Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Om Arkivguidens Forum   >  
Användarnas epostadresser
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3471) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 19.44
Hej,

Jag läste inläggen på AF om email från utomstående.
Det stämmer inte som Lotta Nordin skriver, att man inte ser emailadressen om man skriver via detta forum.
Jag har fått flera mail den vägen och där ser jag avsändarens adress och den som skickar ser min.. Kan inte skriva på AF längre då jag avregistrerat mig själv. Var lite sur.. :)
Dessutom kan man även på AF dölja sin adress om man vill. Det framkom inte heller.
Hälsn. Eivor
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3473) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Lördag den 14 mars 2009 kl. 20.07
Hejsan Eivor,
jovisst, du ser adressen när du har fått ett ebrev, men du ser den inte när du skickar det och du ser den inte när du klickar på användarnamnet. Du kan inte heller skicka något alls om du inte har ett användarkonto.

Att man kan dölja sin adress på AF var ett av alternativen som nämndes i ett inlägg före mitt. :)

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3475) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 14 mars 2009 kl. 20.32
Användarnas epostadresser är dolda här i Arkivguidens Forum. Det är en fast grundinställning som är gjord i forumets kontrollpanel. Huvudskälet är att användarna inte ska utsättas för spam.

Men om en användare trots allt vill ha sin epostadress synlig för alla, så kan man själv skriva in den i ett av de fält för extra information som man har möjlighet att lägga till genom att redigera sin användarprofil; men i så fall rekommenderas att den 'kodas', det vill säga att @ byts mot ett annat tecken för att undvika att den fiskas upp av spamrobotar.

Vill man sända epost till en användare, så går det emellertid lätt trots att epostadressen är dold. Man bara går till användarens profilsida (genom att klicka på namnlänken i inlägget), och där finns länken "Klicka här för att sända epost till [användarens namn]" som leder till ett formulär för att sända epost. Meddelandet sänds sedan som ett vanligt mejl (via forumets epostserver) till den epostadress som mottagaren har knutit till sitt användarkonto, och med avsändarens epostadress som avsändare.

Mottagarens epostadress är alltså alltid dold för avsändaren. Däremot kan mottagaren se avsändarens adress; detta för att ingen ska kunna 'mejlbomba' någon anonymt. Eller med andra ord: Den som väljer att använda epostformuläret (alltså avsändaren) visar därmed sin adress, medan adressen förblir dold för den som inte har valt att det mejlet ska sändas (alltså mottagaren).

Använder man epostformuläret, så måste också avsändaren ha ett användarkonto. Men här i Arkivguidens Forum är det ju lätt att skaffa - och gratis, utan krav på "frivilligt bidrag".

Och vill man inte att andra användare ska kunna sända epost till en via formuläret, så går det att stänga av den möjligheten.

Det är riktigt att en användare i Anbytarforum kan välja att dölja sin adress (grundinställningen är alltså att den syns), men då går användaren inte att nå alls, eftersom man inte använder epostformuläret där.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3488) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Eivor Andersson - Lördag den 14 mars 2009 kl. 23.02
På ett gratis forum är det tyvärr väldigt lätt att skriva ett namn, skaffa en hotmailadress och registrera sig.
Jag svarade en person från min egen mailadress (hans var hotmail), men jag fick inget svar igen.
Jag tycker att om man går in i ett forum och frågar om någon släkt, så skall man svara i forumet och inte via email.

Då finns ju inget forum kvar till slut. De man känner eller har sett i flera år på t.ex. AF är en annan sak.
Så det kanske är bra att möjligheten finns att gå via forumet, men det skall vara om det är känsligare uppgifter om nu levande personer eller annat.
Annars tycker jag man skall spela med öppna kort..
Hälsn. Eivor
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)