900p072)

3. Jan Adriaan Svensson, född 1903 i Rotterdam (svensk medborgare enl vigselakten)
Här har jag inte hittat födelseattesten, endast en vigselakt.
Han är gift 1924-08-06 i Rotterdam (1924k3) med
Antonia Willemina Alberts, född 1906 i Rotterdam
fader Arnold Alberts
moder Jannetje Overbeeke

Vänliga hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3986) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 18 april 2009 kl. 18.19
Lotta.

Den ende kvarlevande släktingen som kände till något i bygden avled för några år sedan över 90 år gammal. Sven Theodor var farbror till den som avled. Sedan finns en släkting i Washington i Amerika som har ett fotografi på dem men hon visste inte mer än att det skulle finnas ett par söner.

Bouppteckningen efter hans mor säger ingenting om hans utlandsvistelse för hon dog när Sven Theodor Svensson var liten. Efter fadern som avled 1912 står det antecknat "avlidne sonen Sven Theodor Svenssons efterlevande tvenne omyndiga barn till namn och vistelseort är obekant" så detta säger ingenting om hans vistelseort. Inte mer än att han avled senast 1912.

I obefintlighetsboken har jag inte heller hittat någon notering om var han skulle finnas om minnet inte sviker. Fast jag får nog titta där ännu en gång för säkerhets skull men någon ytterligare information förväntar jag mig inte där i detta fall.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3987) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 18 april 2009 kl. 18.30
Jag tycker det ser ut som om det är ganska onödigt att kontrollera obefintlighetsboken en gång till, åtminstone tyder Annelis suveräna svar på det. :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3988) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 18 april 2009 kl. 18.42
Hej Anneli

Detta var en mycket intressant information. I bouppteckningen efter Sven Theodors far står det antecknat att det var två barn till nämnda Sven Theodor men du har funnit i alla fall tre. Kan mycket väl vara så då kontakten med släktingarna i Sverige inte var den bästa och de kände bara till två.

Dessa tre barn är säkert döda idag men finns efterlevande till dem som fortfarande lever? Går det att få fram? En annan fundering också. Om det i bouppteckningen efter Sven Theodors far från 1912 står antecknat att Sven Theodor som vid denna tidpunkt var avliden efterlämnade två barn. Kan det tredje ha avlidit som liten?

Hälsningar

Håkan

(Ändrat av Lufsen den 18 april 2009 kl. 18.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3992) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Lördag den 18 april 2009 kl. 19.57
Hej Håkan!
Det går säkert att få fram mer. Det jag hittade finns online på Rotterdams stadsarkivs hemsida www.gemeentearchief.rotterdam.nl. Tyvärr finns ännu inte döda efter 1894 online, men man kan förmodligen hitta Sven Theodors, hans frus och troligen ett av barnens dödsdatum på arkivet i Rotterdam. Du kan ev. skriva dit och be dem leta efter det, adress: Gemeentearchief, Hofdijk 651, 3032 CG Rotterdam. Om jag får tid en ledig dag så kan jag åka dit och leta åt dig, men det vågar jag ännu inte lova.

För personer som dött efter 1939 finns det personskort. Där finns det uppgifter om vem de var gifta med och deras ev. barn. Om du vill kan jag mejla ett ansökningsförmulär direkt till dig med uppgifter om hur du fyller i det och vart du ska skicka det. Jag hjälper gärna till med holländskan. När du har fått personkorten kan vi leta vidare.

Hälsningar
Anneli

(Ändrat av Stormalen den 18 april 2009 kl. 20.59.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3993) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 18 april 2009 kl. 20.02
Gärna detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4025) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Måndag den 20 april 2009 kl. 23.25
Håkan! Jag kontaktade en holländare som hade Sven Theodor Svensson och hans hustru i sin antavla på geneanet. Han mejlade mig tillbaka och lämnade födelsedatum för det tredje barnet Jan Adriaan Svensson. Han är född 1903-02-19 i Rotterdam. Tyvärr hade han inte mer uppgifter framåt i tiden, men nu kan du fylla i rätt födelsedatum på Jan Adriaan om du beställer personkort för honom. Personkortet för hans fru är extra intressant, eftersom deras ev. barn endast står på hustruns kort.

Vänliga hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 21 april 2009 kl. 09.20
Hej

Tackar för informationen. En undran också. Vad för information får man fram från personkorten? Hur var den person du tog kontakt med släkt med Svn Theodor Svensson? Barnbarn?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4028) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson (Stormalen) - Tisdag den 21 april 2009 kl. 09.52
Hej! På personkorten finns alla adresser där personen har bott, vem och när och han/hon var gift med och när och var personen dog. På hustruns kort står dessutom alla barnen och när de lämnar föräldrahemmet. Det kan vara ett vigseldatum och ev nämns även namnet på maken eller makan. Det gör att personkortet för Jan Adriaans hustru kan vara speciellt intressant, eftersom vi då får deras ev. barn och vem de gifte sig med. Vidare finns det bara personkort för de som dog efter 1938. Det kan vara värt ett försök att även beställa Christina Hendrinas van Smaalens kort. Hon kanske dog efter 1938.

Vissa kan saker på korten kan vara överstrukna eftersom det är så recenta uppgifter.

Jag vet inte exakt hur han var släkt, men jag förmodar att han härstammar från Christina Hendrina van Smaalens far eftersom det var familjen van Smaalen, som han hade på geneanet. Jag tittade inte så noga på antavlan, men jag kan mejla dig hans e-post adress om du vill kontakta honom direkt.

Vänliga hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 21 april 2009 kl. 12.08
Hej

Tackar för svaret. Tar gärna hans mailadress.

Hälsningar

Håkan
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)