|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Fredag den 13 juli 2012 kl. 11.28
|
Hej alla duktiga! Jag vet inte om jag postar frågan rätt men jag chansar. Jag har alldeles nyligen varit i kontakt med Stockholms stadsarkiv och tydligen så har jag en släkting som utvandrat till Kanada. Tyvärr så stod det inte var i Kanada han utvandrade till, men jag fick veta att jag kunde ta kontakt med ambassaden för att få veta var i Kanada min släkting for. Jag har ingen kunnighet/erfarenhet alls angående detta med ambassader, så jag undrar om det kan tänkas vara den svenska ambassaden man hör av sig till eller Kanadas ambassad i Sverige? Mvh, Kina. (Ändrat av Christina den 13 juli 2012 kl. 12.21.)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Fredag den 13 juli 2012 kl. 13.30
|
Jag tror säkert att det är Sveriges ambassad i Kanada. I samband med krig eller naturkatastrofer i andra länder, så brukar det ju sägas att UD/ambassaden har fått eller försökt att få kontakt med svenskar som bor i landet. Så på något sätt håller de väl reda på vilka som bor där. Kanske får man besked från den svenska folkbokföringen när någon anmäler flyttning utomlands? Men det blir väl värre om man sedan flyttar inom det nya landet eller vidare till ett annat land...
|
|
|
Av Christina Sylejmani (Christina) - Fredag den 13 juli 2012 kl. 15.08
|
Hej och tack för svar! Innan jag ringde stadsarkivet så hade jag kontakt med folkbokföringen men de hade inga uppgifter alls, och de tipsade mig att ringa stadsarkivet där jag fick infon. Mvh, Kina. (Ändrat av Christina den 13 juli 2012 kl. 15.10.)
|
|
|
|
|