Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Om Arkivguidens Forum   >  
Sök
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post923) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 00.10
Hej
Jag använder "Sök i hela forumet" som startsida, för att ha direkttillgång till "Snabbsökning", med val av relevant tidsperiod.

Är det bästa sättet för att slippa scrolla genom alla rubriker? Eller har jag missat något?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 00.26
Du kan också lägga in länkarna till de olika snabbsökningarna som bokmärken, så att du kan gå direkt till sökresultatet för lämplig period.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post966) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 22.22
En sak som jag lagt märke till är när man använder "sök" och ber att få se alla inlägg de senaste 12 timmarna, senaste dygnet och så vidare strax efter man gjort ett inlägg så borde även detta inlägg dyka upp i förteckningen. Så verkar inte fallet utan det verkar som om det kommer en stund senare av någon anledning.

Är det forumets upplägg eller jag själv som missat något?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post975) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 23.36
För att inte överbelasta servern när många söker samtidigt, så körs sökskripten automatiskt med jämna mellanrum. Resultatet skrivs sedan in på vanliga html-sidor; och det är de sidorna som visas när man använder 'snabbsökningen'.

12-timmarssökningen uppdateras var femte minut, och dygnssökningen var tionde minut.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1021) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 22.27
Håkan

Om jag inte har fattat alldeles fel så; var det problem med denna slags överbelastning som gjorde att ett annat forum låg nere under lång tid för snart ett år sedan.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 oktober 2008 kl. 22.28.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1047) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 17.43
Ja. Denna överbelastning bodre de kommit till rätta med genom de avgifter de tar ut..... Färre deltagare
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2590) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 12 januari 2009 kl. 23.14
Fick fram detta när jag skulle söka efter veckans inlägg:

"En av filerna som behövs för att utföra denna åtgärd är låst av en annan process. Vänta 5 sekunder och försök sedan igen. [agf.shtml]"

Och nog väntade jag längre än 5 sekunder utan att något hände. Ovanstående kom fram igen....

(Ändrat av kontoinnehavaren den 12 januari 2009 kl. 23.14.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2593) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 00.07
Det blev bra igen vid midnatt. :)

För att inte överbelasta servern när många söker samtidigt, så körs sökskripten automatiskt med jämna mellanrum. Resultatet skrivs sedan in på vanliga html-sidor; och det är de sidorna som visas när man använder snabbsökningarna.

12-timmarssökningen uppdateras var femte minut, dygnssökningen var tionde minut, 3-dygnssökningen varje halvtimme, och veckosökningen varje timme.

Den texten du citerar ligger alltså i den html-fil som skapades vid den automatiska sökningen; det var med andra ord (vid den automatiska sökningen) som det felet uppstod. Men även om felet bara varar några sekunder, så ligger dessvärre den texten kvar i html-filen tills den uppdateras nästa gång - vilket alltså var vid midnatt för veckosökningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2597) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 14.32
Jag märker skillnaden emellan Släktforskarförbundets anbytarforum (som borde vara högre belastad än detta forum än så länge då den är mer inarbetad, framtiden kanske utvisar något annat), NOG:s forum och detta forum och det är att de två första kommer det fram direkt efter ett gjort inlägg när man ber att få se t.ex. senaste veckans inlägg. På detta forum sker en fördröjning.

Att det skrivs in på vanliga html-sidor. Sker inte detta på de andra forumen?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2598) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 14.41
Det fungerar på exakt samma sätt i Anbytarforum, men jag är inte säker på den exakta tidsintervallen mellan uppdateringarna.

Det var just för att man hade missat att införa detta också efter uppdateringen till en ny programversion och flytten till AF:s nya server för ett drygt år sedan som servern brakade ihop på grund av alla samtidiga 'manuella' sökningar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2599) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 16.38
Om det fungerar på samma sätt så får i alla fall jag intrycket av att tidsintervallerna måste vara korta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2600) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 16.57
När jag trycker på nytt senaste vecka, så kommer alla inläggen upp direkt.
Vad är det som är fel Håkan?

Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2601) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 17.23
Det är en rad inlägg som kommer upp när man trycker på nytt senaste vecka. Men om man som jag just nu skriver ett inlägg och skickar in detta till en diskussion och därefter trycker nytt senaste vecka (eller någon annan tidsbegränsning) så kommer detta inlägg inte med i förteckningen förrän en viss tid senare. Kan handla om ett antal minutrar ibland och ibland ännu längre innan det kommer med i förteckningen. Hade önskat att det kom med på en gång efter att det skickats iväg och man därefter tryckt på t.ex. nytt senaste veckan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2602) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 17.37
Då förstår jag.

Jag trycker nästan alltid på nytt senaste 12 timmarna. Det tycker jag är bra för det finns inte på AF.

Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2603) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 17.56
Brukar också använda mig av nytt senaste 12 timmar altrnativt nytt senaste dygnet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2605) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 18.13
Det finns som sagt ett skäl till att snabbsökningarna inte är 'manuella' (att sökskriptet startar när man klickar). Det är ett välkänt problem från många Discus-forum att dessa populära sökningar riskerar att överbelasta servern.

Jag har nu kollat hur ofta motsvarande söksidor uppdateras i Anbytarforum. Och så här ser det ut i de båda forumen:

12 tim
1 dygn
3 dygn
1 vecka
Arkivguidens Forum
5 min
10 min
30 min
60 min
Anbytarforum
-
 6 min
30 min
60 min

Som synes identiska tidsintervaller för 3-dygns- och veckosökningarna. Senaste dygnet uppdateras något oftare i AF, men å andra sidan saknar AF det 12-timmarsalternativ som finns i AGF, och det har den kortaste intervallen.

Och vill man bara se de allra senaste inläggen, så är det lämpligen det sistnämnda man använder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2606) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 20.41
Måhända att det är så som du skriver om man jämför Anbytarforum och Arkivguidens forum

Jag gick precis in på NOG:s forum och gjorde ett testinlägg. Tryckte på senaste veckan och vips så kom inlägget som jag gjorde fram på förteckningen över inlägg som gjorts senaste veckan. Inte prat på någon väntetid där.

Där är det skillnad!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2607) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 20.53
Det finns två bra sätt att se alla senaste inläggen på direkten. :)
Det ena är att på söksidan välja "Nya inlägg efter senaste sökningen" och där fylla i sitt användarnamn och lösenord.
Det andra är att prenumerera på alla inlägg, då kommer dom bums med detsamma i epostlåddan. :)

En tredje variant finns också, men då gäller det bara dom inlägg man gjort själv. Dom ser man ju faktiskt direkt i den diskussion man la in dom i, man behöver alltså inte "gå ut" till söksidan.......

Mvh//
Lotta

PS Om det blir så att många börjar diskutera i NOG:s Forum så införs samma funktion på söksidorna där som här.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2608) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 21.46
Fick till en början alla inlägg i min e-post. Fick begränsa detta. För mig är det enklare att se rubrikerna först och vilka inlägg som gjorts i respektive diskussion och är man intresserad så går man in och läser.

Det är inte bara ens egna inlägg man ser direkt efter inlägget i en diskussion. De gör man med andras också om man nu är inne och tittar i just den diskussion där man vet att inlägget kommer att ske.

Tolkar det också som att det är parametrar man ändrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2611) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Tisdag den 13 januari 2009 kl. 23.09
Nu gör du mig nyfiken, Håkan. :)

Hur vet du i förväg att ett inlägg kommer att ske i en diskussion?

Och en sak till. Om du inte prenumererar på alla inlägg, hur kan du då vara säker på att du inte ser alla inlägg som gjorts när du väljer "senaste dygn" eller "senaste vecka"?

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2612) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 00.02
Att ett inlägg kommer att ske i en diskussion kan man ju göra upp med någon.

Sedan har det slumpat sig så att jag gått in i en diskussion och tittat efter vad jag skrivit utan att inlägget kommit fram som en notering på en sök-sammanställning och funnit att det skickats in ett inlägg efter mitt utan att detta heller har kommit på en sammanställning.

Och det här med att jag inte ser alla inlägg som gjort t.ex. det senaste dygnet, senaste veckan och så vidare när jag inte abonnerar. Det är på grund av den fördröjning av sammanställningen som Jörgen skriver om i sitt inlägg från den 13 januari 2009 kl. 18.13

Sedan har jag själv gjort inlägg som inte kommit fram på denna lista på en gång så att säga utan med en tids fördröjning när jag kollat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2613) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 00.49
Nej, jag har inte skrivit om någon "fördröjning av sammanställningen". De tidsintervaller jag redovisar är inte den tid det tar innan ett inlägg dyker upp i respektive sökresultat; det är tiden mellan de automatiskt utförda sökningarna.

En "fördröjning av sammanställningen" låter som att det är någon regel att det ska ta en viss bestämd tid innan ett inlägg dyker upp, men så är det ju inte; hur länge det dröjer innan ett inlägg syns i sökresultaten beror på när inlägget görs. Görs ett inlägg en sekund innan 12-timmarssökningen, så kommer det med direkt; görs det en sekund efter, så tar det 4 minuter och 59 sekunder innan det syns. I genomsnitt tar det alltså två och en halv minut...

Det som sker när dessa sökningar utförs är exakt samma sak som vid en 'manuell' sökning, och med exakt samma resultat på skärmen. Enda skillnaden är att sökningarna körs automatiskt på bestämda tider, och att resultatet skrivs in i html-filer; och sedan går snabbsökslänkarna till dessa html-sidor, i stället för att starta nya sökningar.

Och det finns som sagt en orsak till detta. Jag tycker att det viktigaste är att forumet fungerar utan serverproblem - och det håller nog webhotellet och dess övriga kunder med om... :)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2615) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 14.47
Ja Jörgen

Du skriver

"Görs ett inlägg en sekund innan 12-timmarssökningen, så kommer det med direkt; görs det en sekund efter, så tar det 4 minuter och 59 sekunder innan det syns. I genomsnitt tar det alltså två och en halv minut... "

Som jag ser det är det ändå en fördröjning (eller om man nu vill använda ett annat ord) som orsakas av något med i genomsnitt 2 1/2 minut innan det kommer på söklistan om man skall gå på ovanstående citat.

De sista två raderna är vi nog ense om. Huvudsaken är att det fungerar. Sedan om det sker en fördröjning eller inte eller vad man nu vill kalla det är väl kanske av mindre betydelse. Fast när man inte vet hur det fungerar bakom kulisserna och att man kanske önskat att det var på ett visst sätt om det nu var möjligt utan några missöden så förs tankarna ibland ändå fram.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2617) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 15.34
Det är tillåtet att föra fram tankar... :)

Och önskemål från användarna försöker jag att uppfylla - så långt det är möjligt. Och när det inte är möjligt, så motiverar jag det - synpunkter tigs inte bara ihjäl, som i andra forum...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2618) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 14 januari 2009 kl. 16.04
Detta forum är i alla fall i grunden ett bra alternativ till Rötters Anbytarforum. Så det blir lite beröm också Jörgen.

Sedan, om det inte redan blivit gjort, hoppas jag att sockennamnen på de landskap där de saknas kommer på plats.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)