Forskningstips      ·     Diskussionsöversikt      ·     Sök      ·     Användarkonto
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Om Arkivguidens Forum   >   Ämnen   >  
Ämnen [äldre inlägg]
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post970) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anneli Isaksson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 23.09
Jag saknar Nederländerna under rubriken övriga länder, eftersom jag gärna svarar på frågor där.
Hälsningar
Anneli
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post974) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 04 oktober 2008 kl. 23.28
Argentina skulle jag vilja få på plats också då jag kan ha frågor rörande släktingar som utvandrat dit.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post976) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 00.05
De länder som finns under Övriga länder nu är grannländer samt utvandringsländer som Kanada och Australien, alltså länder som man kan räkna med att det blir en del frågor om.

Om det är ett land som saknas i listan, så är det bara att starta en ny diskussion direkt under huvudrubriken Övriga länder. Och när jag ser det, så lägger jag upp en 'ämnesmapp' för det landet och flyttar in den nya diskussionen dit.

Men det går naturligtvis också att på allmän begäran lägga upp fler länder på förhand. Så nu är Nederländerna och Argentina med.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post982) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 11.24
En annan tanke som slog mig när det gäller olika ämnesmappar under släkter så kan kungliga släkter och vallonsläkter också kunna få en rubrik....
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post984) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 12.49
Hej Jörgen!

Jag har en liten fundering. Är det tänkt att de som vill ha läshjälp ska lägga in bilden och frågan direkt i socknen det berör?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post989) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 13.42
Visst kan kungliga släkter också läggas till. Men behöver vallonerna en egen rubrik; kan inte de diskuteras under Smeder?

När det gäller läshjälp, och också gamla bilder, så är det riktigt att de diskussionerna är tänkta att ligga under respektive socken. Det är ju bättre att samla allt om en socken på ett ställe, än att ha läshjälp och gamla bilder som egna ämnen (som sedan måste landskapsindelas när inläggen blir många).

När man vill ha läshjälp, så startar man en ny diskussion under den socknen det gäler, och då kan man välja en ikon för att markera om diskussionen gäller läshjälp eller gamla bilder. Den ikonen syns då i spalten längst till vänster i diskussionslistan. Pröva gärna under Testinlägg.

Det ska komma en sida med information om hur saker och ting fungerar i forumet. Den är bara inte riktigt klar än... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post998) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 17.26
Visst kan vallonerna diskuteras under smeder. För mig är smeder ett yrke emedan vallonen är ett folk. En tanke dock.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1003) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Niclas Rosenbalck - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 18.13
Det förekom även andra yrkeskategorier än smeder som inkom med vallonerna, exempelvis kom många kolare med sina familjer. Dessa vallonska bruksarbetare bär många fler yrkestitlar än bara smed, exemplvis kolare, körare och byggmästare etc. Vallonättlingar finns det alltså många av som ej arbetat som smeder. Personligen är jag tveksam att lägga valloner under smeder, men samtidigt är jag mycket tveksam om valloner är ett eget "folk" mer än i första och andra generationens invandrare. Här får nog Jörgen ta ett ställningstagande.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1007) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 18.40
Det är nog sant att valloner kan betecknas som eget folk i första och andra generationen. Annars får det bli vallonättlingar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1012) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 19.08
Tack för synpunkterna. Och fler synpunkter är välkomna innan jag tar ställning.

Jag kan då skicka med en fråga, och vända på det hela: Behöver Smedsläkter (som jag har ändrat det till nu; Smeder tidigare) vara en egen rubrik? Jag var faktiskt inte alls övertygad om det när jag la upp den rubriken...

Det är ju släkter, eller släktnamn, det är frågan om - och när upphör en smedsläkt att vara en smedsläkt? Om det från och med en generation eller i en gren inte längre finns några smeder, men man behåller släktnamnet, ska man då fortsätta att diskutera släkten under Smedsläkter eller 'förvisa' den till Övriga släktnamn? Eller kanske snarare tvärtom, eftersom man ju går bakåt i sin släktforskning...

Det finns ju ett enkelt sätt att lösa det problemet på... :)

När det gäller hur man bedriver själva forskningen, så finns ju Smedforskning under Forskningsmetoder.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1014) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 19.36
Smeder var en yrkeskategori vars kunskap gick i arv i släkten dä;rav smedsläkter. Om man skall diskutera smedsläkter, varför inte då även hemmansägaresläkter (dår gårdarna gick i arv), gästgivaresläkter (där ett och samma gästgiveri gick i släkten eller där släkten några generationer i följd huserade på olika gästgiverier. Har själv gästgivare i några generationer i rad) och så vidare.

Tycker nog inte att det behövs en speciell rubrik för smedsläkter. Möjligen en för smedforskning.

Hela grejen känns lite tu-eggad när jag tänker efter.....

(Ädrat av Lufsen den 05 oktober 2008 kl. 21.13.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1017) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 20.09
Eftersom det är långt ifrån alla i det som brukar kallas en "smedsläkt" som blir smeder så tycker jag (och har alltid tyckt) att det är lite fel att kalla det smedsläkter överhuvudtaget. Bland mina egna anor har jag flera olika släktnamn där flera i varje generation var vapensmeder, men jag brukar inte använda ordet smedsläkter om dom änd&å. Istället säger jag bara att i släkten X fanns många vapensmeder. Om jag ska sätta ett släktepitet på dom så kan jag lika gärna använda nämndemanssläkter, för det var också en syssla som ofta gick från generation till generation inom samma släkter. Det har ju också hänt att en smed tar ett släktnamn men ingen av hans ätlingar blir smeder, och då kan man ju inte gärna kalla det en smedsläkt, även om alla är släkt med smeden. :-)
Jag tycker inte att det behövs en särskild rubrik för smedsläkter, för det är ju som Jö;rgen skriver ovan, släktnamn det är frågan om och inte yrket i sig.

Det här blev lite rörigt, men jag får väl skylla på att det har blåst alldeles väldigt idag och då blir man lite blåst....
snurr
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1019) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 05 oktober 2008 kl. 21.17
Jag har en del tyska "invandrare" bland mina anor. En "släkt" som var ämbetsmän (jurister/advokater/domare). En annan "släkt" bland mina anor var guldsmeder i generationer. Men jag kallar inte den senare för guldsmedssläkt även om gesällerna konserverade änkorna på löpande band för att komma åt rörelsen. Samma sak är det när det gäller präster. Fast man kan ju tycka att prästerna är ett släkte för sig.

Och man kan definivt inte tala om båtsmanssläkter även om söner och sonsöner i mycket stor utsträckning gick i sina fäders fotspår. Och döttrarna gjorde precis som sina mödrar, det vill säga gifte sig med båtsmän.

Kan man kalla Bizozzero och Mazetti för stenhuggarsläkter? Jag tycker inte det. Mazetti bytte ju dessutom ut hårdvaran mot mjukvara.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 05 oktober 2008 kl. 21.22.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1027) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 08.58
Hej Jörgen!

Att läshjälpen läggs under rätt socken är bra då jag tror att fler har nytta av den där i framtiden!

Var hittar man ikonen du skrev om?

Mvh Marita
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1029) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 09.53
Klicka på Starta en ny diskussion under den socken det gäller, så kan du välja ikon samtidigt som du skriver rubriken och det fösta inlägget i diskussionen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post1069) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Marita Persson - Måndag den 06 oktober 2008 kl. 22.29
Tack Jörgen!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2142) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 05 december 2008 kl. 21.01
Undrar bara om ämnesrubrikerna i form av församlingsnamnen försvunnit under Östergötland. Borde finnas fler socknar än de angivna. Om jag nu inte missat något.

Såg att de fanns under några andra av de landskap jag tittade på.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 05 december 2008 kl. 21.55
Nix, inget har försvunnit.

Som det står i inledningstexten under Östergötland, så är sockenindelningen ännu inte införd där - men det kommer. Det samma gäller ytterligare tre landskap.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2144) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 05 december 2008 kl. 23.16
Okej Jörgen. Nu vet jag. Missade att läsa inledningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2527) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 15.41
Var kan man finna en rubrik om kungahusen i Europa eller uti övringa världen i detta forum?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2529) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 15.47
Är en rubrik om medeltidsgenealogi tänkbart?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2537) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide; - Lördag den 10 januari 2009 kl. 18.03
Ämnet Kungliga ätter kan du (numera) hitta under rubriken Släkter på förstasidan.

Medeltidsforskning finns sedan tidigare under Forskningsmetoder. Det är alltså metodfrågor som diskuteras där; personfrågor diskuteras under respektive socken eller släkt, så att alla diskussioner som rör en viss socken eller släkt samlas på ett ställe oavsett tidsperiod.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2540) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 10 januari 2009 kl. 21.12
Bra. Medelstidsforskningen måste jag ha missat när jag kikade runt i detta forum men jag ser att kunglig genealogi är nytillkommet.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Lördag den 18 april 2009 kl. 13.43
Sitter och funderar på vilken rubrik jag skall lägga frågor om danska adelssläkter om det skulle bli så att funderingarna skulle ta fart. En rubrik om de svenska adelssläkterna finns ju om jag förstått saken rätt.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 april 2009 kl. 13.55.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4143) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 10 maj 2009 kl. 11.03
Kunde inte se att det fanns socknar under landskapen Södermanland och Uppland. När kommer detta?
Nästa sida
Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)